فروش ملک و اختلاف بر سر پایان کا جزئی

سوال

آپارتمان 48 متری در شهر قرچک با تنظیم مبایعه نامه در بنگاه املاک به ارزش 54 میلیون تومان در تاریخ 96/7/1 فروخته ام. مبلغ 34 میلیون تومان از مبلغ بیع را نقدا دریافت کرده ام. الباقی به مبلغ 20 میلیون تومان در روز محضر همزمان با تحویل ملک مقرراست دریافت نمایم.مفاصا حساب نوسازی و عوارض شهرداری ، مفاصا حساب دارائی ، استعلام ثبت اخذ و ملک از نظر اینجانب آماده تحویل به خریدار می باشد. پایان کار کلی نیز وجود دارد لیکن خریدار طی اعلام تلفنی در خواست پایان کار جزئی را نیز نموده است و اصرار می کند که این را هم می خواهد . در صورتیکه در متن مبایعه نامه توافقی بر روی اخذ پایان کارجزئی نداده ام. در تیپ مبایعه نامه دستی چاپ اتحادیه املاک کلمه پایان کار اعم از جزئی و کلی تصریح نشده است.تاخیر روزانه تحویل و انتقال برای طرفین روزانه 100 هزار تومان در نظر گرفته شده است. خسارت فسخ نیز برای طرفین 10 میلیون تومان می باشد.
سئوال 1- درصورتیکه طرفین در دفتر خانه حضور شوند و مدارک بنده برای انتقال مبیع کامل باشد و خریدار نیز پول خود را داشته باشد. بابت اختلاف بر سر پایان کار جزئی چه اتفاقی می افتد.
سئوال 2- در صورتیکه خریدار از تحویل ملک و پرداخت الباقی ثمن خودداری نماید فروشنده چه کاری بایستی انجام دهد.انجام دهد . خود شکایت کند یا منظر شکایت خریدار بماند.و در چه مرجعی شکایت کند؟
سوال 3- به نظر بنگاه دار با تحریک خریدار قصد اخذ مبلغی قابل توجهی به عنوان تخفیف در مبلغ معامله را دارند؟
لازم به توضیح علت عدم ارائه پایان کار جزئی توسط شهرداری منطقه عدم وجود گواهی بازدید ادواری آسانسور می باشد که مبلغ بایستی توسط کلیه مالکین پرداخت و اخذ گردد می باشد که به دلیل عدم پرداخت و مدیریت این امر توسط مدیر ساختمان این مشکا برای من بوجود آمده است. در متن مبایعه نامه نیز اشاره ای به وجود آسانسور نشده است.
در صورت امکان در خصوص اینکه در صورت عدم توافق چه عواقبی برای بنده و خریدار در دادگاه مورد انتظار می باشد راهنمائی نمائید. مضافا فروشنده و بنگاه دار قصد مذاکره و توافق و بر روی سهم اینجانب از آسانسور را ندارند.
قلی پور09122832349

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام 

    به طور کلی فروشنده تکلیف دارد کلیه مدارک و اسنادی که جهت انتقال سند مورد نیاز است تهیه کرده و آماده نماید . پایان کار کلی و جزئی ما در قانون نداریم. مهم آن است که مورد معامله ( واحد آپارتمانی) دارای پایان کار باشد . 

    اگر مورد معامله پایان کار ندارد و منظور شما از پایان کار جزئی ، پایان کار واحد آپارتمانی است ، خریدار می تواند از پرداخت الباقی مبلغ معامله خودداری کند تا این پایان کار آماده شود. چون اساساً پایان کار کلی به معامله حاضر ارتباطی پیدا نمی کند و مورد معامله است که باید به طور خاصه کلیه اسناد و مدارکش آمده باشد . 

    پایان کار ساختمان ، پیش نیاز صدور سند برای ساختمان است و وجود سند، پیش نیاز انجام معامله ساختمان در دفاتر اسناد رسمی است. اخذ گواهی پایان کار ساختمان، وظیفه مالکین ساختمان یا قائم مقام قانونی یا وکیل قانونی آنان می باشد.

    به هر صورت توصیه ما این است که شما تمام تلاش خود را برای اخذ پایان کار واحد آپارتمانی مذکور به کار ببندید. اگر موضوع حمل بر آماده نبودن مدارک فروشنده شود ، خسارت تاخیر هم بر دوش شما می افتد. 

     

به این سوال پاسخ بدهید