منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

انعقاد قراردادهای تجاری بین المللی و نکات مهم آن

قراردادهای تجاری بین المللی، اسناد قراردادهای بین المللی، نمایندگی انحصاری بین المللی، واژه های قرارداد بین المللی
قراردادهای تجاری بین المللی، اسناد قراردادهای بین المللی، نمایندگی انحصاری بین المللی، واژه های قرارداد بین المللی
در معاملات خرید و فروش کالا یا خدمات در قالب قراردادهای تجاری بین المللی، توجه و رعایت مفاد، نکات و قوانین مرتبط با انعقاد قرارداد تجاری برای هر دو طرف معامله الزامی است. با توجه به انواع قراردادهای تجاری در سطح بین الملل از جمله قرارداد نمایندگی انحصاری، مشاوره با وکیل انعقاد قراردادهای بازرگانی و تجاری راهکاری بسیار مفید برایتان خواهد بود. زیرا که در رسیدن به توافقات تجاری خود با طرف معامله قرارداد، باید در جریان آخرین قوانین و نکات ضروری مرتبط با ارائه اسناد قراردادهای بین المللی قرار بگیرید.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

 اصول انعقاد قراردادهای تجاری بین المللی و اهمیت ارائه کامل و صحیح اسناد قراردادهای بین المللی موضوعات بسیار مهم در تجارت بین الملل هستند. با توجه به اهمیت تفاوتهای معنایی برخی از واژه ها و کلمات تخصصی بازرگانی در کلیه قراردادهای خارجی از جمله قرارداد نمایندگی انحصاری بین المللی موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل تفهیم و تفاهم تعاریف و واژه های قرارداد بین المللی را برای طرفین معامله تجاری بسیار لازم میداند. با توجه به اهمیت مفاد، قوانین و واژه های تجاری در انواع قراردادهای تجاری خارجی، لزوم مشاوره با وکلای انعقاد قراردادها بسیار ضروری تر میشود. با ما همراه باشید تا گره گشای بسیاری از موارد قراردادی شما باشیم.

انعقاد قراردادهای تجاری بین المللی و نکات مهم آن

رعایت قوانین مربوط به بستن  و انعقاد قراردادهای تجاری بین الملل برای هر دو طرف معامله تجاری لازم الاجرا می باشد. بر اساس قوانین جدید سال 2018، به اصول و نکات مهم در انعقاد قراردادهای تجاری بین المللی طبق ذیل می پردازیم. یک قرارداد تجاری بین الملل معمولا دو طرف دارد. در قراردادهای بین المللی همیشه فروشنده طرف اول نامیده می شود. ولی در قراردادهای داخلی فروشنده طرف اول می باشد.

فروشنده می تواند هم سازنده، هم تولید کننده و هم واسطه باشد. تمامی موارد و جزئیات ذیل باید در یک قرارداد تجاری بین الملل ذکر شده تا آن قرارداد مذکور مورد تایید قرار گیرد. جهت توافق در انعقاد قراردادهای تجاری بین المللی، همه اطلاعات طرفین معامله باید به طور قانونی در مفاد قرارداد ثبت و درج شود، از جمله اسناد قراردادهای بین المللی.

– علل انعقاد قرارداد تجاری

– آدرس ثبتی  شرکت reg address

– نام ثبتی شرکت reg name

– زمان ثبت  reg time

– تاریخ ثبت  reg date

– کد اقتصادی هر دو طرفین معامله تجاری economical code

– شماره ثبت  reg number

–  کد ثبتی  reg code

– سایت تولید کننده  reg site

– مشخص شدن جزئیات طرفین قرارداد parties of contract

reg port چیست؟

کلمات و اصطلاحات بازرگانی در انعقاد قراردادهای تجاری بین المللی نقش مهم و اصلی دارند. از نکات مهم در نهایی کردن قراردادهای تجاری اینکه اگر فروشنده خودش تولید کننده کالا یا خدمات هست، باید کد و سایت ثبت شده اش در مفاد قرارداد تجاری اعلام شود. بر اساس قوانین بین المللی تجارت و بازرگانی، شرکتی که تولید کننده است و سایت دارد، باید حتما reg port داشته باشد که این پرت دارای سه بخش اصلی و مهم می باشد. این سه بخش اصلی عبارتند از:

– R&D  تحقیق و توسعه در بازار، research and development

–  QFD کیفیت بر اساس کدام استاندارد بین المللی quality function deployment می باشد. این عبارت به مفهوم ارسال نمونه اولیه کالا به سازمان استاندارد برای مشخص شدن مطابقت کیفیت آن با استانداردهای کیفیت بین المللی می باشد.

