نحوه تقسیم ارث برای فرزندان

سوال

با سلام و وقت بخیر
سوالی حضورتان داشتم که علی رغم گذشت مدت زمان بسیار زیاد پاسخ دقیقی برای آن پیدا نکرده ام. پدر بزرگ بنده، از مادر بزرگم به عنوان همسر اولش، سه پسر و سه دختر داشته و سپس، زن دومی اختیار که از ایشان نیز صاحب چندین فرزند شده اند. پس از فوت پدربزرگم، فرزندان زن دوم پدربزرگم مدعی شده اند که پدربزرگ در زمان حیات، تمامی دارایی و اموال خود را به نام زن دوم و فزندانش انتقال داده اند. از آن زمان تاکنون هیچ ارثیه ای به فرزندان و زن اول، بنابر این موضوع تعلق نگرفته است.
ممنون میشم که راهنمایی کنید که قانون در اینگونه موارد چگونه است و آیا قانونا اگر پدربزرگ تمام ثروت خود را به نام فرزندان و زن دومش انتقال داده باشند، یا وصیت کرده باشند، به هیچ وجه میراثی به فرزندان و زن اول تعلق نخواهد گرفت؟

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام و احترام ،
    اصولا باید موضوع انتقال ارادی و وصیت را از هم جدا کرد ، چرا که قانونا یک شخص تنها مجاز است یک سوم اموال خود را وصیت کند و مازاد بر آن موکول به رضایت کلیه ورثه است.
    اما اگر ایشان در زمان حیات خود اموال خود را به نام دیگری کرده باشند این موضوع اعتبار دارد. اما بدیهی است که باید در این خصوص سند و مدرک دقیق و معتبر وجود داشته باشد. مدارکی همچون صلحنامه ، بیع نامه و …

    امیدوارم ابهامتان برطرف شده باشد. سوال دیگری داشتید در خدمت هستیم.

به این سوال پاسخ بدهید