سند زدن ملک به دلیل کمبودهای لوازم ساختمانی با مشکل مواجه شده

سوال

با سلام. یک ملک خریداری شده به قیمت ۲۱۶ میلیون. ۱۵۰ میلیون پرداخت شده. ۲۱ میلیون وام دارد و حدود ۴۰ میلیون برای تنظیم سند .اما ساختمان موقع بازدید لوستر و مهتابی و امکاناتی داشته و بعضی وسایل خراب بودند و هنگام تحویل کلید این ها وجود نداشتند و فروشنده هزینه رو کلامی به عهده گرفته‌ .اما ریز اقلام در قرارداد ذکر نشده. و فقط کولر گازی پکیج و کابینت ذکر شده. در صورتی بعداً متوجه شدیم که نصف کابینت ها هم مال مستاجر بود و از مستاجر خریداری کردیم. و الان برای تنظیم سند ،فروشنده هزینه هایی که شامل عیوب و کاستی هایی که ذکر شده نمیرود و حاضر به کم کردن مبلغ از مابقی پول نیست و سند انتقال داده نشده و من هم مابقی پول رو پرداخت نکردم. و فروشنده درخواست فسخ معامله و ضر و زیان میکند و میخواهد از طریق دادگاه پیگیر شود و تهدید به پس گرفتن خانه را دارد.حتی در تاریخ تنظیم شده برای دفتر خانه ، مدارک شهرداری و دارایی را همراه نداشته و با توافق دفتردار و بنده (اشتباه بنده بوده) کلامی ،تاریخ دیگری تنظیم کردیم که باز هم با بد عهدی و بد قولی مواجه شدم .
سوال : حق با فروشنده است یا خریدار؟ طبق چه قانونی؟ خریدار از لحاظ قانونی میتواند ادعای فسخ و ضرر و زیان کند؟ طبق چه قانونی؟ فروشنده میتواند ادعای فسخ و ضرر و زیان کند؟طبق چه قانونی؟
کاری که خریدار باید انجام دهد چیست؟

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام

    دوست عزیز بله فروشنده می تواند به استناد عدم پرداخت الباقی ثمن معامله قرارداد را فسخ کند.

    با این حال خریدار نمی تواند فسخ کند و فقط می تواند مابه التفاوت ملک مورد توافق با ملک فعلی را مطالبه کند.

    شما بایستی در زمان حضور در دفترخانه گواهی عدم حضور فروشنده را می گرفتید.

    شما می توانید کل مبلغ را ئرداخت کنید سپس با تامین دلیل شرایط ملک نسبت به مطالبه ما به التفاوت ملک سالم و ملک معیوب در دادگاه اقدام کنید.

     

به این سوال پاسخ بدهید