بیشتر بدانید!
ثبت شرکت در بحرین ، ویژگی ها و ساختارها

– ( design and development ( D&D طراحی و توسعه، طراحی جهت تولید. اما در تنظیم و انعقاد قراردادهای خرید ملک خارجی ، شما این نکات خیلی ضریف و بسیار حساس را نخواهید داشت و کار شما در تنظیم قراردادهای خرید ملک آسانتر می باشد.

survey به چه معناست؟

 نتیجه تحقیق و توسعه را survey می گویند که در واقع گزارشی از تحقیقات انجام شده در خصوص توسعه بازار کالای مورد نظر می باشد. این نتیجه دو حالت دارد. هر نوع گزارش در رابطه با تحقیقات بازار، نیاز بازار. گزارش در مورد کالا. گزارش تحقیقات شرکت، report نامیده می شود. اما گزارشات منفی در باره شخص، شرکت و کالا، راپرت raport نامیده می شود.

اسناد قراردادهای بین المللی

آشنایی با اسناد قراردادهای بین المللی

همانطور که مشاوره با وکیل قراردادهای داخلی برای تنظیم و انعقاد هر نوع قراردادی مهم است، در امور تجاری بین الملل نیز می بایست توجه کافی به مشاوره های تخصصی با وکیل قراردادهای خارجی داشته باشید. در ادامه عنوان میگردد که اسناد قرارداد های بین المللی در تنظیم و تدوین یک قرارداد تجاری بین الملل نقش بسیار مهمی و اصولی دارند.

اسناد، همان گواهینامه ها و مدارکی هستند که با ارائه آن، یک قرارداد داخلی یا خارجی مستند می گردد. تمامی اسناد مرتبط با قرارداد تجاری خارجی باید در قرارداد های خرید و فروش کالا یا خدمات درج شوند. اسناد ذیل، قطعا از اسناد قراردادهای بین المللی لازم می باشند، که باید در بخش اطلاعات مربوط به فروشنده، ذکر شوند. با اسناد قراردادهای بین المللی آشنا شوید.

اسناد قراردادهای بین المللی

 

گزارش آخرین تغییرات در هیئت مدیره Board  of  resolution

 

آگهی روزنامه رسمی شرکت copy of official gazette

 

کپی پاسپورت شخص امضا کننده در قرارداد

 

scanned copy of the passport

تفاوت مفهوم customer و client

در تجارت بین المللی خریدار کالا یا خدمات می تواند یک خریدار معمولی باشد. به تفاوت customer و client اشاره داریم، client مشتری دائمی و وفادار ما است. خودش ممکن است سازنده کالا باشد که می تواند یک شرکت و یا یک کارخانه باشد. مواد اولیه خریداری می کند و تبدیل به کالای مورد نظر می کند و می فروشد. ولی customer فقط برای خودش کار می کند و مصرف کننده نهایی است که توانایی تولید و یا ساخت کالای مورد نظر را ندارد.

درک صحیح کلمات و عبارات تخصصی در انعقاد قراردادهای تجاری بین الملل بسیار مهم هستند زیرا هر کدام یک معنای حقوقی و یک بار مسئولیت و تعهد کاری برای طرفین معامله تجاری دارد. بر خلاف قراردادهای خرید ملک خارجی ، قراردادهای تجاری از اهمیت صدچندان برابر در سطح بین الملل برخوردار هستند. در قرارداد خرید ملک در خارج، طرف معامله شما فقط فروشنده است، اما در قراردادهای تجاری بین الملل ممکن است طرف معامله شما چندین شرکت خارجی و یا هلدینگ باشد.

 

قرارداد نمایندگی انحصاری بین المللی

برای انعقاد قراردادهای تجاری بین المللی بدانید که هر قرارداد نمایندگی انحصاری بین المللی exclusive representative برای مدت  5 سال اعتبار داشته و قابل تمدید نیز می باشد.

ریوایز شدن ( مرور و بررسی) قرارداد

 

سال اول هر سه ماه یکبار

 

سال دوم

 

هر شش ماه یکبار
سال سوم

 

هر یکسال یکبار

در ادامه توضیحات انعقاد قراردادهای تجاری بین المللی، مطرح میشود که agreement توافق شفاهی است که مطلقا ضمانت اجرایی ندارد. باید گفت، در صورت اجرا نکردن قوانین توافقنامه قابل پیگرد قانونی نمی باشد. فقط در یک صورت قابل پیگیری می باشد، آنهم قراردادهای ( EP (engineering procurement  construct هستند. contract یک قرارداد کتبی است که ضمانت اجرایی دارد. همچنین تمام شرایط لازم الاجرا شدن قرارداد را دارد. در صورت عدم اجرا می توان آن را sue کرد، sue به معنای پیگرد قانونی می باشد.

اسناد قراردادهای بین المللی

قراردادهای EPC

قراردادهای EPC هم گونه ها و انواع متفاوتی دارند از جمله EPCF , EPCM. نوع قرارداد EPCF پروژه را مالی یا Finance می کند. EPCM به مدیریت  management پروژه می پردازد. به عنوان مثال می توان به پروژه های نفتی و پالایشگاهی اشاره نمود. مباحث اصلی EPC در تنظیم قرارداد با شرکت خارجی موضوعات مزایده و مناقصه می باشد که مدیریت پروژه آن را بررسی و اداره می کند.

