طلاق به خواست زوجه و مخالفت زوج

سوال

با عرض سلام و ادب
من(آقا) و همسرم 3 سال است عقد کرده و 4 ماه زیر یک سقف زندگی داشته ایم.

بعد از اختلافات، همسرم زندگی را ترک و با دادخواست من، دادگاه حکم الزام به تمکین داد و قطعی شد.

همسرم هم دادخواست طلاق داده و در ازای طلاق تمام حقوقاتش را خواهد بخشید.

من به هیچ وجه خواهان طلاق نیستم و همسرم را دوست دارم. ضمنا بابت خانه،اثاث،شغل،آبرو،سلامتی و…هیچ مشکلی ندارم.

الان که 2 سال است ما دور از هم در شهرهای جدا زندگی میکنیم، وکیل همسرم گفته است که به دلیل این 2 سال قاضی ممکن است حکم به طلاق بدهد ولو من رضایت به طلاق نداشته باشم. آیا این گفته وکیل همسرم صحت دارد؟

و مثلا این جدا زندگی کردن به چند سال باید برسد تا قاضی علیرغم مخالفت من با طلاق، حکم به طلاق بدهد؟

در کل همسرم در دادگاه 2 ادعا خواهد کرد، یکی 2 سال زندگی جدا از هم، یکی هم کراهت و تنفر داشتن از من. من مقابل این ادعاها چه دفاعی از خودم میتوانم داشته باشم؟

متشکرم

پاسخ ( 1 )

    0
    2018-11-26T00:00:00+03:30

    با سلام و عرض ادب، با توجه به فرموده‌های جنابعالی اگر ترک زندگی بیش از شش ماه از جانب مرد بوده باشد بنا بر فرض قانونی از مصادیق عسر و حرج زوجه است اما اگر زن به علت عدم تمکین خود علی‌رغم رضایت زوج به زندگی مشترک، حاضر به زندگی مشترک نبوده باشد این عسر و حرج از جانب زوج به وی تحمیل نشده است و نمی‌توان بنا بر آن تقاضای طلاق نمود.
    در خصوص تنفر و انزجار زوجه باید گفت صرف کراهت از مصادیق عسر و حرج نمی‌باشد و در طلاق خُلْع که زوجه حاضر به گذشت از حقوق خود یا بخشیدن مال به زوج در ازای طلاق شده است، رضایت شما به عنوان زوج شرط است و نمی‌توان یکسویه به دلیل کراهت از شوهر بدون دلیل دیگری که موجب عسر و حرج شده است تقاضای طلاق را مورد پذیرش قرار داد و در هر دو صورت همسر شما برای گرفتن طلاق خود به اثبات عسر و حرج یا تخلف شما از شروط مندرج در عقدنامۀ ازدواج نیازمند است.

به این سوال پاسخ بدهید