اجاره از غیر مالک

سوال

 

با سلام و عرض ادب موارد زیر به ترتیب زمانی اتفاق افتاده
است
– قرارداد اجارهٔ آپارتمانی به صورت عادی در بنگاه معاملات ملکی منعقد شده
– پس از سه ماه شخص ثالثی با مراجعه به در مورد اجاره ادعای مالکیت میکند ( شفاها و بدون ارائه مدرک) و تقاضای مبلغ ده میلیون تومان می نماید و تهدید به تخلیه واحد مسکونی در صورت عدم پرداخت مبلغ  به ایشان را  شفاها اظهار می کند
– مستاجر از بنگاه مسکن در اتحادیه برای عدم تخصیص کد رهگیری شکایت کرده که پس از برگزاری دو جلسه و عدم حضور مشاور املاک ، دستور پلمپ صادر می شود.
-پس از پلمپ ، بالاجبار کد رهگیری صادر می شود، اما در متن قرارداد سیستم ثبت معاملات سه مورد برخلاف کتن قرارداد اصلی است : الف) در توضیحات ذکر شده که موجر در سال 94 واحد را از مالک اصلی به مدت 4 سال اجاره کرده
ب) تاریخ اتمام قرارداد که یک سال پس از امضا قرارداد است به 7 ماه تغییر داده شده

ج) عنوان گردیده که موجر می تواند در زمانی که مایل بودبه تخلیه واحد اقدام کند و مستاجر حق اعتراض ندارد
موجر با مراجعه به شورای حل اختلاف دعوای تخلیه به علت عدم پرداخت اجاره را مطرح میکند. در پرونده شورای حل اختلاف یک برگ وکالت نامه که تاریخ صدور آن 5 ماه بعد از تاریخ عقد اجاره است بعنوان سند مالکیت موجر ارائه شده و اجاره نامه ای ذکر نگردیده.در جلسه اول رسیدگی، مستاجر رسید پرداخت اجاره را ارائه میدهد ، اما رئیس شده به تقاضای موجر درخواست پرینت حساب از بانک میکند و نامه ای به شعبه حساب مستاجر ارسال می دارد. و جلسه بعدی شورا را بصورت شفاها و کتبا تاریخ 16 آبان مقرر میدارند. در تاریخ 27 مهر ماه نامه استعلام بانک به شعبه ابلاغ میشود. در جلسه دوم طبق نامه بانک که اعلام داشته مبالغ اجاره به موجر پرداخت شده به رویت رییس شعبه رسیده، اما با صرف نظر از آن، ریاست شعبه اعلام میکند در تاریخ 1مهر ماه با برگزاری جلسه فوق العاده با حضور موجر و بدون ابلاغ به مستاجر، رای به محکومیت مستاجر نموده و اقدام به ابلاغ شفاهی میکند، که مستاجر با ترک جلسه ، از ابلاغ آن جلوگیری می نماید.
با پیگیری مستاجر از اداره ثبت اسناد مسخص میگردد واحد مورد اجاره متعلف به تعاونی منابع انسانی شهرداری تهران است ، که در سال 1396 منحل گردیده و هیات مدیره آن به علت کلاهبرداری تحت پیگرد قانونی می باشند.لازم به ذکر است کع موجر در شهرداری مرکز و فردی که ادعای مالکیت و تهدید نموده یکی از معاونان ارشد شهرداری تهران می باشند.

-بفرمایید مستاجر چه اقدامی باید انجام دهد؟ 

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام 

    ابتدائا اینکه شما بایستی در اولین جلسه رسیدگی تقاضا می کردید خواهان دعوی اصول اسناد مبنی بر مالکیت خود را ارائه دهد. 

    شما  قبل از هر چیز باید بدانید که مالک واقعی ملک چه شخصی است . اگر اقامه کننده دعوی مالک نباشد می توان رای را نقض کرد. 

    نکته بعدی اینکه با وکالتنامه محضری نمی توان علیه کسی اقامه دعوی کرد. مگر اینکه شخص وکیل با استفاده از وکالتنامه وکیل دادگستری به خدمت بگیرد. البته این موضوع باید صریحا در وکالتنامه قید شده باشد.  اگر کسی با یک وکالت نامه محضری بدون حضور مالک اقامه دعوی کند این دعوی  باید رد شود. 

    به هر صورت ، بدون ملاحظه اسناد و مدارک اظهارنظر قطعی ممکن نیست ، لطفا وقت مشاوره حضوری رزرو بفرمایید تا مساله مفصلا بررسی شود. 

     

     

به این سوال پاسخ بدهید