منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

انواع سرمایه گذاری در ترکیه و مزایای آن

انواع سرمایه گذاری در ترکیه
انواع سرمایه گذاری در ترکیه
از این مقاله بدین نکته رسیدیم که با دانستن انواع سرمایه گذاری در ترکیه می توان بر اساس هدف و توانایی در فعالیت های سرمایه گذاری مشارکت نمود. از مزایای سرمایه گذاری در ترکیه به مطالبی اشاره و به پیشرفت و تغییراتی در شرایط اقتصادی ترکیه در سال جدید میلادی 2022 توجه داشتیم. همچنین از اهداف تجاری ترکیه در تعامل با دیگر کشورها و امضای توافقنامه های تجارت آزاد گفتیم و دیدیم که کشور عزیزمان ایران  نیز از جمله کشورهایی است که در سال جدید 2022 طرف معامله و تجارت با کشور ترکیه می باشد. علاوه بر آن از اختصاص بودجه برای اجرای برنامه های کشاورزی ترکیه ، نکاتی را عنوان نمودیم.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

حال که بحث های خرید ملک در ترکیه و سرمایه گذاری در این کشور بسیار داغ است ، در این فرصت قصد داریم پیرامون موضوع انواع سرمایه گذاری در ترکیه و مبحث مزایای سرمایه گذاری در ترکیه صحبت کنیم. همچنین به برخی تغییرات و بهبود شرایط اقتصادی ترکیه  و برنامه های پیش رو در سال جدید میلادی اشاره خواهیم داشت. در ادامه اهداف تجاری ترکیه را بر شمرده و به طرح ها و اقدامات پیش رو در سال جدید 2022 توجه خواهیم نمود، علاوه بر آن به چندین طرح از برنامه های کشاورزی ترکیه توجه خواهیم نمود. با موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل همراه باشید.

 

انواع سرمایه گذاری در ترکیه

ترکیه به یکی از بهترین کشورها برای انواع سرمایه گذاری در دنیا تبدیل شده است و  پیشرفت های چشمگیری در زمینه های گوناگون سرمایه گذاری در کوتاهترین زمان داشته است همچنین  این کشور مقصدی محبوب برای  سرمایه گذاران بین المللی است.

در سال 2019 بیش از 70 هزار شرکت با سرمایه گذاری های خارجی در کشور ترکیه فعال بوده اند، این شرایط بدین معنی است که متوسط تعداد شرکت های جدید در دو دهه گذشته به تعداد 5 هزار شرکت در هر شش ماه رسیده است. در خصوص بررسی انواع سرمایه گذاری در ترکیه می توان گفت: افزایش سرمایه گذاریهای خارجی در کشور ترکیه بیشتر در بخش های توریسم، بخش های مهم اقتصادی،  املاک و مستغلات و بخش های مالی بوده است.

 

اولویت های سرمایه گذاری

آمار و ارقام بدست آمده حاکی از رشد ثابت و دائمی انواع سرمایه گذاریهای مستقیم در بخش های املاک و مستغلات بوده است و به همین دلیل دولت ترکیه حمایت های تشویقی فراوانی جهت جذب و نگهداری این سرمایه گذاریها انجام داده است .مانند تشکیل موسساتی که در رابطه با موضوعات سرمایه گذاری فعالیت نموده و یا موسساتی که امور سرمایه گذاریهای خارجی همراه با سود و منافع را پیگیری می کنند. ترکیه تامین و اختصاص بودجه مالی خود را در سال جدید 2022 مشخص نموده و اهداف مورد نظر خود را برنامه ریزی نموده است.

اولویت بندی های این بودجه مالی ترجیحا در بخش های کشاورزی، تحصیلی ، بهداشت و سلامت است همچنین در خصوص شفاف سازی و تعدیل سیاست های مالی ، بودجه هایی را بدین منظور اختصاص داده است. بنا به اهداف مورد نظر برای بودجه بندی، سرمایه گذاریهای خارجی  در سال جدید 2022 مورد بررسی و مذاکره قرار می گیرند.

 

مزایای سرمایه گذاری در ترکیه

به چندین مزایای سرمایه گذاری در ترکیه طبق نکات ذیل اشاره و تاکید  داریم:

بیشتر بدانید!
تخفیف مالیات ملک در ترکیه

1- یکی از مهمترین مزایای سرمایه گذاری در ترکیه این است که دولت ترکیه به نحوی با سرمایه گذاران خارجی برخورد می کند که انگار جزو سرمایه گذاران بومی و داخلی ترکیه هستند.

