♦️ موضوع: بازگشت به مبدا بعضی کالاهای ایرانی در پورت های امارات♦️
🔴 در چند روز اخیر، کیس های مطرح شده است مبنی بر اینکه بعضی پورت های #امارات به صاحبان کالاهایی که قرار بوده به مقصد ایران حمل شود، نوتیس داده است که می بایست کالا دوباره به مبدا مثلا کره جنوبی بر گردد و دوباره از آنجا، شرکت ایرانی اقدام به دریافت کالا نماید. و اما نکاتی چند:
۱. منطقا این اقدام نمی تواند به صورت رسمی انجام شده باشد چون واجد آثار حقوقی سنگینی خواهد بود اما ممکن است در عمل بندر، فری زون، فورواردرها از صاحب کالا بخواهند یا کالا مرجوع کند یا مقصد را تغییر دهد و یا آن را از کشور ثالثی حمل کند؛
۲. در این صورت مباحث حقوقی پرداخت دوباره کرایه، دموراژ، بیمه اضافی و تغیبر اسناد صادراتی مطرح خواهد شد که نیاز است شرکت های ایرانی به این موارد دقت داشته باشند و اطلاع رسانی های حقوقی انجام شود؛
۳. در اینجا ترم Incoterms برای تعیین زمان #انتقال_ضمان و تحویل، بسیار مهم است؛ بدین توضیح که آیا هنوز “تحویل” توسط شرکت خارجی صورت گرفته است یا خیر، ریسک یا ضمان منتقل شده است یا خیر؟ و متعاقبا آثار حقوقی بعدی این موارد؛
۴. #تغییر_مسیر_کالا، یقینا آثار بیمه ای خواهد داشت چرا که بیمه گر ممکن است ادعا کند مسیر حمل، #تغییر_اساسی پیدا کرده است و Deviation رخ داده و در نتیجه کاور پوششی معلق گردد؛
۵. احتمال هرگونه اقامه دعوا علیه بندر اماراتی به دلیل درج شروطی مانند Right to Refuse Cargo و یا National Security Reservation ساده نیست و بنابراین شرکت های مربوطه بهتر است موضوع را با بررسی جوانب حقوقی مدیریت کنند و حتی طبق #حقوق_قراردادها و شرط Mitigation of Loss تا آنجا که امکان پذیر است خسارات را کاهش دهند.
دکتر محمدجواد کاظمی
وکیل تجارت بینالمللی و مدرس دانشگاه تهران