شکایت از قاضی کمیسیون آب های زیر زمینی

سوال

باسلام ,واحترام
یک زمین کشاورزی با یک حلقه چاه آب وسند نسقی مشاع خریدم.سپس با استفاده از قانون تعیین تکلیف اراضی وساختمانهای فاقد سند رسمی مصوبه سال 90 توانستم از هیات مربوطه سند شش دانگ مفروزه موسوم به کاداستر بگیرم.در زمان گرفتن سند شش دانگ ، کارشناسان ثبت اسناد به من گفتند پلاک ثبتی مشاع این زمین 113نیست بلکه پلاک 11 است . شما علاوه بر تصرف و مبایعه نامه های ایادی قبلی میبایست دو سهم از نسق زراعی که در آن منطقه که زمینتان در آن قراردارد یعنی پلاک 11 مشاع از کسی انتقال بگیرید مهم این است که از پلاک ثبتی به شما سند منتقل شود از هر شخصی هم که انتقال گرفتید از نظر ما مانعی ندارد چون از سهم نسق آن شخص کم می کنیم. بنده این کار را کردم و دو سهم نسق انتقال گرفتم و بعد از آن هیات مذکور به من سند مفروزه داد.
سند را بردم اداره منابع آب شهرستان ، تا چاه آب کشاورزی را به نام خودم کنم . در آنجا مسئول حقوقی آبیاری به من گفت ما نمی توانیم پروانه و مجوز چاه را به اسم شما کنیم .پرسیدم چرا ؟ گفتند برای اینکه در گذشته این مجوز چاه به سند نسقی آقای خدامراد داده شده است ولی شما رفتید از آقای ابراهیم دو سهم انتقال گرفتید شما باید از صاحب نسق اولیه که خدامراد باشد انتقال می گرفتید.گفتم هر دونسق مربوط به پدر و پسر را شخصی به نام علیرضا خریده است ومالک فعلی هر دو زمین و سند علیرضا است . گفتم اداره ثبت به من گفت فقط دو سهم از پلاک 11 مشاع آن منطقه بیاور و ما سند می دهیم که سند هم به من دادند . گفتند نمی توانیم مجوز را به نام شما تغییر بدهیم گفتم من سند شش دانگ دارم و چاه اب طبق قانون توزیع عادلانه آب از توابع ملک است . قبول نکردند.گفتند باید از سهم سند خدامراد برایمان بیاورید گفتم علیرضا نمی دهد و از سهم پسر خدامراد به من انتقال داده است چه اشکالی دارد.وقتی هر دو سند و زمین یک مالک دارد و مشاع است گفت نمی دهیم به آنان گفتم یادتان باشد سند رسمی مالکیت را معتبر ندانستید.
رفتم کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیر زمینی که یک نهاد شبه قضایی است و یک قاضی دارد شکایت آبیاری را کردم . قاضی مربوطه در زمان رسیدگی به من گفت شما قانون را دور زده اید. به قاضی گفتم من قانون را دور نزدم کاری را که اداره ثبت به من گفت انجام دادم .گفت چرا نرفتی از آن شخص اولیه انتقال بگیری؟ گفتم او (خدامراد)فوت کرده است مرحوم دو زمین داشته و ورثه به اشتباه تمام سند نسق زراعی 11را به نام فرد به نام علیرضا فروخته است. و آن فرد حاضر نیست به من از آن سند انتقال بدهد ناگزیر اداره ثبت گفت اشکالی ندارد از هر کس دیگری می توانید انتقال بگیرید. قاضی گفت این کار قانونی نیست و شما می توانستید الزام آن فرد را از دادگاه بخواهید .گفتم آن فرد(علیرضا) با رایزنی فراوان حاضر شد دو سهم به من بدهد ولی از سند 11 خدامراد نداد بلکه از سند 11 پسر خدامراد به نام ابراهیم به من منتقل کرد به قاضی گفتم چه اشکالی دارد مالک هر دو سند نسقی علیرضا است او دو سند 11 مشاع دارد بجای سند پدر از پسرش منتقل کرده است ثبت هم به من گفته چون مشاع است اشکالی ندارد. قاضی قبول نکرد و دادخواست را از نظر شکلی ابطال کرد و در رای نوشت چون دعوا درست طرح نشده است ابطال می شود . در رای نوشت شما باید به طرفیت از ورثه و ایادی قبلی دادخواست بدهید. دوباره دادخواست به همان کمیسیون دادم الان بیش از یکسال است دوبار معطل شده ام .
در جلسه رسیدگی به قاضی گفتم شما سند شش دانگ من را قبول دارید؟ گفت بله . گفتم خب چاه که سند ندارد و از توابع ملک است گفت چاه یک اعیان است و باید به درستی منتقل شود گفتم در اسناد عادی ایادی قبلی دقیقا به چاه آب اشاره شده است .طبق ماده 22 قانون ثبت بنده مالک رسمی و متصرف بلامنازع زمین زراعی هستم و چاه هم در حدود اربعه زمین من قرار دارد با جمع ماده 22 ثبت و ماده 27 و 28 قانون توزیع عادلانه آب شما باید رای به نفع من بدهید ضمنا اداره آبیاری که تاکید می کند باید نسق اولیه یعنی 11 باشد خود در گذشته دو اشتباه مرتکب شده است اولا با نسق زراعی 113 که مربوط به منطقه ای دیگر است به مرحوم خدامرادمجوز چاه داده بود و مهر سازمان آب هم روی آن نقش بسته است و دوما در اشتباه بعدی مجوز آب را با پلاک 114 که باز در منطقه دیگری است برای صاحب اولیه (مرحوم خدامراد) صادر کرده بود در صورتیکه ثبت اسناد می گوید اینجا پلاکش 11 است. کروکی های قبل و بعد از انقلاب که دارای طول و عرض جغرافیایی است هم دقیقا زمین بنده را در پلاک 11 نشان می دهد. قاضی قبول نکرد .به قاضی در جلسه گفتم شما چرا تخلفات اداره آبیاری را در نظر نمی گیرید .اعتنایی نکرد
به رئیس اداره ثبت گفتم قاضی کمیسیون به من در جلسه رسیدگی می گوید قانون را دورزده اید گفت قاضی اشتباه می کند به او بگو اگر سند را قبول ندارید باطلش کن گفتم می گوید قبول دارم ولی عملا این طور کارم را مشکل کرده است . گفت ما به همه می گوییم دو سهم بیاورید چون مشاع است اشکال قانونی ندارد و سند مفروزه می دهیم.تازه شما از سند مشاع علیرضا آورده اید.هیچ اشکالی ندارد.رئیس ثبت گفت حالا که ما آمده ایم خرابکاری های آبیاری را درست کردیم این طور با شما برخورد می کنند به آنان بگویید چرا با سند اشتباه مجوز به خدامراد داده اید گفتم این حرفها را به آنان زدم ولی اعتنایی نمی کنند.
حالیه سئوال بنده از شما دوستان این است.آیابا توجه به ماده 70 تا 73 قانون ثبت می توانم از قاضی مذکور که سند رسمی مالکیت را عملا معتبر ندانسته است و در جلسه دو بار به من می گفت قانون را دور زده اید (بی احترامی) و کارم را معطل کرده است شکایت کنم ؟ شما چه رهنمودی می دهید. با تشکر فراوان

