نفقه ایام عقد و زندگی مشترک

سوال

سلام و وقت شما بخیر

من و زوجه سال ۹۲ عقد کردیم  سال ۹۴ عروسی و با وجود مشکلات سال ۹۵ جدا از هم زندگی می کنیم الان حدود یکسال است از جدایی ما میگذرد ولی طلاق نگرفتیم.

همانطور که می دانید هیچ پسری تا وقتی با زوجه خوب هستند بابت مخارج دوره عقد و زندگی مشترک فاکتور یا رسید از زوجه نمی گیرد. در دوره عقد و زندگی مشترک هر زمان پول نیاز داشت نقدی بهش دادم و خرید و هزینه درمان و کلیه مخارج زندگی را انجام دادم.

سال ۹۵ زوجه منزل ترک کرد و اقدام به مطالبه نفقه دوره عقد و زندگی مشترک کرد و با نظریه کارشناس نفقه محکوم به پرداخت ۱۱ میلیون تومان شدم. , تمام موارد بالا را در شورا گفتم ولی قاضی ترتیب اثر نداده است.

نفقه سال ۹۵ تا ۹۶ چون زوجه ناشزه شد نتوانست مطالبه کند و فقط دوره عقد تا زندگی مشترک محکوم شدم.

سوالم این است: با توجه به اینکه هیچ پسری در این دوران فاکتور یا رسید از زوجه نمیگیرد و سه سال از آن مدت گذشته و در این دوران زوجه ناراضی نبوده و زوجه با وجود اختلاف اقدام به مطالبه کرده ، چرا محاکم قضایی زوج را محکوم به پرداخت میکند، درحالیکه زوجه اگر نفقه نمیگرفت باید همان دوران شکایت میکرد و زوجه باید ثابت کند که نگرفته است؟؟؟

لطفا راهنماییم کنید و راهی است نشانم بدین تا اعتراض روی رأی بگذارم.

سپاس

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام 

    دوست گرامی ما در حقوق اصلی داریم بنام اصل عدم . به این معنی است که هیچ چیزی وجود ندارد مگر اینکه خلاف آن ثابت بشود. 

    نفقه هم تابع همین قاعده است . کسی که ادعا می کند نگرفته است نیازی به اثبات ندارد چون مطابق اصل عدم حرف می زند ولی کسی که می گوید پرداخت کرده ام باید دلیل و مدرک بیاورد چون خلاف اصل صحبت می کند . 

    قاضی شورا هم نمی تواند بدون اینکه شما دلیل و مدرک ارایه کنید به نفع شما رای بدهد.

     

به این سوال پاسخ بدهید