معامله ملک دارای بدهی به بانک

سوال

با سلام و تشكر، حدود ده سال پیش آپارتماني را بصورت وكالتی از آقايي خريداري كردم كه اين فرد خود نيزبصورت وكالتي ازخانمی خريداري كرده بود كه اصل سند به نام آن خانم مي باشد. مدتي بعد از خرید از طرف يكي از شعبات بانك مسكن به آدرس ملك مذكوراخطارهايي جهت پرداخت بدهي به نام خانم یاد شده و صاحب اولیه سند ارسال ميشد كه بنده با پيگيري از بانك متوجه شدم كه بانك مدعي است كه اين خانم از بانك وام گرفته است ( ولي سندي در اين رابطه ارائه نكرده اند، جز نامه هاي اخطاري) و اين در حالي است كه خود بنده روي اين ملك وام مسکن گرفته ام و وام من در سند بصورت رهني و قطعي درج شده ولي از وام اين خانم هيچ نشانه اي در سند نيست. در آن زمان با پيگيري اينجانب بانك ادعا نمود كه مشكلي متوجه من نيست و من هم پيگير ماجرا نشدم تا اينكه اخيرا بعد از شش سال مجددا بانك با جريمه سنگين بعلاوه مبلغ وام، نامه اخطاري فرستاده است و پس ازمذاکره با انها، اصرار دارند كه ما بايد اين بديهي را پرداخت كنيم وگرنه پيگيري حقوقي خواهند نمود سوال من اينجاست كه آيا با توجه به اينكه ملك اكنون به نام بنده است ( البته در رهن بانك مسكن به خاطر وام خودم) آيا من بايد وام اين خانم و جريمه اش رو پرداخت كنم؟ و اگر بايد پرداخت كنم آيا راهي هست كه بعد از پرداخت بتوانم خسارت وارده را از اين خانم بگيريم؟ در صورت امكان براي شكايت از چه كسي بايد شكايت كنم از بانك، يكي از دومحضري كه سند به نام زده اند، آقاي فروشنده به من يا خانمی كه دارنده وام بوده است؟

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام 

    اصولا زمانی که بانکی بر روی سندی وام پرداخت می کند و این ملک در رهن بانک قرار می گیرد ، بانک مربوطه یک نامه به اداره ثبت می دهد و تقاضای توقیف آن پلاک ثبتی را می کند. 

    حال چگونه بوده است که شما توانسته اید سند را به نام خود انتقال دهید ، جای سوال دارد ! اگر ملک قبلا در رهن بوده است دیگر طبیعتا نباید انتقال آن به نام شما مقدور می بود. 

    این مطالب می تواند قرائنی باشد که این تسهیلات و ادعای بانک ممکن است واقعی نباشد . 

    به هر حال خریدار ملک بعد از خرید قائم مقام مالک قبلی در خصوص بدهی های ملک می شود. شما در صورتی که بتوانید اثبات کنید که در زمان معامله از موضوع وام اطلاع نداشته اید می تواندی پس از پرداخت به هر دو نفر مراجعه کنید. 

     

     

به این سوال پاسخ بدهید