حضور در جلسات رسیدگی و مالیات

سوال

با درود

بنده کارشناسی حقوق دارم و با یک وکیل و یک حقوقدان دیگر قصد ثبت موسسه حقوقی را داریم.

بنده خود قرار است به عنوان مدیرعامل موسسه حقوقی باشم که موضوع فعالیت ما نیز غالباً در زمینه وصول مطالبات بانک ها می باشد.

حال دو سوال اساسی از شما دارم که سپاسگزار میشم پاسخ بدید:

1. بنده به عنوان مدیرعامل موسسه و با داشتن حق انجام کلیه امور حقوقی در زمینه وصول مطالبات و حکم نمایندگی شرکت از سوی مدیرعامل های کل بانک هایی که تحت قرارداد با موسسه هستند می توانم در جلسات رسیدگی شرکت نمایم یا خیر؟ چرا که چندین نفر گفته اند موسسه پس از دریافت نمایندگی از بانک به عنوان قائم مقام محسوب و به عنوان اصیل می تواند در جلسات شرکت کند که در این صورت بنده به عنوان مدیرعامل بدون اخذ پروانه وکالت می توانم در جلسات شرکت نمایم. 

۲. آیا مالیات بار شده بر موسسه از درآمد از پرونده های محوله همان ۱۰ درصد اداره امور مالیاتی می باشد یا مالیات های دیگری نیز دارد؟

با سپاس فراوان از شکیبایی و پاسخگویی شما

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام 

    اگر شما رسما از سوی نهاد و یا سازمانی به عنوان نماینده معرفی شوید می توانید بدون داشتن پروانه وکالت در لسات حاضر شوید اما دقت بفرمایید که این نمایندگی باید حتما مطابق ماده 32 قانون آیین دادرسی مدنی صادر شود در غیر این صورت محاکم شما را نخواهند پذیرفت. 

    در خصوص مالیات هم باید خدمت شما عرض کنیم که در موسسات حقوقی معمولا چون وکلا خود در وکالتنامه تمبر مالیاتی ابطال می کنند دیگر موسسه در آن مورد الزامی به پرداخت مالیات ندارد مگر اینکه موسسه خود مستقیما طرف قرارداد باشد که تابع قواعد عمومی مالیاتهای مستقیم است .

     

به این سوال پاسخ بدهید