منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

قرارداد جوینت ونچر و ویژگی های آن

قرارداد جوینت ونچر و ویژگی های آن
قرارداد جوینت ونچر و ویژگی های آن
جوینت ونچر یا JV ، همکاری دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی است به منظور به انجام رسانیدن یک پروژه مستقل تجاری.در این همکاری که به منظور کسب سود شکل میگیرد نیازی نیست که شراکت واقعی یا ادغام شرکت ها اتفاق بیفتد.... در این مقاله در خصوص این موضوعات صحبت می کنیم

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

ساختار قراردادی جوینت ونچر (Joint Venture) به راستی یکی از محبوب ترین توافق های دنیای اقتصادی امروز است. توافقی که به فعالان اقتصادی فرصت می دهد تا توانایی ها و قدرتهای فنی ، مالی و علمی خود را تلفیق کنند و پروژه های بسیار بزرگ اقتصادی را پدید آوردند. در این فرصت در خصوص قرارداد جوینت ونچر و ویژگی های آن صحبت می کنیم.

البته باید اشاره کنیم که این ساختار قراردادی اسامی دیگری هم دارد که برای آمادگی ذهنی شما در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • گروه اقتصادی با منافع مشترک
  • مشارکت تجاری
  • قرارداد Joint Venture
  • قرارداد JV
  • قرارداد سرمایه گذاری خارجی

تعریف قرارداد جوینت ونچر

جوینت ونچر یا JV ، همکاری دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی است به منظور به انجام رسانیدن یک پروژه مستقل تجاری.در این همکاری که به منظور کسب سود شکل میگیرد نیازی نیست که شراکت واقعی یا ادغام شرکت ها اتفاق بیفتد.

از جوینت ونچر در حقوق ایران، برای اولین بار در ماده 107 قانون برنامه پنجم توسعه یاد شده است . مطالعه این ماده که جوینت ونچر را ” گروه اقتصادی با منافع مشترک ” نامیده است خالی از لطف نیست. لیکن با توجه به اینکه این روزهای در حقوق و تجارت جهانی گرایش به اختصار پر رنگ تر است نامی چنین طولانی زیاد باب میل نیست. 

محمد مسعودی – وکیل تجاری بین المللی

جوینت ونچر نوعی قبول تعهد قراردادی ست . ممکن است این سوال در ذهن پدید آید که تفاوت جوینت ونچر با شراکت چیست. پاسخ این است که معمولا شراکت ، یک همکاری بلند مدت  و مستمر است در حالی که جوینت ونچر تنها در خصوص یک پروژه کاری و تجاری شکل می گیرد.

اشخاص حقیقی و حقوقی با هدف افزایش قدرت مالی سرمایه ای ، کاهش ریسک و تقویت قدرت رقابت در بازار ، تن به جوینت ونچر می دهند. جوینت ونچر در قالب قراردادی منعقد می گردد که تعیین کننده  تعهدات و مسؤولیت های مشترک و همچنین اهداف تعیین شده می باشد.

بیشتر بدانید!
راه انداختن کسب و کار خارجی ، بایدها و نبایدها

طرفین جوینت ونچر دارای حقوق و تکالیف متنوعی هستند ، حقوقی همچون مدیریت اشتراکی پروژه ، حق اشتراک در منافع و سود ،و همینطور تکلیف در شراکت در هرگونه زیان احتمالی که ممکن است از این قرارداد حاصل آید .

رعایت اصل “حسن نیت ” خصوصا در مواردی که پای منافع مشترک در میان است از اهمیت اساسی برخوردار است. این اصل که از آن به عنوان Good Faith یاد می شود ، ضامن اعتماد طرفین قرارداد است .

کاربردهای قرارداد جوینت ونچر

جوینت ونچر یا همان مشارکت تجاری ، در کشورهای همچون چین و هند بسیار معمول و پر کاربرد است . دلیلی این موضوع این است که مطابق قوانین داخلی این کشورها اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی نمی توانند بیشتر از حد مشخصی مالکیت سهام شرکتی که در آن کشور تشکیل می گردد، را داشته باشند .

به همین دلیل با یک شرکت داخلی قرارداد جوینت ونچر منعقد کرده و شرکتی بر اساس این قرارداد JV  تشکیل می دهند . با این روش می توانند اراده خود را بر پروژه ای که قرار است موضوع قرارداد جوینت ونچر باشد ، حاکم می نمایند .

علت دیگر استقبال از قرارداد های جوینت ونچر این است که شرکتهای بزرگ خارجی از چند و چون امور داخلی کشورهای مقصد بی اطلاع هستند . اموری مانند اخذ مجوزهای راه اندازی پروژه ،مجوزهای فعالیت ، مالکیت محل برپایی پروژه و … . این شرکت ها اگر بخواهند خود مستقیما به کسب این مجوز ها بپردازند یا به کلی نمی توانند یا اینکه این امر برای آنها بسیار دشوار است .

