نحوه تنظيم دادخواست چك برگشتي

سوال

باسلام و خسته نباشيد، مسوول يك موسسه آموزشي غير دولتي هستم ، از حدود 7-8 سال قبل نزديك به 50 فقره چك برگشتي از افرادمختلف از بابت شهريه داريم،
ايا با يك دادخواست براي همه چكها ميتوان درخواست مطالبه نمود.
به نظر شما مراجعه به شوراي حل اختلاف بهتر است يا دادگاه، با توجه به اينكه محل سكونت تعدادي از صاحبان چك شهرهاي همجوار مي باشد

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام و احترام 

    برای مطالبه این چکها با فرض اینکه همگی چک مدت دار و حقوقی هستند ، دو روش وجود دارد :

    مطالبه چک از طریق دادگاه

    در روش اول نحوه تنظیم دادخواست چک برگشتی ،  شما باید برای هر کدام از صادرکنندگان چک یک دادخواست بدهید که در آن مشخصات چک ، مبلغ و سایر جزئیات درج شده باشد و باید به پیوست دادخواست گواهی عدم پرداخت صادره از سوی بانک را نیز ضیمه دادخواست قرار دهید . 

    دقت بفرمایید  که امروزه ثبت دادخواست مطالبه وجه چک باید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام پذیرد. در این دفاتر شما می توانید ثبت دادخواست چک برگشتی را انجام دهید. 

    با عنایت به اینکه صادرکنندگان چک ها افراد مختلفی هستند شما باید علیه هر کدام دادخواست جداگانه تقدیم کنید و نمی توانید در یک دادخواست همه را خوانده قرار دهید . 

    در حال حاضر همه پرونده هایی که زیر 20 میلیون تومان باشند به شواری حل اختلاف ارجاع می شوند و شما نمی توانید انتخاب کنید که آیا به دادگاه بروید یا به شورا . 

    پرونده حقوقی مطالبه چک هم باید در محلی که چک برگشت خورده است ( اقامتگاه بانکی که عدم پرداخت را صادر کرده است ) ، طرح شود .

    مطالبه چک از طریق اجرای ثبت

    البته به این دلیل که چک از جمله اسناد در حکم سند لازم الاجراء محسوب می شود.  شما می توانید از طریق اجرای ثبت نیز اقدام کنید .  روش این اقدام بسیار به مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت نزدیک است که قبلا به آن پرداخته ایم. برای اطلاع بیشتر سری به این مقاله اریکه عدل بزنید  :

    مطالبه چک از طریق اجرای ثبت 

     

    در هر صورت توجه داشته باشید که کار را باید به کاردان سپرد. شما میتوانید در زمینه وصول چک ها با دپارتمان وصول مطالبات موسسه حقوقی اریکه عدل تماس بگیرید .

     

به این سوال پاسخ بدهید