مسئول تعهدات و دیون شرکت ها اعم از بانکی و مالیاتی

سوال

با سلام دو سوال حقوقی در زمینه امور شرکت ها، بانکی و مالیاتی از حضورتون دارم 1- در صورتیکه یک شرکت حقوقی برای راه اندازی یک واحد تولیدی تسهیلات بانکی دریافت کند اما شرکت دچار بدهی بانکی و مالیاتی شود، آنگاه طلبکاران اعم از بانک و سازمان امور‌ مالیاتی، بر علیه سهامداران شرکت که تسهیلات را دریافت کرده اند اقدام حقوقی و قضایی میکنند یا سهامداران وقت شرکت؟ منظورم این است در صورتی که سهامدارانی که تسهیلات را دریافت کرده اند از شرکت خارج شوند یا استعفا دهند و اشخاص دیگری را بجای به خودشان سهام دار و هیات مدیره کنند، آنگاه طبق قوانین حقوقی، بدهکاران آن سهامدارانی میشوند که تسهیلات را دریافت کرده اند یا آنان که سهامدار و هیات مدیره شرکت در زمان بدهی شرکت هستند؟ 2- در صورتیکه سهامداران یک شرکت از سرمایه گذار و ضامن شرکت که ضمانت نامه های موردنیاز دریافت تسهیلات بانکی را تامین کرده است، اقرارنامه ای داشته باشند که در آن اقرارنامه قید شده باشد که مسئولیت تمامی تعهدات و دیون بانکی و مالیاتی بر عهده سرمایه گذار باشد، آیا در مراجع قضایی ارزش حقوقی دارد؟ و باعث میشود که تعهدی بر دوش سهامداران شرکت که تسهیلات را دریافت کرده اند، نباشد؟ در واقع در این مورد، طرف حساب طلبکاران، فقط سرمایه گذار و ضامن شرکت باشد و نه سهامداران و هیات مدیره ای که تسهیلات بانکی را دریافت کرده اند با تشکر

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام 

    1- سهامدار جدید با خرید سهام شرکت ، تعهدات قبلی شرکت را هم پذیرا می شود ، لذا سهامداران جدید مسئول هستند. دقت کنید که این سهامداران نبوده اند که تسهیلات را دریافت کرده اند بلکه شخص حقوقی شرکت بوده است. 

    2- آن اقرارنامه ای که فرمودید در مقابل بانک قابل استناد نیست . اما سهامداران جدید می توانند بعد از پرداخت بدهی ها ، با استناد آن به شخصی که تعهد را پذیرفته است رجوع کنند. 

    قانون تجارت ما یک قانون آمره است . تکلیف شرکتهای ما را هم همین قانون معین می کند. لذا توافق بر خلاف این قوانین مثل اینکه سهامداران جدید مسئولیت نداشته باشند اعتباری ندارد. 

     

     

     

به این سوال پاسخ بدهید