چک وصفته

سوال

با سلام اینجانب در خصوص چک به مبلغ هشت میلیون در تاریخ وصول اردیبهشت ماه محکوم شدم در ابان ماه به پرداخت اصل بدهی و حق الوکاله و خسارت تاخیر تادیه.

که بنده هیچ اعتراضی به حکم ندارم دست قاضی هم درد نکنه خوب حکم داده پول ایشان هم محیا میباشد.

اما یک مسئله ای وجود دارد بنده نزد ایشان یک سفته پشتیبان دارم و یادم رفت که این رو به دادگاه بگم.حال حکم هم صادر شده.بنده در قبال سفته یک رسید دارم با این متن:

سفته به شماره فلان از اقای ایکس بابت وصول چک شماره فلان میباشد که در صورت وصول نشدن چک مذبور در موعد مقرر هردوسند (هم چک.هم سفته فوق) قابل وصول و پیگیری قانونی میباشد. این برگه یک توافق بین طرفین میباشد.وجای هیچ گونه اعتراض و پیگیری قانونی از سمت طرفین نمیباشد.امضاواثرانگشت طرفین.

و اما سوال های بنده ایا ایشان میتوانند سفته را به صورت مستقلا و بدون اشاره به چک اقدام و شکایت کنند؟؟؟

و در صورت شکایت ایشان ایا این رسید اعتباری دارد؟ و میتواند ادعای ایشان را در خصوص مستقل بودن سفته از چک باطل کند؟؟ یا خیر رسید هیچ اعتباری ندارد و سفته قابل اقدام میباشد.

و اینک در خصوص حکم پرونده چک که یادم رفته بود به دادگاه بگم که سفته پشتیبان دارم نزد شاکی الان چه بکنم؟ پولش هم حاضره. نمیشه یه جوری به حساب دادگستری بریزم و بگم ک در صورتی ک سفته رو داد پول رو بهش بدین.

الان باید چه بکنم؟

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام 

    شما سفته را به عنوان ضمانت صادر کرده اید لذا شخص طلب کار نمی تواند طلب خود را هم از سند اصلی و هم از سند ضمانت وصول کند. در حقیقت یک دین نمی توان دو بار اداء شود . 

    اگر هنوز شخصی که سفته را در اختیار دارد اقدامی نکرده است شما می توانید در دادگاه دادخواست استرداد سفته را بدهید ( الته پس از پرداخت کامل وجه چک و موضوع حکم دادگاه ) 

    اگر ایشان در خصوص سفته اقدام کرده است شما باید در دادگاه حاضر شوید و از خود دفاع کنید. باید به استحضار قاضی برسد که سففته بابت ضمانت بوده و خود به تنهایی شما را مدیون نمی کند. البته این موضوع باز هم زمانی قابل استناد است که اصل مبلغ بابت چک پرداخت شده باشد. 

     

به این سوال پاسخ بدهید