منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

تجارت متقابل بین المللی و کالاهای تجاری

کارت بازرگانی، کالاهای تجاری، کالاهای غیر تجاری، تجارت متقابل بین المللی، اوراق ثبت سفارش
کارت بازرگانی، کالاهای تجاری، کالاهای غیر تجاری، تجارت متقابل بین المللی، اوراق ثبت سفارش
 لزوم داشتن کارت بازرگانی برای انجام هر گونه واردات الزامی می باشد. علاوه بر آن واردات کالاهای تجاری و غیر تجاری نیز تابع قوانین بین المللی هستند. ضمن آشنایی با انواع تجارت متقابل بین المللی میتوانید بهترین روش برای مبادلات کالا یا خدمات تجاری مورد نیازتان را انتخاب نمایید. با توجه به لزوم پر کردن اوراق ثبت سفارش و رعایت اصطلاحات تجاری بین الملل منطبق با قوانین اینکوترمز، پروسه تجارت خارجی تان را وجه بین المللی بدهید.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

تجارت متقابل بین المللی موضوعی ست که در پی گستردگی و اهمیت مطالب در خصوص موضوع  فرایند واردات و اصول خرید خارجی مطرح میشوند. بررسی های موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل نشان میدهد که موضوعاتی همانند کارت بازرگانی، انواع کالاهای تجاری و کالاهای غیر تجاری در روند تجارت های خارجی بسیار مهم هستند. اوراق ثبت سفارش نیز جزءلاینفک اموری مانند صادرات و واردات میباشند. علاوه بر آن چگونگی محاسبه کارمزد ثبت سفارش برای تعیین هزینه های واردات را به عنوان یک تاجر باید بدانید. تاثیر و کاربرد اصطلاحات حقوقی و بازرگانی در امر واردات هم با توجه به قواعد و جزئیات اینکوترمز، نکته ای است که اگر بدان توجه کافی نداشته و یا  رعایت نکنید، پروسه تجارت خارجی تان تکمیل نمی شود.

تجارت متقابل بین المللی

تجارت متقابل بین المللی یا خرید های متقابل یک روش معاملاتی است که در آن پرداخت بهای کالایی را که خرید میکنید به صورت کالا یا حداقل بخشی از آن به صورت کالایی دیگر مبادله می شود. بعبارتی یک کالا را خرید و در برابر پرداخت وجه آن کالایی دیگر را می دهید. همچنین تجارت متقابل بین الملل انواعی دارد که طبق ذیل به آن اشاره می شود.

تجارت متقابل بین المللی تهاتری Brater
تجارت متقابل بین المللی افست Offset
تجارت متقابل بین الملل بازیافتی Buy Back
تجارت متقابل بین المللی انتقالی Switch trading

1- معاملات تهاتری: این معاملات نوعی مبادله مستقیم کالا یا خدمات در برابر یکدیگر و بدون واسطه پولی می باشد.

2- معاملات افست: این نوع معاملات نوعی قرارداد است که طبق آن فروشنده، محصول یا خدمت دیگری را از مشتری خود خرید می کند. این نوع  خرید و تجارت متقابل بین الملل بیشتر برای خریدهای نظامی استفاده می شود.

3- خرید بازیافتی: نوعی از خرید متقابل بوده که در آن خرید تکنولوژی و تجهیزات و خدمات ( مشاوره فنی ) برای ساخت یک کارخانه در یک کشور در ازای خرید درصدی از محصول تولیدی با استفاده از تسهیلات فوق توسط فروشنده انجام می گیرد.

4- خرید انتقالی: چنانچه در بورس کالا یک دلال نتواند دستور صاحب سهام را برای واگذاری سهام به غیر در مدت معین اجرا نماید، انجام معامله را ( با دستور قبلی ) به زمان دیگر انتقال می دهد در واقع این نوع خرید به مفهوم انتقال زمان معامله به وقت دیگر می باشد. در تجارت متقابل بین الملل پول کالایی را که خرید کرده اید را می توانید به صورت غیر نقدی برآورد و به فروشنده کالا پرداخت نمایید. شاید که برای انجام امور تجاری بین المللی و یا مدیریت سرمایه گذاری هایتان لازم به مهاجرت به کشور خاصی را داشته باشید از جمله مهاجرت به دبی. زیرا که دبی مرکزی برای تجارت های بین المللی می باشد.

بیشتر بدانید!
فرایند واردات و اصول خرید خارجی چگونه است؟

کارت بازرگانی

به دنبال مباحث قبلی مرتبط با تجارت متقابل بین المللی و فرایند واردات و اصول خرید خارجی به توضیح انواع کارت بازرگانی می پردازیم، گفتیم که شرط اول برای انجام امر واردات کالا از خارج از کشور داشتن کارت بازرگانی می باشد، همچنین گفتیم که اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و سازمان صنعت معدن و تجارت از مراکزی هستند که کارت بازرگانی را صادر می نمایند.  باید اشاره داشت که کارت های بازرگانی هم برای افراد حقیقی و هم حقوقی صادر می گردد. کارت های بازرگانی انواع گوناگونی دارد مانند:

کارت بازرگانی دائم: کارت هایی هستند که با استفاده از آن میتوان به دفعات واردات کالا انجام داد.

