انتقال دانگ از سند رسمی

سوال

سلام
ابتدا تشکر می کنم بابت سایت بسیار خوب شما.
من مادر زوج هستم ، و عروسم از من شکایت کرده ،، ابتدا موضوع را بصورت زیر عنوان می کنم ، با توجه به طولانی بودن از شما پوزش می خواهم :
– سال 92 در برگه عادی مهریه (برگه ای که روز مهربرون بابت مهریه می نویسند) دو مورد از عناوین مهریه که نوشته شد : “1- نیم دانگ از منزل مادر داماد به ارزش 20 میلیون تومان” و “2- دو دانگ منزل به ارزش 30 میلیون تومان زمانیکه داماد خانه دار شد و زمانیکه دو دانگ ارزش 30 میلیون به نام زوجه انتقال یافت نیم دانگ برگشت داده می شود.” ، و کلیه بزرگان فامیل و عروس و داماد زیر برگ را مضا کردند.
– پایین همان برگ عادی توسط مسئول دفتر ازدواج نوشته شد : “مادر داماد بایستی در یکی از دفاتر اسناد رسمی حاضر و نیم دانگ را به نام زوجه انتقال دهد.” و من و عروسم امضا کردیم.
– در سند رسمی نکاح نیم دانگ منزل من قید نشده است و دو دانگ منزل به ارزش 30 میلیون به اینصورت نوشته شده : “30 میلیون تومان وجه رایج بابت خرید خانه”. مسئول دفتر ازدواج گفت در سند رسمی نکاح دانگ نمی توانم قید کنم و باید ارزش بابت خانه قید کنیم.
– پسرم و عروسم یکسال بعد عقد سال 93 منزلی خریداری کردند و پسرم “30 میلیون وجه رایج” مهریه را به زوجه پرداخت و زوجه در دفتر اسناد رسمی اقرار نمود این مورد را از پسرم دریافت کرده است.
– به علت اختلافات خانوادگی عروسم و پسرم جدا از هم زندگی می کنند و زوجه مهریه به اجرا گذاشت که پسرم در حال پرداخت سکه هایش است.
– زوجه دادخواست مبنی بر انتقال نیم دانگ از شش دانگ منزل من به دادگاه ارائه کرده است و تصویر همان برگه عادی روز مهربرون را پیوست دادخواست نموده است.
لازم به ذکر است منزلم تا 3 سال دیگر در رهن بانک مسکن است.
خواهشمند است راهنمایی فرمائید با توجه به اینکه عروسم 30 میلیون را اقرار نموده گرفته است و در برگ عادی ذکر شده نیم دانگ برگشت داده می شود ،، ولی باتوجه به اینکه در سند عادی منزل دو دانگ قید شده و در سند ازدواج وجه رایج ذکر گردیده است ، آیا به نظر شما زوجه حقی دارد و حکم به نفع ایشان صادر می شود و من محکوم به انتقال نیم دانگ می شوم ؟؟؟
سپاس

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام 

    دقت بفرمایید که مهریه هم می تواند بموجب سند عادی نوشته شود و هم در سند رسمی ازدواج. 

    30 میلیونی که پسر شما پرداخته است بابت مهریه مندرج در سند نکاحیه بوده است اما عروس شما همچنان می تواند نیم دانگی که در سند عادی نوشته شده است را مطالبه کند چون بابت دریافت آن اقرار نکرده است .

    به هر صورت توصیه می کنیم با در دست داشتن مدارک به یک وکیل مجرب مراجعه کرده و مشاوره بگیرید. 

     

به این سوال پاسخ بدهید