تاخیر در تنظیم سند رسمی و بدهکاری مالک

سوال

سلام وخسته نباشید.آپارتمانی را در اردیبهشت 95 به قیمت 190 میلیون خریداری کردم.150 میلیون آن را در زمان عقد مبایعنامه تحویل مالک دادم.مقرر شد 10 میلیون تومان در زمان تحویل ملک در تیرماه و 30 میلیون آن را در اسفند همان سال در زمان تنظیم سند پرداخت نمایم.تاریخ تحویل آپارتمان در موعد مقرر انجام نشد و تا فروردین 96 به تاخیر افتاد.مالک طی تعهدی به اینجانب اقرار نمود تا زمان تحویل آسانسور ساختمان و پرداخت حق بدهی فاضلاب به شرکت آبفا 10 میلیون زمان تحویل را تحویل بگیرد که بدهی تا کنون به شرکت آب و فاضلاب هنوز انجام نشده است.در اسفند ماه 95 اینجانب با یک چک 30 میلیونی تضمینی بانک به محضر رفتم که متاسفانه سند آماده نشد و فروشنده در محضر حاضر نشد و گواهی عدم حضور و به دنبال آن اظهارنامه ارسال شد.اکنون پس از حدود سه سال مالک ادعا نموده است که این ملک متعلق به پیمانکار ساختمان است و حاضر به انتقال سند نیست.سند بدون اطلاع اینجانب تحویل پیمانکار شده است و ایشان نیز با فشار به مالک تقاضای فسخ معامله کرده است.در ضمن در مبایعه نامه کلیه خیارات از جمله خیار غبن باطل اعلام گردیده است و به ازای هر روز تاخیر سند و تحویل آپارتمان مبلغ 50000تومان در مبایع نامه درج شده است. لطفا راهنمایی بفرمایید

پاسخ ( 5 )

  1. با سلام

    مسلما اولین راهی که به نظر می رسد طرح دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی علیه مالک است اما قبل از هر چیر باید دید سند ملک در حال حاضر به نام چه کسی است ؟ چون باید نام او هم در بین خواندگان پرونده باشد. ( سوال برای شماست لطفا پاسخ بدهید)

    اگر سند ملک به نام فروشنده نباشد ممکن است بتوان از او به جرم فروش مال غیر شکایت کیفری نمود.

    به هر حال پیدا کردن راهکار صحیح و منطقی صرفا با بررسی مدارک و شواهد و در نظر گرفتن قیمت فعلی ملک و … ممکن است.

    لطفا بفرمایید سند رسمی به نام چه کسی است؟ آیا تفکیک صورت گرفته ؟ اسناد تفکیکی صادر شده یا خیر؟

     

    0
    2019-10-01T00:00:00+03:30
    این پاسخ ویرایش شده است.

    درود بر شما تا آنجایی که من اطلاع دارم سند رسمی به نام مالک هست و صورت مجلس تفکیکی هم وجود دارد

  2. با سلام مجدد

    بنده این طور فرض می کنم که منظور شما از مالک همان فروشنده ای است که ملک را از او خریداری کرده اید.

    با این تفاسیر شما باید هر چه سریع تر علیه ایشان یک دادخواست « الزام به تنظیم سند رسمی» تقدیم مراجع قضایی کنید. علاوه بر درخواست تنظیم سند می توانید خساراتی که در قراردادتان به آنها اشاره شده را نیز مطالبه نمایید.

    ممکن است در این فاصله شخص فروشنده سند را به نام پیمانکار کرده باشد ولی در این فرض مرتکب فروش مال غیر شده است و مجازات خواهد شد.

    انشالله که پاسخ مفید فایده بوده باشد.

     

    بهترین پاسخ
    0
    2019-10-01T00:00:00+03:30
    این پاسخ ویرایش شده است.

    ممنون از پاسخ شما ،
    در مورد دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی می تونید بیشتر توضیح بدهید؟ علیه چه کسی باید دادخواست بدیم؟

  3. با سلام و احترام

    اصولا دعوی الزام به تنظیم سند رسمی باید علیه شخصی که سند به نام اوست و ایادی مابعد که ملک را فروخته اند تقدیم دادگاه شود.

    اگر مطمئن هستید که سند به نام فروشنده شماست نیازی به قید نام پیمانکار نیست ولی در هر صورت طرف دعوی قرار دادن ایشان هم ضرری ندارد. نهایت این است که دعوی علیه ایشان رد می شود ولی حکم علیه فروشنده صادر خواهد شد.

به این سوال پاسخ بدهید