فریب در معامله

سوال

سلام ایااگر کسی درمعامله فریب خورده باشد می تواندمال معامله شده راپس بدهدو پولش را پس بگیرد (امروز یک گوسفند مشکوک به بیماری از ادمی دروغگو خریدم که ادعا میکرد این گوسفند کاملا سالم وجوان است ومن هم که وارد نبودم فریب خوردم و گوسفند را۶۵۰۰۰۰ تومان خریدم البته به این شرط که یک کارشناس گوسفند راازنظربیماری برسی کند واگر بیمار نبود معامله تمام شود که کارشناس نظرش بود که این میش بیماراست چون پشمهای بدنش کنده میشون ومن هم میش را نیم ساعت بعداز اینکه بامالک گوسفند این قرارهاراگذاشته بودیم میش راپس دادم ولی متاسفانه پولم بهم پس ندادومن مدرک ندارم آیا راهی وجود ندارد که پول به من برگردد ؟ اگر ازان فرد شکایت کنم چه میشود؟ ) لطفاراهنمائی کنید….

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام. از منظر حقوق قراردادها در صورتی که کالای مورد معامله(در فرض سوال شما یک فقره گوسفند) معیوب باشد به استناد ماده 422 قانون مدنی اگر بعد از معامله ظاهر شود که مبیع معیوب بوده مشتری مختار است در قبول مبیع معیوب یا اخذ ارش یا فسخ معامله.خیار عیب وقتی برای مشتری ثابت میشود که عیب مخفی و موجود در حین عقد باشد.

    عیب وقتی مخفی محسوب است که مشتری در زمان بیع عالم به آن نبوده است اعم از اینکه این عدم علم ناشی از آن باشد که عیب ‌واقعاً مستور بوده است یا اینکه ظاهر بوده ولی مشتری ملتفت آن نشده است. علاوه بر خیار عیب شما با فروشنده توافق کرده اید که در صورتی که پس از بررسی کارشناس نظر کارشناس بر سالم نبودن مبیع باشد مختار بر فسخ قرارداد باشید. به عبارتی علاوه بر خیار عیب امکان استناد به خیار شرط را نیز دارا خواهید بود.

    برابر ماده 399 قانون مدنی در عقد بیع ممکن است شرط شود که در مدت معینی برای بایع یا مشتری یا هر دو یا شخص خارجی اختیار فسخ معامه باشد. این خیار را خیار شرط گویند و این عقد را عقد خیاری می نامند. علاوه بر این موارد در صورتی که فروشنده با علم به سالم نبودن مبیع آن را به شما فروخته باشد به استناد خیار تدلیس نیز حق فسخ معامله را خواهید داشت.حسب اشعار ماده 438 قانون مدنیتدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود.

    اگر بایع تدلیس نموده باشد مشتری حق فسخ بیع را خواهد داشت و همچنین است بایع نسبت به ثمن شخصی در صورت تدلیس‌ مشتری. بنابرین با جمع بندی موارد اخیرالذکر میتوان اذعان داشت که شما با استناد به مواد متعدد قانون مدنی امکان فسخ معامله و استرداد مبلغ پرداختی را خواهید داشت. 

به این سوال پاسخ بدهید