گرفتن خسارت از سازنده ساختمان

سوال

سوال اول اینجانب:

با عرض سلام و خسته نباشید اینجانب در شهر جدید سهند تبریز در سال 94 یک ساختمان 9 واحده شروع به ساختن کردم و ساختمان را طی 18 ماه تمام کردم و طی زمان ساخت پیش فروش کردم که با مشکلات زیاد فروختم و چون خریدارن پول کافی نداشتن طبق توافق برای هر واحد 30 میلیون وام اوراق برداشتم که سود مشارکت وپرداخت اقساط به عهده خریدارن بود و با همه مشکلات مالی و غیره ساختمان را تمام کردم و پایان کار و اقساط بندی و تحویل سند و تحویل واحد را به خریداران دادم. حالا خریداران بعد از تحویل واحد و سند به بنده شکایت کردن و برای ساختمان کارشناس آوردن که نبش کشی ساختمان ناقص است و بجای پوکه برای کف سازی از ماسه بادی استفاده شده است و غیره از من شکایت کردن و کارشناس هم مبلغ 17 میلیون تومان خسارت نوشته است حالا من با این همه مشکلات که برای ساخت واحد ها داشتم و سعی کردم از وسایل خوب استفاه کنم و واحدها را تمام کرده و تحویل دهم و در کل اصلا سودی هم نکردم و اگر سرمایه ای که داشتم در سپرده بانک می گذاشتم خیلی راحت بودم الان به نظر شما من چیکار باید بکنم در ضمن یکی از خریداران شکایت کرده ولی مثل اینکه بقیه خریداران هم می خواهند شکایت کنند .لطفا راهنمای کنید که در دادگاه چطور از خود دفاع کنم و در ضمن ساختمانی که ساختم خیلی تمیز و خوب است ولی چون وام اوراق داره و بازار خرابه خریداران انصاف نمی کنند

جواب شما:
با سلام دوست عزیز
همه چیز بر اساس قرارداد کتبی فی مابین شما قضاوت خواهد شد . قاضی دادگاه به این موضوع که شما ضرر کرده اید یا سود هیچ کاری ندارد . شما تعهدی را پذیرفته اید و باید به آن عمل می کردید حتی اگر ضرر فراوان کنید .

اگر در قرارداد شما جزئیات استفاده از مصالح صاختمانی به صورت مشخص قید شده باشد و شما از آنها استفاده نکرده باشید ، خسارت تقریبا قطعی است منتها شما می توانید به نظریه کارشناسی اعتراض کنید و حتی المقدور آن را کاهش دهید .

سوال من درباره جواب شما:
جواد: با سلام سوال من از خدمت شما این است که در قرارداد بین ما از کیفیت مصالح نوشته نشده و کارشناس به نبش کشی ساختمان و کف سازی ساختمان با ماسه بادی بجای پوکه و آتش نشانی خسارت تعیین کرده که هیچ کدام از آنها در قرارداد بین من و خریدار نیست و در ضمن من گواهی پایان کار و استاندارد همه کارهای انجام شده را گرفتم پیشاپیش از زحمات شما ممنون هستم و لطفا راهنمایم کنید تا در دادگاه از خود دفاع کنم

پاسخ ( 3 )

  1. قبل از هر چیز حتما توصیه می کنیم به تنهایی در جلسه دادگاه حضور نیابید و با وکیل خود مراجعه کنید . 

    گفتن اینکه شما چطور از خود دفاع کنید ، غیر ممکن است ! چون دفاع در دادگاه یک استراتژی تخصص می طلبد . مخصوصا در مواردی که پرونده نیاز به اثبات و استدلال دارد .

    اگر در قرارداد کیفیت مصالح اشاره نشده باشد احتمالا ادعای شما قابل دفاع خواهد بود لیکن باید با استدلالات حقوقی و نتیجه گیری های منطقی این موضوع به قاضی تفهیم شود . 

    باید اثبات شود که شما در ساخت ساختمان از مصالح متعارف استفاده کرده اید یعنی نه خیلی خوب و نه خیلی بد . 

    لطفا اگر سوال دیگری دارید زیر همین سوال با استفاده از گزینه ” ارسال پاسخ ” ثبت بفرمایید .

    با تشکر

    0
    2017-07-28T00:00:00+04:30

    با سلام و احترام و تشکر از شما بابت چنین امکانی
    بنده ساکن یک واحد در یک مجتمع 14 واحدی هستم. مجتمع سه سال ساخت و سند ها تحویل شده اند.بنده واحد رو هنگامیکه کامل شده بود خریدم. اما بعد ش متوجه مشکلات زیادی شدم. مثلا کافی نبودن قطر سیم بکار رفته در سیم کشی مخصوصا تا قبل جعبه فیوز،کیفیت پایین سرامیک های کف و صدا دادن انها بعلت خالی بودن زیر سرامیک. اما مهمتر از همه مشکلی است که جدیدا برای کل مجتمع بوجود امده، و اون هم پر شدن چاه فاضلاب هستش. بعد از تخلیه چاه ،عمق را اندازه گرفتیم ومتوجه شدیم برای 14 واحد همش حدود 7 متر چاه حفر کرده ، اکنون سوال اینست که آیا ما مالکین میتونیم از سازنده بابت عدم رعایت حفر استاندارد چاه ادعای خسارت کنیم باتوجه به اینکه مغنی اوردیم و ایشون گفتن باید یک چاه جدید با عمق و انباری بیشتر حفر بشه .
    سپاس فراوان

    0
    2017-07-28T00:00:00+04:30

    با سلام و احترام

    همانطور که قبلا به عرض رسیده است در صورتیکه شرایط ساخت در قرارداد ذکر شده باشد قابل اجراست .

    در غیر این صورت معمولا به عرف و عادت رجوع میشود .

    منظور این است که عرفا یک ساختمان با این تعداد طبقات در عرف باید چه ویژگی هایی داشته باشد.

    به هر صورت شما میتوانید علیه سازنده اقامه دعوی کنید و مطالبه خسارت بفرمایید.

    در صورتیکه سوال یا ابهام دیگری دارید در ذیل همین سوال مطرح بفرمایید.

    با تشکر 

به این سوال پاسخ بدهید