شکایت از دادیار دادسرا به دلیل عدم ارسال پرونده به دادگاه کیفری پس از صدور قرار نهایی (جلب دادرسی) و سرباز زدن از رسیدگی به اتهام قذف

سوال

با سلام و احترام
بنده در حدود 6 ماه پیش علیه برادر خانمم به اتهام قذف و تخریب اموال و… در دادسرای محل خویش طرح دعوی کردم که پس از انجام تحقیقات و تشکیل جلسه، خانم دادیار محترمه خطاب به بنده که شاکی پرونده بودم گفت که من صلاحیت رسیدگی به قذف را ندارم و کلا نادیده میگیرم این اتهام را، با اینکه شهود و مدارک کافی برای محکوم کردن متهم وجود داشت در نهایت با اظهاراتی که مضمون دخالت در مورد خانوادگی بین من و همسر و برادرهمسرم بود اظهار داشت که” قرار من توهین به اشخاص عادی است و دلم نمیخواهد قذف را رسیدگی کنم ” و خلاصه مطلب اینکه بعد از صدور قرار جلب دادرسی متهم پس از گذشت 2 ماه از تاریخ رسیدگی همچنان پرونده را برای رسیدگی به دادگاه کیفری ارسال نکرده و علیرغم پیگیری شخص بنده، خانم دادیار باز هم اظهار داشت که دلم نمیخواهد ارسال کنم و رفتار دور از شأن مقامات قضایی از خود نشان داد. علیهذا از محضر اساتید تقاضا دارم بنده را راهنمایی کنید و آیا بنده با این دلایل به دادگاه انتظامی قضات میتوانم شکایت کنم و راه به جایی میبرم؟؟؟
با تشکر

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام و احترام

    اینکه دادیار محترم اذعان داشته که صلاحیت رسیدگی به اتهام قذف را ندارد مخالف قانون است چرا که دادسرای عمومی مسئول انجام تحقیقات در خصوص کلیه جرائمی است که در آن مطرح می شود.

    از طرفی عدم تمایل دادیار به ارسال پرونده به دادگاه هم جای سوال دارد!

    با این حال توجه داشته باشید که در قوانین مهلت معینی برای مرحله تحقیقات در دادسرا تعیین نشده است و اگر دادیار یا دادستان ادامه تحقیقات را ضروری بداند نمی توان به آن اعتراض کرد.

    توصیه ما این است که قبل از شکاست از مقام قضایی به سرپرست مجتمع مذکور مراجعه نمایید و ماجرا را بازگو کنید و از وی کمک بخواهید اگر این کار جواب نداد ، به فکر اعلام تخلف انتظامی باشید.

     

به این سوال پاسخ بدهید