عدم حضور فروشنده در محضر

سوال

با عرض سلام و خسته نباشید.
بنده در تاریخ ۲۷ مهر، ملکی به ارزش ۱.۶ میلیارد رو در بنگاه قولنامه نموده و خریداری کردم و ۳۵۰ میلیون نقدا در بنگاه پرداخت نمودم. ( ضمنا از کل مبلغ قرارداد ، ۳۰۰ تومان آن نیز یک ملک بنده بود چهت معاوضه).
در قولنامه فی مابین قرار شد در زمان مناسب کلید به کلید، بنده ۳۰۰ دیگر هم به ایشان بدهم و نقل مکان نماییم تا در نهایت در تاریخ ۹ آذر ماه، در محضر مابقی پول را به ایشان بدهم. ( در قولنامه برای تاخیر، ضرر و زیان تعیین نشده). ضمنا به دلیل تردید در مورد این فرد، بنده در حین قولنامه، کل مراحل و گفتگوها را ضبط نمودم که به وضوح گویای تایید همه مراحل از طرف ایشان است.
اما بعد از گذشت ۱ ماه ایشان از کلید به کلید خودداری نمودند و شرط این کار را پرداخت کل مبلغ از طرف من اعلام کردند! درحالی که سندهای ایشان هنوز حاضر نبود و هنوزم نیست و بعد از مخالفت بنده، ایشان کلا از هرنوع پاسخ و تماس و دیداری خودداری کرده و در تاریخ موعد محضر نیز در محل حاضر نشدند و بنده از دفتردار گواهی عدم حضورشان را دریافت نمودم.
آیا در صورت ارجاع به دادگاه و درخواست الزام به سند، موضوع عدم کلید به کلید، و عدم پاسخگویی فروشنده و همچنین فایل صوتی از مراحل قولنامه میتواند به نفع من باشد و کمکی کند؟
یک دنیا سپاس

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام و احترام،
    در پرونده الزام به تنظیم سند مبنای رسیدگی دادگاه ، توافقات اولیه و قرارداد فیمابین خریدار و فروشنده است. به روایتی حتی اگر شما شرط کرده باشید که با پرداخت یک میلیون تومان از ثمن قرارداد فروشنده باید در فلان تاریخ در دفترخانه حاضر شود و سند مالکیت را به نام شما منتقل کند ، این یک تعهد قراردادی برای فروشنده است و نمی تواند با عذر ها و توجیه های دیگر از این کار اجتناب کند.
    به همین خاطر مبایعه نامه باید خیلی روشن و صریح نوشته شود و به عبارتی کلیه توافقات در همین سند مکتوب شود تا بعدا بتوان به همه توافقات در دادگاه استناد کرد.
    آن اندازه که این سند مکتوب به شما کمک می کند فایلهای ضبط شده نمی تواند ملاک باشد چون شخص می تواند این ایراد را وارد کند که این صدای من نیست.

به این سوال پاسخ بدهید