قولنامه

سوال

با سلام و خسته نباشید حضور وکیل گرامی
سوالی خدمت شما داشتم.
بنده یک قولنامه ای را امضاء کرده ام که به شرح زیر نوشته شده…
بسمه تعالی
این قرارداد در قالب ماده 10 قانون مدنی تنظیم میگردد.
ماده 1:طرفین قرارداد
1_1 آقای…… فروشنده
1_2 آقای…… خریدار

ماده 2:مورد قرارداد
یک خط کامل ماسه شویی نصب شده واقع در کارگاه سد سازی دارای دو دستگاه سرند، دو دستگاه نوار نقاله، یک دستگاه فیدر، یک دستگاه ماسه شور، یک عدد کانکس، دو عدد تابلو برق و غیره

ماده 3:مبلغ مورد قرارداد
به مبلغ یک میلیاردو ششصدوپنجاه میلیون ریال معادل یکصد و شصت و پنج میلیون تومان طی چک به شماره……………….. به تاریخ 1396/5/20 شمسی شماره حساب………………………….. عهده بانک ملت.

ماده 4:شرایط قرارداد
4_1_ این قرارداد تا زمان کارسازی وجه چک در سررسید غیر قطعی بوده و مالکیت آقای خریدار مشروط به پرداخت وجه چک در سررسید میباشد و در طول مدت تا زمان سررسید آقای خریدار حق انعقاد هر نوع عقود ناقله و یا رهان و یا ارتهان و یا توثیق مورد معامله را ندارد و نمیتواند اقدام و عملی که منافی با این شرط میباشد را انجام دهد و در صورتی که چک در سررسید به هر علتی قابل وصول از سوی آقای فروشنده نباشد چه برگشت مستند به آقای خریدار باشد چه مستند به وی نباشد این قرارداد که تعهد به بیع میباشد بدون اینکه نیاز به انجام عملی یا مراجعه به مراجع قضایی و قانونی داشته باشد به صرف اخذ گواهینامه عدم پرداخت ولو با یک هفته تاخیر منفسخ میگردد. و چک و ید آقای خریدار در طول مدت قرارداد امانی بوده و بعد از عدم پرداخت وجه چک در سررسید بدون قید و شرط از مورد معامله خلع ید شده تلقی میگردد و مورد معامله به عنوان ملک طلق آقای فروشنده بوده و متمتع از هر گونه انتفاعات خواهد بود و چک صادره با تغییر ماهیت منشا صدور به عنوان ضرر و زیان و منافع تفویت شده آقای فروشنده و منافع برداشته شده توسط آقای خریدار قابل وصول از سوی آقای فروشنده میباشد و آقای خریدار ضمن اسقاط هر گونه ادعا از خود نسبت به قرارداد و اعیان و منافع آن متعهد به پرداخت چک میباشد.
4_2_این قرارداد در دو نسخه تنظیم و یک سری کپی از آن به شرکت سد سازی ارائه خواهد شد و قراردادی که در شرکت سد سازی به نام آقای فروشنده میباشد بعد از طی مراحل قانونی به نام آقای خریدار با همان قیمت قبلی منتقل خواهد شد و آقای فروشنده کلیه مسولیت ها و عواقب ناشی از کار در طول مدت زمان قرارداد به شماره 345_240/3/2/س تاریخ 1393/12/26 و بعد از آن را از خود صلب نموده و به عهده آقای خریدار انتقال میدهد و هر گونه ادعایی در هر زمان چه در مسائل قضایی چه در موارد مالیاتی و بیمه‌ای از عهده آقای فروشنده خارج شده و ایشان هیچ گونه مسولیتی در این زمینه نداشته و نخواهد داشت. ضمناً کارخانه مذکور بدون هیچ گونه شاکی حقیقی و حقوقی و مدعی تا روز عقد این قولنامه به آقای خریدار واگذار میشود.

ماده 5: این قولنامه در پنج ماده و دوصفحه و دو نسخه که هر کدام حکم واحد را دارند تنظیم شد. کلیه خیارات از جمله خیار الغبن و فاحش از طرفین ساقط گردید. خداوند به طرفین خیر عطا فرماید.

واقعیتش جناب وکیل عزیز از تاریخ عقد این قولنامه همه دستگاها همونجور دست نخورده موندن و برای من یکسری مشکلاتی پیش اومد که الان توانایی مالی و شرایط انجام این پروژه رو ندارم و به فروشنده هر چی میگم من شرایط انجام این پروژه رو ندارم بیا چک منو بده داره اذیتم میکنه میگه اگه چک رو وصول نکنی هم ماسه شویی برمیگرده به خودم هم چک رو به عنوان ضرر و زیان باید وصول کنی.
به نظر شما من الان چیکار کنم؟؟؟؟ 

پاسخ ( 1 )

  1. با سلام 

    دوست عزیز 

    اگر قراردادی را امضا کرده اید ، باید حتما به ان عمل کنید . 

    بعد از امضای قرارداد دیگر مهم نیست که شما وضع مالی تان چگونه است . بلکه در مقابل طرف دیگر مدیون و متعهد هستید . 

    شما نمی توانید در این شرایط قرارداد را فسخ کنید . در صورتی که طرف شما رضایت کامل داشته باشد آنگاه فسخ و اقاله قرارداد و استرداد چک ها و مبالغ امکان پذیر است . 

     

به این سوال پاسخ بدهید