عدم حضور مالک برای انتقال سند

سوال

با سلام سال 1390 یک واحد آپارتمان در باغستان کرج به شکل قولنامه ای خریداری کردیم که مالک قرار بود یکسال بعد سند را برای ما انتقال دهد. پس از پیگیری مالک به وعده خود عمل نکرد و چون از قانون اطلاع نداشتیم گواهی عدم حضور نگرفتیم. حالا مالک میگوید بروید شکایت کنید. ضمنا ما میخواهیم بطور جداگانه برای ملکمان سند بگیریم در واقع میخواهیم سند انفرادی بگیریم (چون سایر واحدها تمایلی به گرفتن سند ملک خود ندارند) درخواستم این است که مراحل قانونی اینکار چگونه است؟حداکثر چقدر طول میکشد و هزینه وکالت آن چقدر است؟ آیا هزینه وکالت را مالک باید پرداخت کند (البته بعد از محکوم شدن) یا خیر؟

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام و احترام 

    درست است که شما بایستی در روز قرار دفترخانه ( که در مبایعه نامه) ذکر شده است ، در دفتر خانه حاضر می شدید و گواهی عدم حضور می گرفتید . اما نگرفتن این گواهی به معنای از بین رفتن حقوق شما نیست .

    اقدام صحیح این است که برای فروشنده یک اظهارنامه با موضوع حضور در دفترخانه و انتقال سند ارسال شود و یک مهلت متعارف برای این حضور تعیین گردد. 

    در صورتی که اقدامی از سوی مالک صورت نگیرد شما می توانید به استناد اظهارنامه رسمی اقامه دعوی بکنید .

    در پرونده های الزام به تنظیم سند ، مدت زمانی که مورد نیاز است ممکن است شعبه به شعبه تفاوت کند اما در دعاوی حقوقی شما همواره زمان حداقل یک سال را در نظر بگیرید .

    در صورت محکومیت فروشنده ، وی علاوه بر حق الوکاله وکیل مطابق تعرفه ، به کلیه خسارات دادرسی از جمله هزینه دادرسی پرداختی نیز محکوم می شود .

     

به این سوال پاسخ بدهید