صحت و قابلیت استناد اطلاعات سامانه اطلاع رسانی قوه قضائیه

سوال

با سلام
اطلاعاتی که در سامانه اطلاع رسانی قوه قضائیه وجود دارد چقدر صحت و قابلیت استناد دارد؟ آیا این سامانه به گونه ای طراحی شده است که مانع اشتباه، تخلف و تبانی کارکنان قوه قضائیه با اصحاب دعوی شود؟ آیا در سامانه، امکان ثبت لوایح اصحاب دعوی در تاریخ های خلاف واقع وجود دارد یا تاریخ ثبت منطبق بر تاریخ سامانه است و امکان دخل و تصرف در آن نیست؟ شماره های نامه ها و لوایح توسط سیستم تخصیص می یابد یا کاربران نیز امکان دخل و تصرف در آن را دارند؟
بعنوان مثال، در یک پرونده، متهم محکوم شده است. دادنامه به وی ابلاغ واقعی شده است. بنابراطلاعات سامانه اطلاع رسانی قوه قضائیه لایحه تجدید نظر خواهی وی 44 روز پس از تاریخ ابلاغ واقعی به وی که خارج از زمان مقرر قانونی 20 روزه می باشد واصل و ثبت شده است در حالیکه در اوراق پرونده تاریخی دیگر در بازه قانونی ثبت شده است که بین این دو تاریخ 25 روز فاصله وجود دارد و چنانکه استحضار دارید نتیجه رد یا قبول هر یک از این دو تاریخ بسیار مهم است. کدامیک حقیقت و صحت دارد و قابل استناد است؟ آیا امکان تبانی وجود دارد که تاریخ ثبت در اوراق پرونده خلاف واقع باشد، زیرا دستی است و کارمند شعبه میتواند خدای ناکرده تخلف و تبانی کرده باشد؟ و یا امکان اشتباه و فراموشی به مدت 25 روز وجود دارد؟
لطفا راهنمایی بفرمایید.
سپاسگزارم.

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام و احترام

    همانطور که مستحضرید سامانه قوه قضائیه به منظور تسهیل روند دادرسی و رسیدگی قضایی ایجاد شده و از جهتی هم مبنای آن جلوگیری از بروز خطاها و اشتباهات احتمالی است ، با این حال به واسطه اینکه عمر چندانی از راه اندازی این سامانه نمی گذرد ، کاستی هایی در آن مشاهده شده که مسئولین در جهت بهبود عملکرد آن در تلاشند ، با این اشتباه در تاریخ ثبت اوراق دور از ذهن نیست و به همین سبب می توانید پیگیری های لازم را انجام دهید .

به این سوال پاسخ بدهید