ماده 90 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری

سوال

با سلام و احترام،
براساس دانش این حقیر آراي وحدت رويه دیوان عدالت اداری در صورت صدور آراي متعارض در مورد موضوع واحد صورت مي گيرد زیرا هدف از صدور رأی وحدت رویه پایان دادن به استنباط های مختلف از حكم واحد قانونگذار بوده و در واقع نوعی ارائه تفسیر قضائی صحیح از قانون می باشد. لیكن براساس ماده 90 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان، صدور رأی وحدت رویه در مواردیكه در یك موضوع واحد آرای مشابه از شعب مختلف دیوان عدالت اداری صادر شود تأسیس حقوقی جدیدی است که قابل انتقاد به نظر می رسد. بعبارت دیگر درمواردی كه آرای متعارض صادر نمی شود و برداشت حقوقی قضات ازحكم قانونگذار واحد می باشد نیـازی به صدور رأی وحدت رویه نمی باشد. همچنین تكثر و تعدد رویه وجود ندارد تا موجبی برای ایجاد وحدت رویه گردد!
حال سوال این است که آیا ماده 90 قانون تشکیلات دیوان در تغارض با اصل 34 قانون اساسی نیست.
بعنوان مثال، بنده براساس نص ماده 82 و بند(ج) ماده 86 از قانون استخدام کشوری، از قبل مرحوم پدر و با ارائه ادله و اسناد متقن، برگرفته از دایره حقوقی خود صندوق بازنشستگی کشوری، وارث واجد شرایط دریافت حقوق وظیفه از صندوق می باشم. مدیران صندوق درحالی که به هیچ وجه قادر به پاسخگویی و رد قانونی درخواست بنده نبوده اند، اما اجرای درخواست برقراری حقوق وظیفه بنده را منوط به ارائه رأی موافق از دیوان عدالت اداری می دانند. این درحالیست که خود ایشان با ارائه چندین رأی منفی صادره از موضوع مشابه بنده که براساس ماده 90 قانون تشکیلات دیوان رد شده اند را باعث رد شدن قطعی طرح شکایت احتمالی اینجانب در دیوان عدالت اداری می دانند.
از شما سروران گرانقدر عاجزانه تقاضا دارم بفرمائید «چه باید کنم؟»
با سپاس بیکران
فیروزبخت

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام

    قبل از وورد به بحث رای وحدت رویه اداری که هنوز به بث شما مرتبط نیست ( چون ضاهرا هنوز اقدام قضایی نکرده اید ) باید پرسید که اگر شما فرزند مستمری بگیر مرحوم هستید چرا صندوق بازنشستگی از همان ابتدا مقرری شما را نپذیرفته ؟

    آیا شما در زمان فوت آن مرحوم حاضر نبوده اید ؟

به این سوال پاسخ بدهید