پاسخ ( 2 )

  1. با سلام

    اولا بفرمایید که نتیجه اقدام قانونی شما دقیقا چه بوده است؟

    ثانیا بفرمایید که این رای دقیقا در چه تاریخی صادر شده است و در انتهای آن مهلت تجدید نظر و نهاد مرجع چه چیزی درج شده است؟

    منتظر پیام شما هستیم.

    با تشکر

  2. با سلام

    دوست عزیز و گرامی

    قبل از هر چیز توجه داشته باشید که در این سامانه به دلیل عدم دسترسی به اسناد و مدارک پرونده و بسیاری از جوانب ما فقط می توانیم نسبت به مسائل کلی و شکلی اظهار نظر کنیم. همچنین در خصوص عملکرد قضات و دادرسان و نحوه صدور رای هم نمی توانیم ورود کنیم. این امکانات هم رایگان است و لطف وکلاست که پاسخ می دهند.

    گذشته از اینها سوال شما کاملا مشخص نیست. پرسیده اید :

    مگر قاضی هیات قانون تعیین تکلیف برای صدور سند مفروزه یک بار این مسئله را بررسی نکرده است ؟ اگر هم رسیدگی نکرده اند چون تحقیق کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که مالک بنده هستم پس قاضی کمیسیون چرا قانون شکنی می کند و پرونده را در پیچ و خم قرار می دهد

    دقت بفرمایید که ما نمی توانیم پاسخگوی این دست سوالات باشیم.

    در ضمن دقت بفرمایید که صدور قرار ابطال دادخواست یک قرار قاطع است و نمی توان از آن رفع نقص کرد و شما بایستی دادخواست جدید طرح می کردید.

    تجدید نظر هم اگر می کردید دیوان تنها به درستی یا نادرستی قرار ابطال دادخواست رسیدگی می کرد.

    توصیه ما این است که اگر وکیل دارید به وکیل خود اعتماد داشته باشید و مسیر را با ایشان ادامه دهید.

     

    بهترین پاسخ

به این سوال پاسخ بدهید