2- اقتصاد ترکیه یکی از درخشان ترین اقتصادهای دیگر کشورهای جهان می باشد و آینده بسیار روشنی دارد. پیش بینی شده در ده سال آینده، اقتصاد ترکیه از سریع ترین رشد و توسعه خود در میان دیگر کشورهای دنیا برخوردار باشد. زیرا که سالانه پذیرای 15 بیلیون دلار سرمایه گذاری های خارجی می باشد، و این مبلغ هر سال رو به افزایش است. اقتصاد ترکیه جزو شانزدهمین اقتصاد برتر دنیا می باشد.

 

جمعیت و جذب سرمایه گذاری

3- جمعیت ترکیه خود عاملی برای جذب انواع سرمایه گذاریهای مالی می باشد. با  77.7 میلیون نفر جمعیت یکی از جوان ترین کشورها با آرمان های اتحادیه اروپا است. علاوه بر این کشور همسایه ترکیه ، از سطح فرهنگ و آموزش بالایی برخوردار می باشد.

4- زیر ساخت های اقتصادی ترکیه در سطح بالایی پیشرفت کرده و سرمایه گذاریهایی موفقی در زمینه های صنعت حمل و نقل، ارتباطات از راه دور، حمل و نقل های دریایی داشته است . البته باید گفت هزینه استفاده از این امکانات هم نسبتا پایین می باشد.

5- نرخ مالیات بر درآمد در این کشور پایین است و از 33 درصد به 20 درصد کاهش پیدا کرده، مناطق صنعتی ، مناطق آزاد تجاری ، و مناطق توسعه یافته تکنولوژیکی و فناوری، همگی با سودهای مالیاتی و تشویق و حمایت های مالیاتی برخوردار هستند. قوانین اقتصادی ترکیه مبنی بر حمایت از نوآوری و ابتکار، تحقیق و توسعه می باشد.

 

شرایط اقتصادی ترکیه

شرایط اقتصادی ترکیه رو به پیشرفت های چشمگیر و سود آوری می باشد زیرا که وزارت خزانه داری و دارایی ترکیه در سال جدید در خصوص کاهش تورم و کاهش نرخ بهره اقداماتی انجام می دهد. در کنار این اقدامات، شرایط را برای افزایش سرمایه گذاری های مالی و اقتصادی داخلی و خارجی  بهبود می بخشد .

همچنین برای انجام اقداماتی در خصوص پشتیبانی از تولیدات نوآورانه ، حمایت از پیشرفت صنایع بخصوص اقدامات حمایتی برای توسعه صنعت توریسم و  افزایش صادرات دارد. وزارت اقتصاد ترکیه پس از بررسی هزینه های انواع فعالیتها، هزینه های ناکارآمد را حذف خواهد کرد. با استفاده از منابع مالی مولد بخصوص در زمینه های آموزش، سلامت و بهداشت ، و تولیدات با ارزش افزوده با صرف بودجه های مناسب منجر به پیشرفت هایی در این زمینه ها خواهد شد.

به دنبال طرح و برنامه اقتصاد نوین دولتی ترکیه، که در اواخر ماه سپتامبر 2029 منتشر شد، پیش بینی می شود که در سال 2022 رشد اقتصادی ترکیه به 5 درصد افزایش یابد و افزایش و رشد بیش از 11 درصد در کاهش بیکاری داشته باشد. همچنین صادرات این کشور به بیش از 190 بیلیون دلار  و  حجم وارداتی بالغ بر 231.5 بیلیون دلار برسد. با هماهنگی هایی در خصوص سیاست های مالی و پولی، وزارت اقتصاد ترکیه اقدامات ساختاری و اساسی  برای افزایش رقابت و بهره وری اعمال می کند و به منظور کاهش نرخ تورم،  تورم را تک رقمی خواهد کرد.

بیشتر بدانید!
پاسپورت دبی برای خارجیان متخصص چگونه صادر میشود؟

با ایجاد و ترویج فاکتورها و قبض های پرداختی الکترونیکی و پرداخت های عمومی، تمامی شرکت ها و نهاد های دولتی ترکیه تا آخر سال 2022  وارد سیستم پرداخت های الکترونیکی خواهند شد. حال با توجه به این پیشرفت ها و اصلاحات اقتصادی در کشور همسایه ترکیه، آیا سرمایه گذاری در زمینه های گوناگون این کشور منطقی و سودمند بنظر نمی رسد؟

 

سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه

در سال جدید میلادی سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه ، نوآوری و کارآفرینی در ترکیه افزایش می یابد، تولید خودروهای داخلی و بومی افزایش و برخی طرح های تولید ، تکمیل و  نهایی می شوند. ترکیه برای حمایت از توسعه تکنولوژی و فناوری کارخانه های کوچک و بزرگی را در برخی از شهرها احداث می نماید. 12 منطقه صنعتی در سال جدید احداث و 25 هزار فرصت شغلی ایجاد می شود. در پی ایجاد فرصت های شغلی جدید، تعداد تاسیس شرکت در ترکیه نیز با عناوین مختلف افزایش می یابد.