بر اساس استانداردهای بین الملل، قراردادهای EPCC بستن قرارداد با مجری پروژه می باشد. EPCS به مفهوم بستن و انعقاد قرارداد با ناظر و بازرس پروژه بوده، مانند پروژه های ساخت بیمارستان و یا هتل. به این نکته مهم توجه داشته باشید که اصول و تبصره های قرارداد در گذر زمان با توجه به تحولات و شرایط اقتصادی کشورهای طرف معامله، ممکن است دستخوش تغییراتی شود.

که به همین منظور بهتر است که تنظیم قرارداد خارجی توسط وکیل بین المللی انجام شود. زیرا هر کشوری قوانین خاص خود را در تنظیم انواع قراردادها دارد و یک وکیل مجرب بین المللی با دانش کافی از قوانین جدید کشورها، میتواند طبق شرایط موجود و فعلی آن کشور مورد نظر، قرارداد مربوطه را تنظیم نماید. مانند قراردادهای خرید ملک در کشورهای عربی. مخاطبین گرامی تا چه حد با واژه ها و اصطلاحات بازرگانی در قراردادهای تجاری بین المللی آشنا هستید؟

واژه های قرارداد بین المللی

definition به معنای تعاریف می باشد، تفاوت ها و تعاریف کلمات در قراردادهای خارجی و بین المللی بسیار مهم هستند. مانند تفاوت بین معانی  cooperation و collaboration. هر دو به معنای همکاری است. ولی در collaboration تعامل دو طرفه است. یعنی همکاری و ساپورت طرف مقابل در قبال جبران همکاری ما.

کاربرد واژه های قرارداد بین المللی در تجارت جهانی بسیار مهم هستند. هر آنچه که در متن قرارداد باعث ایجاد شبهه می شود باید دقیقا برای هر دو طرف قرارداد تفهیم و مذاکره شود. تعریف فنی هرگونه کلمه و واژه در قراردادها باعث تفهیم درست و جلوگیری از سو تفاهم می شود. درک صحیح از مفاد قرارداد منجر به اجرای دقیق متن قرارداد میشود. لذا در این امر مهم مشاوره با وکیل انعقاد قراردادها را بیشتر مورد توجه قرار دهید. به برخی از این واژه های اشاره می کنیم.

INTEND  

قصد و تمایل به انجام کاری داشتن

CONTEMPLATE

 

انجام وظایف سازمانی مقرر
 

SETTLE

تسویه حساب بر اساس ارائه گواهینامه
 

REMIT

تسویه حساب و به صفر رساندن حساب و شروع مجدد پرداخت ها
PAY

 

پرداخت بر اساس آنچه که متعهد هستیم و بر اساس بند قرارداد

اهمیت واژه های قرارداد بین المللی تا حدی است که در قوانین اینکوترمز بسیاری از تعهدات طرفین معامله بر اساس این واژه ها مشخص می شود. هر یک از کلمات و واژه ها در قراردادهای تجاری خارجی یک وظایف و مسئولیت هایی را برای طرفین قرارداد تجاری بین الملل بوجود می آورند. همچنین بار حقوقی این کلمات را باید بدانیم تا بتوانیم در صورت نیاز، از نظر قانونی و حقوقی مدعی مطالبات خود باشیم. با توجه به تغییرات احتمالی در قوانین تجارت بین الملل، لزوم مشاوره با وکیل انعقاد قراردادهای تجاری بین الملل از اهمیت بیشتری برخوردار میشود.

 

 

نکات مهم قراردادهای تجاری خارجی

در معاملات خرید و فروش کالا یا خدمات در قالب قراردادهای تجاری بین المللی، توجه و رعایت مفاد، نکات و قوانین مرتبط با انعقاد قرارداد تجاری برای هر دو طرف معامله الزامی است. با توجه به انواع قراردادهای تجاری در سطح بین الملل از جمله قرارداد نمایندگی انحصاری، مشاوره با وکیل انعقاد قراردادهای بازرگانی و تجاری راهکاری بسیار مفید برایتان خواهد بود. زیرا که در رسیدن به توافقات تجاری خود با طرف معامله قرارداد، باید در جریان آخرین قوانین و نکات ضروری مرتبط با ارائه اسناد قراردادهای بین المللی قرار بگیرید.

 

 

علاقمندان گرامی، چنانچه در حوزه تجارت بین الملل فعال هستید و نیاز به اطلاعات جامع درباره انعقاد قراردادهای تجاری ببین الملل دارید، با انتخاب یکی از این گزینه ها، گفتگوی آنلاین یا مشاوره حضوری با وکلای متخصص انعقاد قراردادهای تجاری بین الملل، نکات بیشتری را درباره چگونگی تنظیم قراردادهای خارجی خود داشته باشید. در پایان بابت مطالعه این مقاله از شما تشکر می نماییم.

 

کلمات کلیدی: قراردادهای تجاری بین المللی، اسناد قراردادهای بین المللی، نمایندگی انحصاری بین المللی، واژه های قرارداد بین المللی

 

بیشتر بدانید!
مراقب سفارش های خارجی اغوا کننده باشید

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
نوشته ای از:
زینت طاهری
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