وضعیت قیم، مهریه و انحصاروراثت بعد فوت

سوال

سلام
شخصی فوت شده و 4 ورثه دارد. که گواهی انحصار وراثت به شکل زیر است:
پدر مرحوم: 1/6 از اموال
مادر مرحوم: 1/6 اموال
زن مرحوم: 1/8 اموال منقول و قیمت اموال غیر منقول
پسر سه ساله مرحوم: مابقی اموال

مرحوم ماشینی به نام همسرش داشته، حساب بانکی به نام پسرش داشته، حدود 5 الی 10 میلیون به حساب خودش دارد، مبلغ 60 میلیون به حساب تعاونی مسکن شان واریز کرده تا بعدا خانه بسازند و به ایشان بدهند. از آن زمین یا خانه، تنها یک قولنامه داخلی دارد و سند ندارد. مسئولین مسکن گفته اند که با برگه انحصار وراثت، قولنامه را به ورثه انتقال می دهند.
مرحوم 2 فقره وام به بانک بدهکار است و چند چک. که فعلا توسط من (برادرش) پرداخت می شوند.
مهریه خانمش هم فکر نکنم در زمان حیاتش پرداخت کرده باشند.
فعلا رابطه همه با هم خوب است و پدر و مادرم تصمیم دارند، سهم الارثشان را به خانم یا فرزندش بدهند (ببخشند)

سوال: (ببخشید تعداد سوال زیاد است)
1- آیا قانونا پدرم (پدربزرگ بچه صغیرش) قیم است؟ می تواند در صورت نیاز از حسابش برداشت کند یا باید از دادگاه قیم نامه بگیرد؟
2- بهتر است پدرم قیم باشد یا مادرش؟
3- 1/8 قیمت اموال غیرمنقول برای این خانه که الان خرید و فروش قانونی ندارد و تنها همان تعاونی می تواند سهم را به وراث بدهد، چگونه به خانمش باید داده شود؟ وراث 1/8 را از خودشان باید بدهند یا از محل فروش خانه؟
4- بچه صغیر اگر در بدهی های پدر و یا همین 1/8 سهم مادرش شریک است، چگونه می تواند این دین را ادا کند؟
5- آیا در بخشش اموال توسط پدر و مادر به زن یا پسرش، مسئله احتیاطی وجود دارد؟ اینکه بعدا نسبت به بدهی های دیگر (مثل وام، مهریه، 1/8 سهم زن) مسئول نباشند؟
6- اگر خانمش مهریه اش را بخواهد، و کل مهریه از کل دارایی مرحوم بیشتر باشد (مثلا یک مورد 114 سکه بهارآزادی (که اکنون حدود یک میلیون و هشتصد نهصد هست) از اموال کنونی مرحوم بیشتر می شود)، آیا همه ی اموال برای مهریه همسر است یا اینکه بخشی از آن را به مهریه اختصاص می دهند و چیزی برای پسرش (ورثه) باقی می ماند؟

با تشکر

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام و احترام

    با توجه به مواردی که مطرح نموده اید ، سوالات شما مفهومی مشترک دارند و به صورت کلی می توان اینگونه تشریح نمود :

    بر طبق اصول حقوقی و شرعی پس از فوت شخص ، تمام ترکه حین الفوت وی اعم از منقول و غیر منقول ، به نسیت سهم تعیین شده قانونی پس از طی تشریفات مخصوصی به مالکیت وراث در خواهد آمد ، و وراث از این بابت اختیار کامل دارند ، در ارتباط با بحث ولایت و قیمومیت نیز باید عنوان داشت ، پس از مرگ پدر ، پدر بزرگ در اصطلاح حقوقی ولی قهری محسوب می گردد و مسئولیت هایی از این بابت متوجه وی خواهد شد که در ارتباط با بحث مدیریت اموال صغیر نیز پس از طی تشریفات معمول در این رابطه ، به لحاظ قانونی این امکان پیش خواهد آمد .

    اما در ارتباط با مهریه به این دلیل که از دیون ممتاز محسوب می شود ، امکان این وجود دارد که در ابتدا از ماترک موجود مهریه پرداخت شود و مابقی به نسبت سهم ورثه تقسیم گردد .با این حال شرایط پرونده بسیار موثر است .

به این سوال پاسخ بدهید