منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

ازدواج مجدد مرد و حقوق همسرش در این موقعیت

ازدواج مجدد مرد و حقوق همسرش
ازدواج مجدد مرد و حقوق همسرش
در این مقاله دپارتمان خانواده موسسه حقوقی اریکه عدل قصد دارد موضوع ازدواج مجدد مرد ها یا همان ازدواج شوهر بدون رضایت همسر را بررسی نماید علاوه بر این حقوق همسر مردانی که به ازدواج مجدد اقدام میکنند ، شرح داده خواهد شد ، اگر می خواهید در خصوص قانونی بودن یا نبودن ازدواج مجدد مرد ها ، ازدواج شوهر بدون رضایت همسر و اینکه همسرانشان در این موقعیت چه حقوقی دارند و چه اقداماتی می توانند انجام بدهند بیشتر بدانید ، شما را به مطالعه این مقاله دعوت می کنیم .

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

در این مقاله دپارتمان خانواده موسسه حقوقی اریکه عدل قصد دارد موضوع ازدواج مجدد مرد و حقوق همسرش یا همان ازدواج شوهر بدون رضایت همسر  را بررسی نماید علاوه بر این حقوق همسر مردانی که به ازدواج مجدد اقدام میکنند ، شرح داده خواهد شد ، اگر می خواهید در خصوص قانونی بودن یا نبودن ازدواج مجدد مرد ها ، ازدواج شوهر بدون رضایت همسر  و اینکه همسرانشان در این موقعیت چه حقوقی دارند و چه اقداماتی می توانند انجام بدهند بیشتر بدانید ، شما را به مطالعه این مقاله دعوت می کنیم .

 

نصف کردن دارایی در ازدواج ، تنصیف دارایی ، شرط نصف شدن دارایی شوهر ، تقسیم کردن دارایی شوهر

آیا مرد می تواند با وجود داشتن همسر دائم اقدام به ازدواج مجدد نماید یا نه؟ آیا مرد می تواند دوباره ازدواج کند آن هم بدون اجازه همسر سابقش ؟ شرایط مورد قبول برای اذن در ازدواج مجدد چیست ؟ اگر مرد اقدام به نکاح مجدد کند برای او چه عواقبی دارد؟ و اینکه خانم ها در مقابل ازدواج مجدد همسرشان از چه حقوقی برخوردارند و چه اقدامات قانونی را می توانند انجام دهند؟ آیا می توانند بخاطر ازدواج مجدد همسرشان علیه او شکایت کنند؟ یا اینکه مردها آزادانه می توانند چهار زن دائم و بی نهایت زن صیغه ای اختیار کنند بدون اینکه خانم ها از حداقل حقوقی برخوردار باشند؟

این قبیل سوالات از پرسش های متداول و روزمره مردم جامعه است که در این پست قصد داریم به تمامی آنها پاسخ مناسب بدهیم.

موارد مجاز ازدواج مجدد مرد

مطابق ماده 16 قانون حمایت خانواده مرد نمی‌تواند با داشتن زن ، همسر دوم اختیار کند مگر در موارد زیر:

1 ـ رضایت همسر اول.

2 ـ عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی.

3 ـ عدم تمکین زن از شوهر.

4 ـ ابتلاء زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج

بیشتر بدانید!
محاسبه مهریه به نرخ روز

5 ـ محکومیت زن به حکم قطعی به مجازات پنج سال حبس یا بیشتر

6 ـ ابتلاء زن به‌هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و ادامه زندگی زناشویی را غیر ممکن سازد.

7 ـ ترک زندگی خانوادگی از طرف زن.

8 ـ عقیم بودن زن.

9 ـ مفقودالاثر شدن زن .

همانطور که ملاحظه نمودید ازدواج مجدد مرد و به طور کلی ازدواج شوهر بدون رضایت همسر  مجاز نیست و مرد نمی تواند خودسرانه و بدون کسب اجازه از دادگاه و صرفاً با این استدلال که می تواند چهار همسر دائم اختیار کند ، مبادرت به ازدواج دوم نماید. بنابراین اگر شوهر ، به یکی از دلایل 9 گانه فوق ، متقاضی ازدواج مجدد باشد باید دادخواستی به خواسته صدور حکم بر امکان ازدواج مجدد به طرفیت همسر اول خود طرح نماید.

دادگاه نیز در جلسه رسیدگی زوجین را دعوت نموده و دلایل هر دو طرف را استماع و بررسی می نماید. اگر دلایل زوج که باید مبتنی بر 9 بند مندرج در ماده 16 قانون حمایت خانواده باشد ، مستدل و مستحکم تشخیص داده شود در این صورت دادگاه با صدور حکمی اجازه به ازدواج مجدد مرد با وجود داشتن همسر اول می دهد.

ازدواج مجدد مرد و حقوق همسرش

اما همانگونه که خوانندگان محترم وبسایت نیز مطلع هستند در اکثر مواقع مردانی که به ازدواج مجدد روی می آورند بدون کسب اجازه از دادگاه اقدام به این عمل می نمایند و ازدواج شوهر بدون رضایت همسر اتفاق می افتد . در این حالت چه تبعات حقوقی برای زوجین متصور است؟

در ماده 17 قانون حمایت خانواده مصوب 1353 بیان شده بود که ‌هرگاه مردی با داشتن همسر ، بدون تحصیل اجازه از دادگاه ، مبادرت به ازدواج مجدد نماید به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد. حتی عاقد و سردفتر ازدواج و زن دومی که عالم به ازدواج سابق مرد باشند نیز به همین مجازات شش ماه تا یک سال حبس محکوم می شدند.

