تخلف انتظامی دادستان

سوال

سوال :
آیا در اجرای ماده 45 قانون توزیع عادلانه آب دادستان می تواند راساٌ بمنظور اعاده به وضع سابق در هامش درخواست اداره منابع آب دستور پر و مسلوب المنفعه چاه آب کشاورزی را به نیروی انتظامی صادر و اجرا نماید.؟؟؟ ضمن اینکه در انتهای ماده مذکور این اختیار به عهده حاکم شرع گذاشته شده است.
پیشاپیش از راهنمایی حضرتعالی کمال تشکر و قدردانی را دارم.

‌ماده 45 – اشخاص زیر علاوه بر اعاده وضع سابق و جبران خسارت وارده به 10 تا 50 ضربه شلاق و یا از 15 روز تا سه ماه حبس تأدیبی بر حسب‌موارد جرم به نظر حاکم شرع محکوم می‌شوند.
‌الف – هر کس عمداً و بدون اجازه دریچه و مقسمی را باز کند یا در تقسیم آب تغییری دهد یا دخالت غیر مجاز در وسائل اندازه‌گیری آب کند یا به‌نحوی از انحاء امربهره‌برداری از تأسیسات آبی را مختل سازد.
ب – هر کس عمداً آبی را بدون حق یا اجازه مقامات مسئول به مجاری یا شبکه آبیاری متعلق به خود منتقل کند و یا موجب گردد که آب حق‌دیگری به او نرسد.
ج – هر کس عمداً به نحوی از انحاء به ضرر دیگری آبی را به هدر دهد.
‌د – هر کس آب حق دیگری را بدون مجوز قانونی تصرف کند.
ه – هر کس بدون رعایت مقررات این قانون به حفر چاه و یا قنات و یا بهره‌برداری از منابع آب مبادرت کند.
‌تبصره – در مورد بندهای ب و ج و د با گذشت شاکی خصوصی تعقیب موقوف می‌شود.

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام

    با عنایت به این موضوع که دادستان به عنوان مدعی العموم ، بر طبق قوانین و اصول کلی حقوقی دارای وظایف و اختیاراتی می باشد و مضافا بر اینکه باید برای دفاع از حقوق شهروندان و جلوگیری از تضییع حقوق ایشان و تامین منافع کلی آحاد مردم اقدامات مقتضی را صورت دهد ، علی ایحال نسبت به پرونده مطروحه نیز اقدامات مقتضی باید با مدیریت و تمرکز دادستانی صورت گیرد و با این حال با توجه به شرایط پرونده اقدام در این خصوص در صلاحیت مقام دادستان می باشد.

به این سوال پاسخ بدهید