حق بیمه دهیار

سوال

با سلام
روستای ما دارای دهیاری بوده و یک نفر شاغل تحت عنوان دهیار بصورت پاره وقت در آنجا فعالیت می‌کند. این دهیار از آبان 88 (دوره سوم شورا)انتخاب شد و در سال 92 نیز با نظر اعضای جدید شورای دوره چهارم به مدت چهار سال بعنوان دهیار انتخاب شد.
حقوق و حق بیمه هر ماه خود را براساس حکم قرارداد و با استفاده از چک برداشت و تحویل می گرفته است. در پایان هر سال عیدی،سنوات،پاداش،مرخصی را نیز جداگانه دریافت میکرد که تمام اسناد و مدارک و رسیدهای برداشت و … موجود است. در سال 93 نیز براساس بخشنامه استانداری ادامه فعالیت و صدور حکم قرارداد برای دهیاران ابقا شده منوط به تسویه کلیه مطالبات دهیاران میشد که بر اساس محاسبه کارشناس مالی بخشداری دهیار روستای ما یازده میلیون تومان بابت کلیه مطالبات اعم از بیمه و … طی چک و اسناد هزینه دریافت نمود و با دستخط و امضاء خود اعلام نمود که تا این تاریخ هیچگونه طلبی از مجموعه دهیاری ندارد(بایگانی در دهیاری) و تا پایان دوره چهار ساله خود(شهریور 96) حقوق هر ماه و بیمه را با چک دریافت نمود.
با پایان یافتن حکم چهار سال دهیار قبلی و با شروع بکار شورای دوره پنجم براساس قانون شورای جدید ملزم به معرفی دهیار می بود و بر اساس قانون دهیار جدید انتخاب و به بخشداری برای سیر مراحل قانونی معرفی کرد. با انتخاب دهیار جدید،دهیار قبلی به اداره کار شکایت نموده مبنی بر دریافت مطالبات و حق بیمه خود.
با شکایت ایشان مشخص شد دهیار حق بیمه را که از حساب دهیاری با چک برداشت میکرده را به تامین اجتماعی واریز نکرده است.(دهیار بعنوان تنها شاغل در مجموعه دهیاری که کارفرما محسوب می شود می باشد)
با اخطار اداره کار کلیه اوراق و اسناد و حتی کپی چکها برابر اصل شده که خود دهیار امضا و مهر نموده مبنی بر دریافت حقوق و حق بیمه و … و حتی دستخط مربوط به تسویه مطالبات با توجه به بخشنامه استانداری،تحویل اداره کار گردید. اداره کار بدون درنظر گرفتن اسناد ارائه شده رای به نفع دهیار صادر کرد(خواهر خانم ایشان در همان اداره کار شاغل می باشد و یکی از بستگان آنها نیز در برنامه و بودجه استانداری شاغل است) بعد از اعلام رای و عدم توجه به مستندات به هیات تشخیصی تطبیق اعتراض شد و در آنجا نیز علیرغم ارائه مستندات و حتی گواهی تسویه و پرداخت کلیه مطالبات دهیار که از بخشداری اخذ شد ترتیبراثر داده نشد و سه ماه فرصت اعتراض در دیوان عدالت اداری داده شد. اما هنوز دو هفته از ابلاغ رای هیات تشخیص نگذشته بود که دهیار از طریق واحد اجرای حکم دادگستری حسابهای دهیاری را مسدود و بعد دو روز برداشت نمود. نکته اینکه واحد اجرای حکم دادگستری هیچگونه اخطار و اطلاعی نداده است.
جالب اینکه اداره کار عنوان میکرد حق بیمه را باید مجموعه دهیاری بعنوان کارفرما به تامین اجتماعی واریز کند الان همان اداره کار اجازه داده دهیار قبلی پول را برداشته و در جیب خود واریز کند.
خواهشمند است راهنمایی بفرمائید چه اقدامی باید در این زمینه انجام دهیم.

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام و احترام

    با توجه به مواردی که مطرح نمودید ، مشکل اصلی ، بحث پرداخت حق بیمه است ، با این حال بر طبق مقررات بیمه تامین اجتماعی ، حق بیمه باید توسط کارفرما پرداخت شود ، علی ایحال می بایست به لحاظ قانونی اثبات شود که حق بیمه موصوف در حقوق پرداختی به دهیار مستتر بوده و کاملا پرداخت شده است .

به این سوال پاسخ بدهید