کارت بازرگانی شخص حقیقی: کارت بازرگانی که برای یک شخص حقیقی صادر می شود که دارنده این کارت یک شرکت نیست بلکه یک شخص و فرد است.

کارت بازرگانی شخص حقوقی: این کارت برای شرکتها صادر می شود و می تواند برای شرکت های تجاری و یا برای شرکت های تولیدی باشد همچنین کارتهای بازرگانی تولیدی معمولا در مقایسه با کارت های بازرگانی تجاری دارای مزایا و تسهیلات بهتری در انجام واردات دارند. دوستان، اگر در سرمایه گذاری های خارجی خود مانند خرید ملک خارجی ، به فکر انجام امور تجاری مانند واردات افتادید، بدانید که دریافت کارت بازرگانی برایتان الزامی خواهد بود.

کالاهای تجاری

کالاهای تجاری به کالاهایی گفته می شود که طبق آیین نامه اجرایی قانون واردات و صادرات و به تشخیص گمرک برای انجام  فرایند تولید، مراحل تفکیک و بسته بندی در نظر گرفته شده و به منظور فروش در بازار وارد می شوند، کالاهای تجاری از دیدگاه نظام تجاری یک کشور به سه دسته تقسیم می گردند:

1- کالاهای تجاری مجاز: واردات کالاهای مجاز نیازی به اخذ مجوزهای خاصی نداشته و فقط باید برای وارد نمودن این نوع کالاها، باید مرحله ثبت سفارش کالاهای وارداتی کالاهای وارداتی را انجام داد.

2- کالاهای تجاری مشروط: واردات کالا های مشروط نیاز به دریافت مجوزهای خاص از سازمان های مرتبط دارد. برای مثال واردات دارو، واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی

3- کالاهای تجاری ممنوع: این نوع کالاها تحت هیچ شرایطی اجازه ورود به قلمرو گمرکی یک کشور را ندارند .

این نوع کالاها معمولا با توجه به مقتضیات یک کشور به روز رسانی می شوند و در برخی از زمان ها و شرایط موجود در یک کشور لیست این کالاها تغییر، حذف و یا اضافه می گردند بعبارتی می توان گفت تولیدات و کالاهایی که به قصد فروش وارد می شوند به عنوان کالاهای تجاری تلقی میشوند.

بیشتر بدانید!
تضامین قراردادهای بین المللی و انواع بانک های تجاری

کالاهای غیر تجاری

کالاهای غیر تجاری برای فروش در بازار نیستند و صرفا جهت دسترسی به برخی اطلاعات و تحقیقات به کشور وارد می شود که به برخی از کالاهای غیر تجاری طبق ذیل  اشاره می شود:

1- نمونه های کالاهای تجاری و تولیدی و کالای نمونه برای بررسی و آزمایش

2- کالاهایی مانند ماشین آلات، تجهیزات اجزا و قطعات مورد نیاز برای واحدهای تولیدی فاقد کارت بازرگانی

3- کالاها یی که توسط سازمان های اجرایی وارد کشور می شود

4- کالاها، وسایل و ملزومات مورد نیاز واحدهای تحقیقاتی، علمی، پزشکی، آموزشی و آزمایشگاهی

5- کاتالوگ، بروشور، کتابچه حاوی مشخصات فنی و تجاری کالا و نقشه های فنی. نکته اصلی اینکه کالاها و تولیدات غیر تجاری بدون نیاز به گواهی مبدا از گمرک ترخیص می شوند. کالاهای غیر تجاری کالاهایی غیر قابل فروش هستند. در واردات کالاهای خارجی به موضوع مهم بیمه کالای تجاری نیز توجه کافی داشته باشید.

کالاهای تجاری

اوراق ثبت سفارش

تعداد نسخ اوراق ثبت سفارش برای فرایند واردات با انتقال ارز 5 نسخه و برای روش واردات بدون انتقال ارز 3 نسخه به شرح ذیل می باشد:

1- دو نسخه برای وزارت بازرگانی ( واحد ثبت سفارش و واحد کامپیوتر)

2- دو نسخه برای بانک ( گشاینده اعتبار و بانک مرکزی)

3- یک نسخه برای گمرک

4- در واردات بدون انتقال ارز دو نسخه بانک، از اوراق ثبت سفارش حذف می گردد. موضوع تعداد اوراق در ثبت سفارش برای واردات کالای تجاری یا خدمات تجاری مهم است زیرا هر یک از نسخ باید به مراکز مرتبطی ارائه گردد.

