تنفیذ قرارداد صحت یا ابطال یک قرارداد

سوال

قراردادی با موضوع “واگذاری تمامی منافع حاصله از تولید و فروش شیر و محصولات لبنی و حق استفاده ازکارخانه شیربه قصد بهره برداری و به تولید نشاندن کارخانه صدرالذکر از سوی طرف دوم قرارداد” منعقد گردیده است.که در بندهای 3 و 7 قرارداد آمده است. که تمامی درآمد ناشی از تولید و فروش شیر به طرف دوم تعلق دارد به غیر از 3% از فروش محصولات کارخانه که به صورت ماهیانه به طرف اول قرارداد تعلق میگیرد و همچنین طرف اول قرارداد می تواند نماینده ای جهت نظارت بر تولید ،،توزیع ،فروش و حسابرسی تعیین نماید.
.قرارداد مذکور (با توجه به بازسازی کامل کارخانه و خط تولید و راه اندازی آن) چه نوعی از انواع قراداد(جعاله ،اجاره ،صلح یا قراداد وفق ماده 10 قانون مدنی یا ….) را شامل می شود؟
2.با توجه به پاسخ سوال اول و شرایط اعلام شده در ماده 7 (( اینکه شرکت طرف قرارداد در ازای بهره برداری از منافع کارخانه ملزم به پرداخت 3% از فروش حاصله به صورت ماهیانه گردیده)) و ماده 3 ((طرف اول قرارداد می تواند نماینده ای جهت نظارت کامل آن داشته باشد)) آیا این قرارداد صحیح و قابل ادامه است ؟ در غیر اینصورت چه شرایطی اتفاق می افتد؟
لازم به ذکر است در هیچ جای قرارداد کلمه ای از اجاره یا قرارداد عادی و … آورده نشده است.

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام و احترام

    در نظر داشته باشید ، هرگونه توافقی که خلاف قانون نباشد قابلیت اجرایی دارد ، با این حال در این توافقنامه شرایط قانونی باید لحاظ شود که یکی از این موارد مشخص شدن مدت زمان این توافق است ، با این حال برای اظهار نظر دقیق در این رابطه مطالعه قرارداد و اطلاع از اهداف طرفین ضروری است .

به این سوال پاسخ بدهید