در باب سفته سال ۶۲

سوال

سلام خسته نباشید پدربزرگ بنده بمقدار ۱۸۰هزاز تومان از پدرم درسال ۶۲سفته گرفته ایا امکان وصول ان به نرخ روز وجود دارد یا نه قانون سفته سی وسه سال قبل چیست مرسی

پاسخ ( 3 )

    0
    2016-11-18T00:00:00+03:30

    با سلام

    بستگی دارد چه زمانی تاریخ پرداخت مبلغ سفته تعیین شده باشد اگر سال ۶۲ سفته داده شده باشد و روی آن به طور مثال تاریخ ۶۳ برای وصول درج شده باشد،  دیگر مطالبه مبلغ روز،  ملاک نیست فقط میتوان خسارت تاخیر تادیه را درخواست نمود آن هم در صورتی که در سال ۶۳ مطالبه شده باشد و طرف پرداخت نکرده باشد.

    به هر حال هر سند تجاری یک تاریخ تادیه دارد و منظور طرفین این است که درهمان تاریخ همان مبلغ پرداخت شود نه مبلغ روز.

    این مطالب همه و همه زمانی معتبر است که سفته من باب ضمانت امری صادر نشده باشد.

     

  1. سلام خسته نباشید اگر از سال ۶۲ این مبلغ مطالبه نشده باشد وتاریخی روی چک نباشد متواند انرا به نرخ روز مطالبه کند یا نه

    0
    2016-11-18T00:00:00+03:30

    همانطور که عرض شد در سند تجاری طرفین توافق میکنند که مبلغ مندرج را در تاریخ تادیه پرداخت و دریافت نمایند.

    شما اگر تاریخ تادیه را خودتان سال۱۳۹۵ درج نمایید،  نمیتوان مبلغ روز را مطالبه کرد چون مانند این است که طرفین در سال ۶۲ توافق کرده‌اند که در سال ۹۵ دقیقا همین مبلغ را بپردازند.

    اگر سفته در سالهای قبل مطالبه میشه یا و خواست میشد میتوانستید الان تاخیر تادیه مطالبه کنید چون یکی از شروط اصلی تعلق تاخیر تادیه مطالبه طلب در تاریخ وعده است. 

    مگر اینکه ثابت شود سفته بابت پرداخت یک طلب دیگر صادر ‌شده است و پرداخت نشده و در حال حاضر شما مبلغ روز آن طلب را مطالبه کنید.

به این سوال پاسخ بدهید