اختلاف در سهم ارث

سوال

باسلام
احتراما حدود سال 75 پدر بزرگ بنده فوت نمود و عموي بزرگ بنده بعنوان وصي ارث بجا مانده را تقسيم نمود كه با توجه به اختلاف پيش آمده بين پدر اينجانب با عموهايم و همچنين عدم ارتباط پدر با اينجانب پدرم يكي از برادر زاده هاي خود را بعنوان نماينده معرفي نمود تا در جلسات شركت نمايد ولي نهايتا انچه به پدر رسيد نسبت به سهم عموهاي بنده بسيار كمتر ميباشد در اين خصوص نماينده پدر ( پسرعمويم) اذعان دارد كه يكي از عموهايم سهم بيشتري را تصرف نموده و چند بار كه بنده به عموي بزرگم تذكر داده ام اقدامي جهت حل مسئله نشده است در اين رابطه اهالي محل نيز به ضايع شدن حق پدر تاكيد دارند آيا بنده ميتوانم الان نسبت به طرح مسئله اقدام نمايم و حق پدر را بگيرم .

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام و احترام

    توجه داشته باشید که طبق قانون فقط یک سوم اموال متوفی از طرق وصیت قابل صرف است و برای اجرای دو سوم بقیه وصیت باید رضایت کل ورثه موجود باشد.

    ولی ظاهرا اینجا عموی شما نقش وصی (کسی که وصیت متوفی را اجرا می کند) نبوده و فقط ورثه را دور هم جمع کرده تا در خصوص تقسیم ارث توافق کنند.

    اینجا باید دید که پسر عموی شما آیا رسما از طرف پدر شما برای حضور در جلسه صلاحیت داشته یا خیر. اگر خود پدر شما شخصا او را فرستاده باشد و این موضوع قابل اثبات باشد کار کمی سخت می شود در غیر این صورت پدر شما می تواند از دادگاه تقاضای تقسیم ارث بر اساس گواهی حصر وراثت نماید.

به این سوال پاسخ بدهید