 

ریز پردازنده جدید

شورای تحقیقات و فناوری ترکیه Technological Research Council (TUBITAK) ریز پردازنده داخلی بنام CAKIL را در این سال جدید تولید می کند که در صنایع دفاعی مورد استفاده قرار می گیرد.TUBITAk یک موسسه هوش مصنوعی را تشکیل می دهد که به ترکیه کمک می کند تا در بخش فضای مجازی جهانی فعالتر شود. در کنار این پیشرفت های جدید، کشور ترکیه برنامه های آژانس فضایی دارد که از سال قبل تاسیس نموده که در سال 2022 آنها را اعلام و منتشر می کند.

 

اهداف تجاری ترکیه

به منظور ایجاد تنوع و افزایش صادرات در کشورهای بیشتر ، وزارت تجارت ترکیه  تحقیقات بازار را در حد وسیعی انجام می دهد. این وزارتخانه با ایجاد یک سیستم صادراتی مبنی بر هوش مصنوعی، کلیه اطلاعات لازم را در اختیار صادر کنندگان قرار می دهد. از دیگر اهداف تجاری ترکیه می توان به تکمیل  مذاکرات بر توافقنامه تجارت آزاد free trade agreement (FTA)  با کشور ژاپن اشاره داشت .

بیشتر بدانید!
دلایل مهاجرت به آلمان در سال 2022

 

تجارت ترجیحی

همچنین امضای توافقنامه های تجارت ترجیحی با برخی از کشورها را در راس برنامه دارد از جمله کشورهایی مانند آذربایجان، ازبکستان، ایران و موریتانی. وقتی دید بازتری نسبت به شرایط اقتصادی و تجاری ترکیه داشته باشیم، بهتر می توانیم گزینه و راههای سرمایه گذاری در این کشور را بدانیم و پیدا کنیم.

به دنبال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ، ترکیه در پی ایجاد و حفظ بازار در کشور انگلیس بوده و در صدد امضای توافقنامه های FTA با این کشور می باشد. ترکیه مقررات تجاری گوناگونی شامل انجام عملیات گمرک، اعمال استانداردهای تجارت الکترونیکی ، و بررسی معاملات در سال جدید اجرا می نماید و در تلاش خواهد بود تا  قوانین اتحادیه گمرکی خود را منطبق با قوانین اتحادیه اروپا به اجرا درآورد.

 

برنامه های کشاورزی ترکیه

وزارت جنگلداری و کشاورزی ترکیه 4.1 بیلیون لیر ترکیه  معادل ( 712 میلیون دلار)  در خصوص اجرای برنامه کشاورزی سرمایه گذاری می کند و  تحت برنامه های توسعه روستایی،  16 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می کند. در بخش بذر و دانه های زراعی 1.4 بیلیون دلار هزینه و سرمایه گذاری خواهد نمود و طرح های حمایتی از برنامه های کشاورزی ارائه می دهد.

 

منطقه اقتصادی تخصصی ترکیه و اروپا

ترکیه و اروپا اولین منطقه تخصصی سازمان یافته تولید محصولات کشاورزی را با ظرفیت 16 هزار و 500 تن تاسیس خواهند کرد و تولید ماهی آزاد و قزل آلای خود را از 9 هزار تن به 30 هزار تن افزایش می دهد. ترکیه تجهیزات  و ماشین آلات کشاورزی خود را در سال جدید 2022 ارتقا خواهد داد مانند تولید و استفاده از تراکتورهای برقی.با آگاهی از چگونگی و شرایط اقتصادی جدید در کشور ترکیه می توان فرصت های سرمایه گذاری را در این کشور کشف و مبادرت به انجام فعالیت هایی در این زمینه نمود.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع سرمایه گذاری در ترکیه میتوانید اگر سوالی دارید از طریق مشاوره آنلاین با ما در ارتباط باشید و یا از طریق آموزشگاه اریکه عدل کلاس های وکلا را شرکت کنید تا اطلاعات کامل درباره هر کدام از روش های مهاجرت به ترکیه مطلع شوید و از طریق تماس با ما و یا فروشگاه اریکه عدل میتوانید جلسه حضوری تنظیم نمایید تا از مشاوره وکلای متخصص این حوزه بهره مند شوید.

در صورتی هم که قصد خرید ملک در ترکیه را دارید با دانلود اپلیکیشن اینوستایم برند زیر مجموعه موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل از ریز جزییات اطلاعات هر ملک در شرکت سرمایه گذاری اینوستایم (Investime) باخبر شوید.

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