آیا زیاد کردن مهریه غیر قانونی است ؟

سوال

سلام وقت بخیر من قراره با یک آقای اهل تسنن ازدواج کنم قرار بود بعد عقدایشون مهریه منو به رسم ما سکه بندازه الان فهمیدیم که افزایش مهریه ممنوع شده آیا راه دیگه ای داره که من مهریه داشته باشم؟ آیا میشه در دفتر اسناد سکه به اسم من بزنن؟ ممنون

پاسخ ( 3 )

  1. با سلام 

    چه کسی گفته است که مهریه ممنوع شده است ؟ شما تا هر اندازه که بخواهید می توانید مهریه تعیین کنید اما مطابق قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی شخص بدهکار فقط تا سقف 110 سکه به زندان می رود اما همچنان بابت الباقی آن بدهکار است. 

    همیشه سعی کنید قبل از پذیرفتن حرف های دیگران تحقیق بفرمایید. 

     

  2. منظور من این بود که ما با رسم اهل تسنن که 19 مثقال طلا هست ازدواج کنیم و بعد از عقد ایشان 300 سکه مهر من کنند.

    ولی الان متوجه شدیم که افزایش مهریه ممنوع و غیرقانونی شده است.

    الان من باید چکار کنم که مهریه داشته باشم؟

    19 مثقال طلا خیلی کم است

    آیا میشود ایشان در دفتر اسناد سکه به نام من بزند؟

  3. با سلام

    بله افزایش مهریه به موجب رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مجاز نیست. اما شما می توانید 300 سکه را از همسرتان تعهد بگیرید اما به شرطی که این تعهد عنوان مهریه را نداشته باشد. هیچ محدودیتی وجود ندارد که همسر شما به میزان این سکه ها تعهد مالی به شما داشته باشد . 

    اینکه شما از چه طریقی همسرتان  این تعهد مالی را بگیرید بستگی به شما و همسرتان و توافق بین شما دارد اما حواستان باشد اگر این افزایش عنوان مهریه به خود بگیرد ممکن است ابطال شود و دست شما خالی بماند. 

     

    پانوشت : 

    رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بر مبنای نظریه شماره 35079/30/88 مورخ 12 مرداد سال 88 فقهای شورای نگهبان صادر شده است : 

    مهریه شرعی همان است که در ضمن عقد واقع شده است و ازدیاد مهر بعد از عقد شرعاً صحیح نیست و ترتیب آثار مهریه بر آن خلاف موازین شرع شناخته شد

    برخی از وکلا نیز اعتقاد دارند ضمانت‌های اجرایی و حقوق مهریه غیرقابل افزایش است و پس از عقد نکاح، زوجین می‌توانند توافق کنند که مثلاً تا 10 برابر میزان مهریه به زوجه پرداخت شود. اما نکته اینجاست که اولاً: این توافق موجب “حق حبس” و عدم تمکین زوجه نیست و صرفاً یک بدهی مانند هر بدهی دیگر خواهد بود. ثانیاً: به‌محض پرداخت “مهریه” که به‌هنگام عقد نکاح بدان اشاره شده، زوج دراین‌باره تکلیف و تعهد خویش را اجرا کرده است.

    در این میان برخی وکلا نیز اعتقاد دارند، مهریه آن است که قبل از وقوع عقد ازدواج بر آن توافق شده و در موقع وقوع عقد ازدواج در قباله درج می‌شود. چنانچه بعد از وقوع عقد قصد افزایش مهریه باشد، این موضوع مهریه تلقی نمی‌شود زیرا در مقابل آن عقد جدیدی وجود ندارد بلکه هبه مالی از سوی شوهر به زوجه است یا هرنوع عقد غیرمعوض دیگری؛ لذا این افزایش مهریه وجاهت شرعی و قانونی ندارد.

به این سوال پاسخ بدهید