توقف حكم جلب

سوال

با سلام
اينجانب يك فقره چك به صورت امانت به شخصى دادم ولى بعد از شكايت خيانت در امانت از ايشان، محكوم شfد و به ٣ ماه و ١ روز زندان محكوم شد و در حال حاضر در زندان به سر ميبرد، و درخواست استرداد لاشه چك به شوراى حل اختلاف دادم، ولى تا نتيجه راى دادگاه زمان زيادى ميبرد تا حكم صادر شود، ولى الان مشكلى كه برايم پيش امده اينه كه چك موردنظر در اختيار شخص ديگرى است، و ان شخص حكم جلب من را دارد، و تامين مالى ان چك بر اساس راى دادگاه بر عهده من گذارده شده، چون اعاده ى دادرسى انجام دادم، ولى دادگاه عنوان نموده كه شخص ثالث سونيتى نداشته و تامين مالى چك را بر عهده ى من گذارده، در حالى كه شكايت خيانت در امانت من در دادسرا و تجديدنظر نتيجه داده و طرف الان در زندان است، و در شوراى حل اختلاف نيز شكايت استرداد لاشه چك را مطرح نموده ام كه هنوز در مراحل اوليه ست، الان حرف من اينه كه ايا شوراى حل اختلاف در صلاحيتش هست، كه به دادسرا بابت توقف حكم جلب، تا حصول نتيجه ى نهايى كه چند ماه طول ميكشه، دستور توقف حكم جلب بده يا خير؟
چون ميلغ چك ٤٠ ميليونه و در توانم نيست كه پرداخت كنم تا حكم جلب متوقف شود
و اگر شوراى حل اختلاف نميتواند
پس چه كسى بر اساس مدارك مستندى كه دارم دستور توقف حكم جلب را صادر نمايد؟

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام ،

    ما در اسناد تجاری اصلی داریم تحت عنوان اصل « استقلال اسناد تجاری»

    این اصل به این معناست که زمانی که چک به ید بعدی منتقل می شود، روابط انتقال دهنده و انتقال گیرنده تحت تاثیر رابطه منشاء ( روابط فیمابین صادر کننده و گیرنده اولیه چک ) قرار نمی گیرد و باید چک پرداخت شود. دلیل این موضوع هم استحکام روابط تجاری و سرعت پرداخت اسناد است.

    اما دقت بفرمایید که اصل فوق یک اصل حقوقی است نه کیفری لذا شما که در صدور چک سوء نیت نداشته اید و این موضوع به موجب رای دادگاه اثبات شده است ، نباید تحت تعقیب کیفری صدور چک بلامحل قرار بگیرید. شورا باید با شما همکاری کند و درخواست توقف تعقیب کیفری را بنماید.

    در حقیقت دارنده چک می تواند دعوای حقوقی مطالبه وجه چک را مطرح کند و از این طریق چک قابل پرداخت خواهد بود.

     

به این سوال پاسخ بدهید