تصادف باخودروی گرانقیمت

سوال

باسلام.باخودرویی هیوندا شاسی بلند که حدود 150 میلیون تومان ارزش دارد تصادف کردم و 100 درصدمقصرشدم.حالا صاحب ماشین ازبنده شکایت کرده و خسارت ماشین 28 میلیون و افت ماشین 7 میلیون که جمعا 35 میلیون میشود را از من میخواهد.قانون بیمه دراین زمینه چه میگوید؟؟؟قانون جدید بیمه دراین زمینه چقدرخسارت را گردن من میگذارد؟؟؟

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام 

    توجه شما را به ماده 8 قانون بیمه اجباری جلب می کنیم :

    ماده۸ ـ حداقل مبلغ بیمه موضوع این قانون در بخش خسارت  بدنی معادل حداقل ریالی دیه یک مرد مسلمان در ماههای حرام با رعایت تبصره ماده (۹) این قانون است و در هر حال بیمه گذار موظف به اخذ الحاقیه نمی باشد. همچنین حداقل مبلغ بیمه  موضوع این قانون در بخش خسارت مالی معادل دو و نیم درصد (۵ /۲%) تعهدات بدنی است. بیمه گذار می تواند برای جبران خسارت های مالی بیش از حداقل مزبور، در زمان صدور بیمه نامه یا پس از آن، بیمه تکمیلی تحصیل کند.

    تبصره۱ـ در صورتی که بیمه گذار در خصوص خسارت های مالی تقاضای پوشش بیمه ای بیش از سقف مندرج در این ماده را داشته باشد بیمه گر مکلف به انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی با بیمه گذار می باشد. حق بیمه در این مورد در چهارچوب ضوابط کلی که توسط بیمه مرکزی اعلام می شود، توسط بیمه گر تعیین می گردد.

    تبصره۲ـ در صورت بروز حادثه، بیمه گر مکلف است کلیه خسارات واردشده را مطابق این قانون پرداخت کند و مواد (۱۲) و (۱۳) قانون بیمه مصوب ۷ /۲ /۱۳۱۶ در این مورد اعمال نمی شود.

    تبصره۳ـ خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی صرفاً تا میزان خسارت متناظر وارده به گرانترین خودروی متعارف از طریق بیمه نامه شخص ثالث و یا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود.

    تبصره۴ـ منظور از خودروی متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر از پنجاه درصد (۵۰%) سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال مشخص می شود، باشد.

    تبصره۵ ـ ارزیابان خسارات موضوع ماده (۳۹) و کارشناسان ارزیاب خسارت شرکتهای بیمه و کارشناسان رسمی دادگستری در هنگام برآورد خسارت، موظفند مطابق این ماده اعلام نظر کنند.

     

    سقف تعهدات بدنی را همه ساله قوه قضاییه اعلام می کند که براساس آن، امسال سقف دیه کامل مرد در ماه حرام ۲۵۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
    با این اوصاف حتی اگر خودرویی که فرد مقصر با آن تصادف کرده باشد چند میلیاردی باشد، طبق قانون جدید قیمت واقعی خودرو حدود ۱۲۶ میلیون تومان فرض و خسارت پرداختی نیز متناسب با آن تعیین می شود. همین مبلغ باید در تعیین خسارت خودروهای گران قیمت ملاک قرارگیرد .

    بنابراین تصویب قانون جدید در خصوص خسارت خودروهای گران قیمت به این مفهوم نیست که افراد تنها تا سقف تعهدات بیمه ای خود ملزم به پرداخت هستند بلکه به این معناست که خودرو هر چه که باشد ، قیمت آن حدود ۱۲۶ میلیون باید فرض شود و بر اساس آن میزان خسارت وارده محاسبه و تعیین گردد . در تبصره ۵ ماده ۸ قانون برای ارزیابان خسارتی که تعیین خسارت خودروهای گران قیمت بر عهده آنان است ، نیز تکلیف تعیین شده است که محاسبه کلیه خسارتها را نیز مطابق این ماده انجام دهند .

     

    برای آگاهی بیشتر از شما دعوت می کنیم تا مقاله زیر را با دقت مطالعه کنید : 

    سقف خسارت خودروهای گران قیمت

به این سوال پاسخ بدهید