طرح دعوی ضامن از وام گیرنده به واسطه صدور حکم قضائی علیه ضامن

سوال

سلام علیکم و رحمه الله
ضمن عرض تشکر و خسته نباشید؛
شخصی ضامن وام گیرنده شده و وام گیرنده تمامی اقساط را پرداخت ننموده و بانک علیه وام گیرنده که مجهول المکان هست و شخص ضامن که نشانی مشخصی دارد دادخواست طرح نموده و شخص ضامن محکوم به پرداخت تمامی اقساط شده است . و پس از آن اقدام به طرح دعوی اعسار نموده و با دادگاه با پذیرش اعسار، حکم به تقسیط صادر نموده است .
حال سوال بنده اینست :
شخص ضامن چگونه می تواند نسبت به احقاق حق خویش اقدام نماید ؟
آیا فقط بابت هر قسط که پرداخت می کند می تواند طرح دعوی نماید یا اینکه با توجه به اینکه در دادگاه محکوم شده است هم اکنون می تواند نسبت به تمامی اقساط طرح دعوی نماید ؟
برای جلوگیری از برداشت اقساط وام از ضامن، آیا شخص ضامن در هنگام طرح دعوی بطرفیت وام گیرنده، می تواند درخواست تأخیر اجرای حکم بانک را از دادگاه بخواهد ؟
متشکرم .

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام

    بنابر اصول کلی حقوق مدنی زمانی که شخصی ضامن می شود عملا بدین معناست که “اگر مدیون پرداخت نکرد ضامن باید پرداخت کند” و این بدین معناست که در این صورت بانک ، ضامن معرفی شده را مسئول پرداخت میداند و با این تفاسیر زمانی که ضامن مجبور به پرداخت شد می تواند به مضمونه عنه یعنی بدهکار اصلی رجوع کند و طلب خود را وصول نماید .

    درخواست تاخیر در اجرای حکم بستگی به شرایط پرونده دارد و در صورتی که ضامن به طرفیت بدهکار اصلی دعوایی اقامه کره باشد تصمیم در مورد تاخیر در اجرا با دادگاه است،البته توجه داشته باشید که شرایط پرونده ها حتی با موضوع یکسان متفاوت خواهد بود و اعلام نظر قطعی منوط به مطالعه پرونده مذکور می باشد.

به این سوال پاسخ بدهید