در خصوص محاسبه کارمزد ثبت سفارش در وزارت بازرگانی باید گفت فرمول نیم در هزار ضربدر ارزش کالا و کرایه حمل CFR  می باشد، نیم در هزار یعنی 0/5 تقسیم بر عدد 1000 و ضربدر ارزش کالای وارداتی و کرایه حمل آن. باید گفت برخی از کالاها از انجام ثبت سفارش و کارمزد آن معاف هستند. مانند برخی کالاهای مورد نیاز خانوارهای مرزنشین و تعاونی مرزنشینان و ملوانان، کالاهای تجاری و تولیدی نمونه، کالاهای همراه مسافران ورودی در سقف های تعیین شده. آیا میدانید اهمیت اصطلاحات بازرگانی خارجی در تجارت متقابل بین المللی چیست؟

اصطلاحات بازرگانی خارجی

بنا به اهمیت کاربرد و مفاهیم اصطلاحات حقوقی و بازرگانی در تجارت متقابل بین المللی به برخی از آنها طبق جدول ذیل اشاره داریم:

بارنامه هوایی Airway bill of lading
حساب account
تاییدات affirmations
کارگزار، واسطه agent
ضمانت نامه bond
قانون تجارت Commercial code
قانون مدنی Civil code
شعبه Branch office
تعهدات commitment
ماده، بند Clause
دارایی Asset
انتصاب appoint
مصوبات approvals
الحاقیه addendum
خسارت مادی Actual damage
بیشتر بدانید!
قرارداد جوینت ونچر و ویژگی های آن

اوراق ثبت سفارش

اینکوترمز

اینکو ترمز با معادل انگلیسی ( Incoterms ( International commercial Terms به معنای تعاریف اصطلاحات بازرگانی بین المللی و مجموعه ای از شرایط و الزاماتی که طرفین قرارداد ملزم به پیروی از آنها هستند می باشد، واردکنندگان و صادرکنندگان به طور کلی در قراردادهای تجاری با مشکلات عمده ای مواجه هستند که عمدتا ناشی از سه عامل می باشد این سه عامل از قرار ذیل می باشند:

1- عدم اطمینان از اینکه قانون کدام کشور حاکم بر اجرای قراردادهای شان خواهد بود.

2- مشکلات ناشی از نداشتن اطلاعات ناکافی در خصوص روند واردات و تجارت

3- مشکلات ناشی از تفاوت در ترجمه کلمات و عبارات

اینکوترمز از ابتدای پیدایش توسط اتاق بازرگانی بین المللی ( ICC ) تا کنون در معرض اصلاحات و تغییرات بوده است، در واقع اتاق بازرگانی بین المللی توانست با ایجاد الزامات و رعایت شرایط و قوانین اینکوترمز به تعریف یکپارچه از مسئولیت های طرفین قرارداد بپردازد شرایطی مانند:

1- اینکه چه کسی باید هزینه های مربوط به حمل، بیمه، مالیات و عوارض را بپردازد.

2- کالا را چه کسی از کجا باید تحویل بگیرد و به کجا تحویل دهد.

3- در هر مرحله از پروسه حمل چه کسی مسئول ایمنی کالای در حال حمل است.

4- کدام طرف قرارداد باید کالاهای سفارشی را بیمه کند

موضوع و مبحث اینکوترمز یکی از ارکان مهم تجارت خارجی بوده که بیان کننده حدود مسئولیت فروشنده و خریدار در حمل کالا و بیمه کالا در تجارت و مبادلات بین المللی و در برخی موارد مشخص کننده زمان پرداخت پول از خریدار به فروشنده می باشد که اصطلاحات و قوانین اینکوترمز در دنیا به رسمیت شناخته شده است.

 تجارت خارجی

 لزوم داشتن کارت بازرگانی برای انجام هر گونه واردات الزامی می باشد. علاوه بر آن واردات کالاهای تجاری و غیر تجاری نیز تابع قوانین بین المللی هستند. ضمن آشنایی با انواع تجارت متقابل بین المللی میتوانید بهترین روش برای مبادلات کالا یا خدمات تجاری مورد نیازتان را انتخاب نمایید. با توجه به لزوم پر کردن اوراق ثبت سفارش و رعایت اصطلاحات تجاری بین الملل منطبق با قوانین اینکوترمز، پروسه تجارت خارجی تان را وجه بین المللی بدهید.

 

 

و شما علاقمند گرامی اگر پیرامون موضوع کالاهای تجاری یا کارت بازرگانی اطلاعات بیشتری لازم داشتید با مشاوران اریکه عدل تماس گرفته تا ارتباط زنده ویدیوکال داشته و یا برای مشاوره حضوری با وکیل کار خود وقت رزرو نمایید. از توجه ای که به مقالات گردآوری شده مان دارید، تشکر می نماییم.

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
نوشته ای از:
زینت طاهری
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