پرداخت حق الزحمه مهندسی

سوال

با سلام و احترام، من برای یک کارخانه اسکلت سازی یک ساختمان طراحی کردم ولی متاسفانه این کارخانه با این بهانه که کارفرما پروژه را کنسل کرده است، حق الزحمه بنده را نمیدهد. مبلغ حق الزحمه حدوداً 6 میلیون تومتن مباشد. توضیح اینکه قرارداد مکتوب نداریم، عامل آشنایی بنده یکی از دوستانم بوده که در اون شرکت کار میکنه. قبل از این پروژه، یک پروژه دیگر را برایشان انجام دادم که آن هم قرار داد نداشت ولی حق الزحمه را پرداخت کردند و کار جدید را بر مبنای حسن سابقه ایشان انجام دادم. پروژه حدودا 9 ماه پیش تحویل شده و ایشان در SMS و تلگرام به دفعات اعتراف به بدهی ایشان به بنده کردند و نوشتند حتما این بدهی پرداخت میشود ولی جدیدا زیر بار نمیروند. با چند نفر مشورت کردم گفتند چون مبلغ پایین است و قبلا هم با ایشان کار کردید و واریزی به حساب شما دارند و در SMS و تلگرام هم به بدهی اعتراف کردند میتوانی با ارسال اظهار نامه و پس از آن با مراجعه به شورای حل اختلاف موضوع را پیگیری و مبلغ را وصول نمایی. بنده حدودا 2 ماه پیش اظهار نامه قضایی برایشان ارسال کردم که متاسفانه “به دست ایشان نرسید و در محل الصاق شد” حال سوال بنده این است: 1- شما نیز نظر همکارانتون رو برای مراجعه به شورای حل اختلاف و تکمیل دادخواست تایید مینمایید؟ 2- در صورت مثبت بودن جواب سوال فوق، به کدام شورای حل اختلاف بروم؟ نزدیک محل سکونت خود یا کارفرما؟ آیا اصلاً محل شورا مهم است؟ با سپاس از توجه شما

پاسخ ( 2 )

  1. با سلام و احترام 

    دوست عزیر ، قرارداد ها هم می توانند به صورت کتبی منعقد شوند و هم به صورت شفاهی و غیر مکتوب . در فرض شما قراردادتان شفاهی است اما این به این معنی نیست که شما نتوانید حق و حقوق تان را حفظ کنید . 

    در حال حاضر مبالغ زیر 20 میلیون تومان به شورای حل اختلاف ارجاع میشود و شما نیز چاره ای جز طرح موضوع در این مرجع قضایی ندارید . اگر در تهران و سایر شهرهای بزرگ زندگی می کنید باید دادخواست خود را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت نمایید ( نیازی به مراجعه به محل شورا نیست ). 

    دفاتر خدمات قضایی پرونده را به معاونت ارجاع شهر و این مقام نیز  بسته به اقامتگاه خوانده دعوی ( شرکت بدهکار به شما ) پرونده را به شورای صلاحیت دار می فرستد.

    ارسال اظهارنامه نیز اقدامی هوشمندانه و سند رسمی مبنی بر مطالبه طلب است و در دادرسی بسیار مفید است . برای محکم کردن دادخواستتان شهادت شهود را نیز به ان بیفزایید.

    یادتان نرود که در دادخواست کلیه خسارات دادرسی از قبیل هزینه دادرسی و … را نیز مطالبه نمایید . 

     

  2. ممنون از پاسخ کاملی که فرمودید.

    بسیار سپاسگذار

به این سوال پاسخ بدهید