تعهدات حاصل از قراردادکار

سوال

با سلام
کارفرما بند های زیر را در قرارداد کاری یک نسخه ای گنجانده:
“کارمند تعهد می دهد اطلاعات کسب شده در رابطه با اجرای این قرارداد و کلیه اسناد و اطلاعات دریافتی در زمان انجام کار در شرکت محرمانه تلقی شده و آنها را افشاء نکند و بدون دریافت مجوز کتبی از شرکت در اختیار اشخاص ثالث قرار ندهد. این تعهد مداوم بوده و با فسخ یا انقضای مدت این قرارداد باطل نمی شود. بدیهی است کارمند متعهد می گردد در صورت اثبات خلاف این بند ملزم به جبران خسارات وارده قانونی و قراردادی بوده و باید از عهده کلیه ضرر شرکت یا کسانی که انتفاع غیرمشروع خود را فراهم آورده اند برآید.”

“کارمند متعهد می دهد در زمان همکاری و یا پس از انقضای قرارداد از اطلاعات و اسناد محرمانه و طبقه بندی شده کارفرما به نحوی که باعث واردآمدن ضرر و زیان مادی و معنوی به کارفرما شود، استفاده نکند. تشخیص ایجاد ضرر و زیان وارده برعهده کارفرما و جبران خسارت تماما برعهده کارمند است.”

با توجه به اینکه سفته بابت تضمین کار از کارمند اخذ شده، آیا کارفرما می تواند صرفا براساس تشخیص خودش سفته را اجرا بگذارد؟
همچنین آیا کارفرما می تواند به دلیل اشتغال کارمند در شرکت رقیب پس از اتمام همکاری یا تاسیس شرکت مشابه توسط کارمند، تحت عنوان خیانت در امانت اقدامی علیه کارمند کند؟

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام و احترام 

    با توجه به مباحثی که مطرح نمودید باید در نظر داشته باشید که در صورت امضای این قرارداد ، موظف به رعایت کلیه تعهدات قراردادی که ذکر شده خواهید بود ،اما در بحث تشخیص ایجاد ضرر و زیان توسط کارفرما،اگر این اقدام بر خلاف اصول کلی حقوقی و موارد فنی موضوع قرارداد تشخیص داده شده باشد امکان حل اختلاف آن با مرجعی خواهد بود که احتمالا در قرارداد ذکر شده ، با این حال صرف حضور در شرکت رقیب یا تاسیس شرکتی با موضوع مشابه تخطی از مواردی که مطرح شده نمی باشد ، اما در صورتی که از اطلاعات شرکت بم منظور بهره درآنها استفاده شود ، نقض تعهد قراردادی پیشین تلقی می گردد .

به این سوال پاسخ بدهید