طرح دادخواست در دیوان عدالت جهت ابطال اقدامات شرداری و ثبت اسناد نسبت به تملک کوچه اختصاصی

سوال

با سلام
در جریان احداث بنای ملک اینجانب که توسط مرحوم پدرم در سال 1340 انجام شده، با عقب نشینی به مقدار یک و نیم متر نسبت به ملک مجاور، کوچه ای به همین عرض ایجاد گردیده (که به گفته مرحوم پدرم بدون دخالت شهرداری این اقدام صورت گرفته)، در تقسیم نامه تنظیمی در سال 1343 و همچنین سند ملک تنظیمی در سال 1365 در مورد حد ملک محدود به کوچه مذکور قید شده “شمالاً دیواریست به کوچه یک متر و نیمی که از خود مورد تفکیک مجزا گردیده (آنطرف کوچه پلاک …. فرعی از …. اصلی میباشد) ” به موجب بررسی کارشناسی انجام شده، مالک ملک مجاور پس از احداث کوچه توسط مرحوم پدرم، بدون کسب رضایت از مرحوم پدرم، از طریق اداره ثبت، اقدام به اصلاح سند و تغییر حد جنوبی ملک خود از پی (یعنی ملک ما) به کوچه می نماید.
همچنین کوچه مذکور در ابتدا بُن بست بوده و انتهای آن به رودخانه ای که از پشت ملک میگذرد، محدود می شده و پس از احداث آن، مالکین دو ملک آنسوی رودخانه با احداث پُلی شخصی ساز، راه دسترسی دومی برای خود از طریق این کوچه ایجاد می کنند که راه دسترسی اولیه آنان در همان سوی رودخانه سمت خودشان و از طریق کوچه ای هشت متری بالاتر از ملک اینجانب بوده. که در حال حاضر این مسیر اولیه بدلیل ریزش خاک کنار رودخانه از بین رفته ولی قرار است در آینده نزدیک با اجرای طرح ساماندهی رودخانه دوباره احیاء گردد. بنابراین در حال حاضر دسترسی آن دو ملک آنسوی رودخانه تنها از طریق کوچه اختصاصی مورد بحث اینجانب می باشد و این کوچه همچنان بٌن بست است و محل عبور مرور عام نمی باشد.
در سال 1383 مالک ملک مجاور اقدام به اخذ جواز تجدید بنا از شهرداری منطقه و ایجاد نما سازی، باز کردن درب و پنجره های تمام قد بدون محدویت ارتفاعی و ایجات اشرافیت به سمت کوچه مورد بحث کرده است. شایان ذکر است که قبل از سال 1383 ملک مجاور گرمابه عمومی بود و به کوچه مورد نظر تنهای پنجره های کوچک مربوط به نمره ها و جهت ورود نور و هوا داشت و هیچگونه اشرافیت نداشت.
لازم به توضیح است که مرحوم پدرم و اینجانب بار ها با مراجعه به شهرداری منطقه در مورد کوچه پرس و جو کرده بودیم و هربار به ما گفته بودند که کوچه مذکور اختصاصی است. اما اخیراٌ که به شهرداری مراجعه کردم به من گفتند که کوچه یک و نیم متری مذکور در طرح تفصیلی کوچه عام در نظر گرفته شده و به همین دلیل به مالک ملک مجاور جواز دسترسی، نماسازی، بازکردن درب و پنجره داده شده است.
حال اینجانب قصد طرح دادخواست از طریق دیوان عدالت اداری را دارم تا بتوانم کوچه اختصاصی ام را پس بگیرم یا حداقل بهای آن بعنوان خسارت به من پرداخت شود. با توجه به اینکه مشکل اولیه از اداره ثبت بعلت اصلاح حد ملک همسایه بدون رضایت ما آغاز شده و پس از آن شهرداری با عام اعلام کردن کوچه و دادن جواز ساخت به مالک ملک مجاور و دسترسی به کوچه موجب ضرر و زیان ما شده، آیا من باید دادخواستهای جداگانه در مورد اداره ثبت و شهرداری تنظیم کنم؟ اگر ممکن است راهنمایی فرمائید.
سپاسگزارم

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام و احترام

    با در نظر گرفتن مواردی که مطرح نمودید و موقعیتی که ملک موصوف دارد ، باید عنوان داشت که می توانید با مستند قراردادن موقعیت ابتدایی ملک و تهیه مستندات و سوابق آن در اداره ثبت و شهرداری مربوطه و البته با تسلط کامل بر قوانین،قواعد و آیین نامه های مربوط به شهرداری و اداره ثبت ، از این پرونده پیروز خارج شوید ، اما چنین مواردی را وکیل متخصص املاک می تواند با یکدیگر تجمیع کرده و مدیریت نماید ، علی ایحال با در نظر گرفتن جوانب پرونده در ابتدای امر طرف شکایت شما در دیوان ، شهرداری می باشد .

به این سوال پاسخ بدهید