حقوق چک وسفته

سوال

با سلام
احتراماٌ،
با تشکر از بذل توجه شما ، پس از تنظیم و عقد مشارکت نامه ساخت دوسال پیش مقرر شد 90 میلیون تومان از سوی سازنده بعنوان حق العمل به اینجانب پرداخت شود . سازنده یک فقره چک به مبلغ 45 میلیون تومان بدون تاریخ در وجه حامل به اینجانب داد .مقررشد الباقی را پس از دریافت جواز بدهد با شناخت و اطمینانی که به وی داشتم تبعیت کردم متاسفانه پس از صرف 5 ماه سازنده دچار بیماری سرطان و متعاقب آن یکسال بعد فوت نمود .
سازنده دارای مکنت بسیار قوی بود و بنده هم با رعایت اصول اخلاقی تاکنون چک را به اجرا نگذاشته ام .تا شاید وراث نسبت به ادای دین وی اقدام کنند اما موضوع کاملاٌ برعکس شد و وراث امتناع میکنند……
1 – آیا میتوانم چک را خودم تاریخ بزنم و گواهی عدم وصول را دریافت کنم. ؟
2 – ماترک مرحوم را جابه جا کرده اند وتنها مبلغ 22 میلیارد تومان سازنده برای احداث یک مجتمع تجاری اداری به شهرداری پرداخت نموده که هنوز هم باقی مانده .وبلاتکلیف است شنیدم دیگر طبکاران نسبت به این مبلغ به نسبت طلبشان درخواست بازداشت کرده اند. آیا من هم میتوانم این کار را بکنم ؟
با تشکر
الطافی

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام

    با در نظر گرفتن شرایط پرونده توضیحاتی را در خصوص قوانین چک ارائه مینمایم،برای چک در قانون مواعد متعددی در نظر گرفته شده و با توجه به اینکه چکی که در دست شماست تاریخ ندارد شرایط کمی متفاوت خواهد بود بر این اساس اگر جنابعالی چک را تاریخ زده و به بانک ببرید احتمال دارد که ورثه مرحوم با عنوان سوء استفاده از چک سفید امضا و اثبات آن از شما شکایت کرده و موجبات گرفتاری را ایجاد نمایند.

    پیشنهاد من به شما در درجه اول صحبت با ورثه و الزام آنها به انجام تعهد اخلاقی و قانونی که بر عهده شان می باشد هست چرا که این روش کم هزینه تر و به لحاظ زمانی نیز به نفع شما می باشد و در گام بعدی می توانید با استناد به مشارکتنامه ای که با متوفی تنظیم کرده اید و برگه چکی که از وی دارید به طرفیت ورثه اقدام قانونی کنید و  از ماترک متوفی طلب خود را وصول نمایید .

به این سوال پاسخ بدهید