بیشتر بدانید!
در صورت خیانت همسر چه باید کرد ؟

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 شورای محترم نگهبان کلیه قوانین و مقررات مغایر باشرع را ملغی اعلام کرد. و در نظریه ای که در سال 1363 تصویب نمود صراحتاً مجازات مندرج در ماده 17 قانون حمایت خانواده مصوب 1353 را غیر شرعی اعلام کرد. بنابراین در حال حاضر مردی که بدون اذن از دادگاه یا از همسر اولش زوجه دیگری اختیار کند برای او و عاقدی که دو طرف را عقد می نماید و همچنین برای زن دومش هیچ مجازاتی متصور نیست.

اگر خانمی به خاطر ازدواج دوم شوهرش به دادسرا یا کلانتری مراجعه نماید و شکایت کیفری علیه شوهرش مطرح نماید با قرار منع تعقیب دادسرا مواجه می شود چرا که عمل شوهر یا عاقد یا همسر دوم هیچکدام جرم نمی باشد.ولی این بدین معنی نیست که در صورت ازدواج دوم آقایان ، خانم ها از هیچ حقی برخوردار نباشند.

طبق ماده 645 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 ثبت واقعه ازدواج دائم اجباری است. چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی مبادرت به ازدواج دائم نماید به مجازات حبس تا یکسال محکوم می گردد . بنابراین اگر مردی بدون تحصیل اجازه از دادگاه یا همسر اولش با خانم دیگری ازدواج دائم نماید و این ازدواج دوم را در هیچ یک از دفاتر رسمی ثبت ازدواج به ثبت نرساند مرتکب جرمی شده است که مجازات آن تا یک سال حبس می باشد. البته این مجازات منحصراً مربوط به ازدواج دائم است و شامل نکاح موقت نمی شود.

از سوی دیگر یکی از 12 شرط ضمن عقدی که زوجین در هنگام اجرای صیغه عقد امضاء می نمایند و در سند رسمی نکاحیه نیز درج می شود این است که اگر مردی بدون رضایت همسر اولش یا بدون اذن از طرف دادگاه ازدواج مجدد نماید زن از طرف شوهر وکالت خواهد داشت که از شوهرش طلاق بگیرد. همچنین اگر زوج با کسب اذن از دادگاه برای دومین بار ازدواج نماید ولی نسبت به همسرانش اجرای عدالت ننماید باز هم زوجه حق طلاق خواهد داشت.

بیشتر بدانید!
چگونه بدیهای گذشته همسرمان را ببخشیم

طلاق حقی است که متعلق به مرد می باشد. تحت شرایطی زن این حق را پیدا خواهد کرد که به وکالت از مرد ، طلاق بگیرد. در چنین شرایط بر خلاف سایر طلاق های توافقی که خانمها برای اینکه همسر خود را راضی به طلاق کنند مجبور به بخشش کل یا بخشی از مهریه می شوند ، در صورتی که این وکالت در طلاق ، در سند عقدنامه تصریح شده باشد علاوه برا ینکه زن می تواند حکم طلاق از دادگاه کسب کند ، بلکه می تواند مهریه خود را بدون آنکه ببخشد ، از همسرش مطالبه نماید.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد ازدواج مجدد مرد و حقوق همسرش میتوانید اگر سوالی دارید از طریق مشاوره آنلاین با ما در ارتباط باشید و یا از طریق آکادمی اریکه عدل کلاس های وکلا را شرکت کنید تا اطلاعات کامل درباره موارد حقوقی ازدواج پیدا کنید و یا از طریق تماس با ما میتوانید جلسه حضوری تنظیم نمایید تا از مشاوره وکلای متخصص این حوزه بهره بگیرید.

در صورتیکه هم که قصد اطلاع از ازدواج های بین المللی را دارید میتوانید از ریز جزییات قوانین هر کشور در شرکت سرمایه گذاری اینوستایم (Investime) باخبر شوید.

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
نوشته ای از:
شینا متوسل
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

5 پاسخ

  1. سلام لطفابفرماییدحق الوکاله دادخواست واخذ مجوزاختیارهمسردوم با اجازه همسر اول چه مبلغی میباشد.

  2. سلام رشته بنده حقوق نیست . امروز در سایت لینکدین یکی از پست هاتون رو دیدم. برام خیلی جالب بود . هم کامل و هم با زبان ساده بیان شدند . ممنونم

    1. با سلام و تقدیم احترام
      تلاش اریکه عدل این است که بر خلاف بقیه وبسایت ها که مقالات حقوقی تخصصی را صرفا کپی می کنند ، مطالب کاربردی حقوقی را به زبانی ساده بیان کند . خوشحالیم که مطالب برای شما مفید بوده اند . از لطف شما صمیمانه ممنونیم .

  3. با سلام
    ضمن تشکر و قدر دانی از شما با بگوییم مطالب درج شده بسیار عالی و مفید بوده و حتی میتوان گفت کاربردی میباشند. امیدوار هستم هیشه موفق و پیروز باشید .

    1. سپاس از تشریف فرمایی شما خواننده عزیز
      خوشحالم که مطالب مفید واقع شده اند
      بهروزی و نیک فرجامی شما نیز آرزوی من است.

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