گزارش خلاف واقع به مقام قضایی

سوال

با سلام و احترام
اگر مسئول دولتی در اجرای حکم قطعی دیوان عدالت اداری گزارش کذبی دال بر اجرای حکم به مرجع قضایی ارسال کند و مرجع قضایی به استناد آن گزارش کذب، مبادرت به مختومه کردن پرونده کند،محکوم له به استناد کدام ماده و یا تبصره از قوانین حقوقی مملکت می تواند مبادرت به طرح شکایت کند تا مسئول خاطی به علت ارسال گزارش کذب به مرجع قضایی محکوم و مجازات شود ومحکوم علیه به حق خود برسد. خواهشمند است ماده و تبصره را لطف فرمایید تا در تنظیم دادخواست به آنها استناد گردد. و اینکه این دادخواست به خود دیوان باید تسلیم شود یا مراجع دیگر؟ اممنون

پاسخ ( 1 )

    0
    2016-11-29T00:00:00+03:30

    با سلام و احترام 

    در خصوص مورد شما می توان گفت شخص مسئول مرتکب “استنکاف از احقاق حق ” گردیده است . مجازات این مورد در ماده 576 قانون مجازات بیان گردیده است :

    به موجب ماده 576 قانون مجازات اسلامی کتاب تعزیرات : 

    چنانچه هر یک از صاحب منصبان و مستخدمین و مامورین دولتی و شهرداری ها در هر رتبه و مقامی که باشد از مقام خود سوء استفاده نموده و از اجرای اوامر کتبی دولتی یا اجرای قوانین مملکتی و یا اجرای احکام یا اوامر مقامات قضایی یا هر گونه امری که از طرف مقامات قانونی صادر شده باشد جلوگیری نماید ، به انفصال از خدمات دولتی از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد . 

    با توجه به اینکه این اقدام مسئول مورد نظر ، عنوان مجرمانه در بر دارد ، شکوائیه ( نه دادخواست) باید به دادسرا تقدیم شده و در دادگاه کیفری پیگیری گردد . 

    بهترین پاسخ

به این سوال پاسخ بدهید