در حالی که شرکت داخلی قرارداد جوینت ونچر به سادگی می تواند این مجوز ها را کسب نماید و راه را برای اجرای پروژه موضوع قرارداد جوینت ونچر هموار نماید . از طرف دیگر شرکت خارجی با آوردن تکنولوژی روز دنیا و همچنین منابع خارجی که در کشور مقصد یافت نمی شود ، سهم خود را در قرارداد ایفا می نماید .

بیشتر بدانید!
آیا با مفاد قرارداد ملک در اسپانیا آشنا هستید؟

کشور ما ایران نیز از لحاظ محدودیت مالکیت خارجیان و عدم امکان تشکیل و ثبت شرکت 100 % خارجی به هند و چین شباهت زیادی دارد . با توجه به ورود قریب الوقوع سرمایه گذاران خارجی به کشور ، قرارداد Joint Venture یکی از بهترین و مناسب ترین قالب ها جهت انتظام روابط تجاری و البته فراهم کردن بستر انجام پروژه های عظیم تجاری ، صنعتی و اقتصادی است .

پایان جوینت ونچر

جوینت ونچر میتواند به طرق مختلفی به پایان رسد :

1- با انقضای یک دوره زمانی از پیش تعیین شده

2-با انجام موضوع قرارداد

3- با فوت یا انحلال یکی از طرفین

4- با حکم دادگاهی که ادامه جوینت ونچر را به دلیل اختلافات عمیق طرفین ،از لحاظ عملی غیر ممکن دانشته است.

 این نهاد حقوقی قرن هاست که به حیات خود ادامه می دهد . در آمریکا اولین استفاده آن به سال 1980 میلادی و در حوزه صنعت راه آهن بر می گردد.قبل ازین زمان جوینت ونچر بیشتر در عرصه تولید مورد استقبال بود لیکن بعد از دهه 80 استفاده از آن در حوزه تجارت خدمات رونق کم نظیری گرفت.

بزرگترین نگرانی حقوقی در خصوص جوینت ونچر ، خاصیت آن در محدود کردن رقابت سالم است ، به همین دلیل ارگان های مسؤول همواره وبه شکل مستمر فعالان این عرصه را زیر ذره بین حقوق رقابت و قوانین آن نگه داشته اند.

 

دانلود نمونه قرارداد جوینت ونچر

با کمک دپارتمان قراردادهای اریکه عدل ما چندین عنوان نمونه قرارداد جوینت ونچر را در فرمت های Word و PDF آماده کرده ایم که برای دانلود در دسترس هستند. می توانید از لینک زیر برای دانلود اقدام کنید:

بیشتر بدانید!
مراقب سفارش های خارجی اغوا کننده باشید

قرارداد جوینت ونچر و ویژگی های آن

اریکه عدل و جوینت ونچر

موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل در دپارتمان قراردادها  افتخار دارد با سابقه درخشان خود در عرصه حقوق تجارت بین الملل و خصوصا قرارداد های جوینت ونچر ، به عنوان مشاور حقوقی در کنار اشخاص حقیقی و حقوقی در حوزه انعقاد قراردادهای جوینت ونچر از مرحله تهیه پیشنویس قراردادی تا امضای قرارداد نهایی حضور داشته باشد.

علاوه بر اینها در صورت تصمیم بر تشکیل شرکت مشترک ، اریکه عدل می تواند کلیه مراحل ثبتی شرکت مشترک را نیز به عهده گرفته و به نحو احسن به مرحله انجام برساند .

شما عزیزان سوالات خود را می توانید در بخش مشاوره حقوقی آنلاین مطرح نمایید. همچنین اگر قصد مطاله بیشتر در این خصوص را دارید می توانید به منابع زیر مراجعه بفرمایید:

Harrigan, Kathryn Rudie. 1986. Managing for Joint Venture Success. Lexington, Mass.: Lexington Books

Levins, Cary, and James S. Lawlor. 1988. “Legal Considerations of Joint Ventures.” In The Handbook of Joint Venturing. Edited by John D. Carter, Robert F. Cushman, and C. Scott Hartz. Homewood, Ill.: Dow Jones–Irwin.

Practising Law Institute (PLI). 1996. Joint Ventures: Practices in Search of Principles, by Stephen V. Bomse. January–February. Corporate Law and Practice Course Handbook series, PLI order no. B4-7134.

مشاوره در خصوص قراردادهای جوینت ونچر

در صورتیکه در خصوص قراردادهای جوینت ونچر سوالی از هر دست دارید ، علاوه بر اینکه امکانش هست که سوالتان را در سامانه آنلاین مشاوره حقوقی ما مطرح کنید ، می توانید نسبت به رزرو وقت مشاوره با وکلای متخصص ما نیز اقدام نمایید. خوشحال می شویم در این خصوص به شما کمک کنیم و در خصوص نیازهای شما بیشتر بدانیم.

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