ابلاغیه اخذ توضیح از خواهان پرونده

سوال

سلام یک ابلاغیه دربافت کردم که در پرونده ای بنده را برای اخذ توضیح دعوت کرده اند اما در متن ابلاغیه هیچ توضیحی وجود نداشت. بعد از آن هم قاضی به دلیل نقص پرونده قرار رد دادخواست صادر کرده. چه کاری باید کرد؟ اصلا دادگاه می تواند چنین ابلاغیه ای بفرستد؟

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام

    در صورتی که دادگاه اخذ توضیح از خواهان را لازم بداند باید علاوه بر تصریح به لزوم اخذ توضیح ، موارد اخذ توضیح را نیز در اخطاریه قید کند.

    در این خصوص توجه شما را به این رای دادگاه تجدید نظر جلب می کنم:

    رأی دادگاه بدوی در خصوص لزوم درج موارد اخذ توضیح از خواهان

    در خصوص دعوی خواهان (خ. م. م. خ. ز.) با وکالت (ج. ص. ح. ز.) به طرفیت خوانده آقای (خ. خ. ز.) فرزند (خ. ع.) به خواسته مطالبه نصف دارایی با عنایت به اینکه دادگاه قادر به صدور رأی ماهوی باشد، نیاز به اخذ و ادای توضیح از خواهان در خصوص مفاد دادخواست تقدیمی و ضمایم آن داشته و دادگاه این امر را به خواهان ابلاغ قانونی نموده و لکن خواهان اقدامی به آن به عمل نیاورده، فلذا مستنداً به ماده 95 قانون آیین دادرسی مدنی، قرار ابطال دعوی خواهان را صادر و اعلام می نماید. رأی صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظر خواهی می باشد.

    دادرس شعبه 257 دادگاه خانواده تهران

    رأی دادگاه تجدید نظر استان

    تجدیدنظر خواهی (خ. م. م. خ. ز.) با وکالت آقای (ج. ص. ح. ز.) نسبت به رأی موضوع دادنامه شماره 2063-19/10/90 صادره از شعبه 257 دادگاه عمومی خانواده که بر صدور قرار ابطال دادخواست وفق ماده 95 قانون آیین دادرسی مدنی اشعار دارد مآلاً به نظر وارد است. در اخطاریه ابلاغ شده به تجدیدنظر خواه بدون تصریح موارد توضیح حاضر شده است. در حالی که دادگاه محترم بدوی چنانچه توضیحی را ضروری می دانست لازم بود که موارد توضیح در اخطاریه قید گردد لذا صدور قرار ابطال دادخواست بدون توجه به این مهم صحیح نبوده با نقض قرار پرونده جهت رسیدگی ماهیتی به دادگاه صادر کننده قرار ارسال می گردد. رأی صادره قطعی است.

    مستشاران شعبه 47 دادگاه تجدیدنظر استان تهران

به این سوال پاسخ بدهید