تقسیط بدهی محکوم علیه در پرونده حقوقی

سوال

اگه فردی تو دادگاه حقوقی محکوم به پرداخت مبلغی حدود صد میلیون به ما بشه ولی اظهار اعسار کنه و بگه پولی ندارم و مالی هم ازش شناخته نشه ایا با تقاضای تقسیط بدهیش موافقت میشه یا اگر ما رضایت به تقسیط نداشته باشیم (چون میدونیم پول رو داره که یکجا بده) حتما میره زندان؟ در واقع ایا تو تقسیط بدهی محکوم علیه رضایت ما (شاکی) موثره یا نه؟ میتونیم بگیم یا یکجا بده یا بره زندان؟ یا این در اختیار قاضیه؟

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام و احترام

    با در نظر گرفتن موضوعاتی که مطرح فرمودید و قاعده ای کلی که در امور حقوقی وجود دارد ،زمانی که در پرونده ای حقوقی مثل این پرونده ، شخصی محکوم به پرداخت مبلغی می شود ، باید آن را پرداخت نماید ولی در صورتی که بتواند عدم تمکن مالی خودش را برای دادگاه به اثبات برساند ،دادگاه با در نظر گرفتن موارد متعددی از جمله منبع درآمد ،شرایط زندگی ،مبلغ محکوم به و … احتمال دارد که درخواست اعسار ایشان را قبول کند ولی با این حال شما می توانید با معرفی مال از طرف دعوی به دادگاه نسبت به وصول طلب خود اقدام نمایید .

    البته این موضوع را در نظر داشته باشید که منشاء محکومیت محکوم علیه نیز می تواند پروسه را کاملا تغییر دهد،با این حال اظهار نظر دقیق و تعیین مسیر برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیازمند مطالعه و تدقیق در پرونده دارد.

به این سوال پاسخ بدهید