پیرو سوال نفقه ایام عقد و زندگی مشترک

سوال

سلام 

در یک سوال جهت نفقه دوران عقد و عروسی به شکل زیر پاسخ دادید:

“پاسخ دادید در حقوق اصل عدم داریم و کسی که ادعا میکند نگرفته مانعی نیست ولی کسی که ادعا میکند پرداخت کرده باید دلیل و مدرک بیاورد.”

بسیار خب لطفا راهنماییم کنید:

۱-خود شما  قاضی درصورت تأهل آیا ابتدای عقد بابت مخارج از زوجه فاکتور یا رسید می گیرید ؟؟ حتی خود قاضی این کار را نمی کند.

۲- این اصل عدم را قبول دارم ولی باتوجه به گذشت ۳ سال از عقد تاکنون ، اگر زوجه ناراضی بود حتما قبل آن شکایت نفقه میکرد و در این سه سال شکایت نداشته یعنی ملاک بر رضایتش به دریافت نفقه نیست ؟؟؟

۳- وضعیت خریدهای منزل مثل مواد غذایی در دوره زندگی چه می شود ؟ آنها را که نمیتوانستم فاکتور بگیرم و منطق میگوید وقتی زوجه با زوج زندگی مشترک دارد این موارد فراهم است؟؟

لطفا به این سه سوالم پاسخ بدین و راهنماییم کنید. سپاس فراوان

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام 

    دوست ارجمند ، بر خلاف نفقه اقارب که برای زمان گذشته قابل مطالبه نیست ، قانونگذار به زوجه این امکان را داده است که برای نفقه گذشته خود نیز بتواند دادخواست بدهد. 

    بنابراین توجه دارید که سکوت زن در 3 سال گذشته نمی تواند دلیل رضایت او باشد . 

    همچنین دقت بفرمایید که تامین مخارج منزل با نفقه زن متفاوت است. نفقه زن به معنی خرجی شخص اوست نه هزینه های خانه وزندگی مشترک. 

    به هر صورت خیلی از مواقع ممکن است مسائل در واقعیت فرق داشته ابشند اما ما نتوانیم به دلیل نبود دلیل آنها را در دادگاه اثبات کنیم . به همین خاطر است که ما به همه تاکید می کنیم حتما برای تمام امورات خود یک مشاو حقوقی داشته باشند. 

     

به این سوال پاسخ بدهید