منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

قرارداد تجاری بین المللی چه اصولی دارد؟

قرارداد تجاری بین المللی، واژه های بازرگانی خارجی، قوانین تجارت بین الملل، قواعد قرارداد تجاری، قرارداد تجارت بین المللی
قرارداد تجاری بین المللی، واژه های بازرگانی خارجی، قوانین تجارت بین الملل، قواعد قرارداد تجاری، قرارداد تجارت بین المللی
طرفین قراردادهای تجاری از کشورهای مختلف علاوه بر اینکه می توانند مفاد و شرایطی را برای رسیدن به منافع محلی و منطقه ای شان در قرارداد لحاظ کنند بلکه مکلف به رعایت اصول و قوانین تصویب شده بین المللی طبق شرایط اینکوترمز و یا سازمان تجارت جهانی هستند. که در پروسه انعقاد و اجرای این قراردادها مشاوره با وکیل قراردادهای بین المللی بسیار الزامی و مهم می باشد.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

در تنظیم و انعقاد قرارداد تجاری بین المللی با در نظر گرفتن کاربرد و اهمیت واژه های بازرگانی خارجی که در تعیین مسئولیت های طرفین قرارداد بسیار تاثیرگذار هستند، رعایت قوانین تجارت بین الملل بر اساس مقررات تصویب شده اتاق بازرگانی سوئیس کاملا الزامی بنظر می رسد. همچنین با رعایت قوانین تجارت بین الملل و توجه به نکاتی مانند انواع ضمانت های اجرایی قرارداد و با پیروی از قواعد قرارداد تجاری از جمله وارانتی و گارانتی و امضای طرفین معامله، مشاوره با وکیل قراردادهای بین المللی جهت رسیدن به بهترین نتیجه و منافع از انعقاد انواع قرارداد تجارت بین المللی توسط موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل به شما علاقه مندان توصیه می شود.

قرارداد تجاری بین المللی

در خصوصی نهایی شدن هر قرارداد تجاری بین المللی باید گفت که انعقاد و اجرای هر قرارداد تجاری مقررات خاصی دارد اما گاهی اوقات این قرارداد بین دو طرف از دو کشور متفاوت بوده که در این صورت نیاز به یک معیار و قانونی است که هر دو طرف به آن متعهد باشند، قوانین قراردادهای بین المللی بر اساس قوانین اتاق بازرگانی سوئیس طراحی و تنظیم می شود.

که تمامی قراردادهای بین الملل بایستی با توجه به شرایط روز این قوانین تنظیم و تهیه گردند. برای تنظیم قراردادهای تجاری بین المللی نکات مهمی وجود دارد که بایستی بدان توجه کافی داشته باشید. در این راستا میتوانید از وکیل قراردادهای بین المللی مشاوره بگیرید، زیرا که وکیل قراردادها دانش کافی از مسائل بازرگانی و تجاری بین المللی دارد. اهمیت مشاوره با وکیل قراردادهای تجاری خارجی مانند اهمیت مشاوره با وکیل خرید ملک در خارج می باشد.

وکیل قرارداد به مسائل حقوقی انعقاد قرارداد نیز آگاه بوده تا بتواند علاوه بر توجه به تبصره ها و مفاد توافقنامه، در مدیریت اجرای آن نیز نقش داشته باشد، برای تنظیم و تهیه یک قرارداد خوب و استاندارد در سطح بین الملل نیاز به مشاوره با وکیل قراردادهای بین المللی خواهید داشت، زیرا اصول اولیه و پایه قراردادهای بین المللی با توجه به قوانین روز و مدون اتاق بازرگانی سوئیس تصویب و تعیین می شود. در کنار این مطالب، آیا از اهمیت واژه های بازرگانی خارجی در تنظیم قرارداد باخبر هستید؟

واژه های بازرگانی خارجی

در رابطه با واژه های بازرگانی خارجی بین الملل می توان به اینکوترمز اشاره نمود که شامل مفاهیم، کلمات تخصصی تجاری می باشند که در اینجا به چند واژه اشاره میشود بطور مثال کلمه Draft، به معنی پیش نویس قرارداد است و پیش نویس امضا شده را قرارداد می گویند. مثال دیگر اینکه کلمه Agenda نیز به معنی دستور جلسه می باشد که هر دو طرف با محتوی این دستور جلسه وارد مذاکرات می شوند.

یک وکیل قراردادهای بین المللی می بایست انواع واژه های حقوقی بازرگانی را به خوبی شناخته و از مفاهیم و معانی آن نیز آگاهی داشته باشد. همچنین از دیگر الزامات ایشان نگارش خوب به زبان انگلیسی است زیرا که زبان استاندارد بین المللی قراردادها زبان انگلیسی می باشد. آشنایی با واژه های بازرگانی بین الملل ما را به درک صحیحی از کاربرد کلمات می رساند.

کاربرد واژه های تجاری

در خصوص کاربرد واژه های بازرگانی خارجی در قراردادهای بین الملل باید گفت تاثیرات آن در مفاد قراردادهای تجاری بین الملل تا حدی است که می تواند منجر به تغییرات در شرایط و مقررات قراردادها گردد. لذا جهت تنظیم قرارداد با شرکت خارجی بایستی فردی آگاه و مطلع از تمامی شرایط و حقوق طرفین با اشراف کامل از قوانین بین المللی استاندارد مبادرت به تنظیم و نگارش آن نماید. جهت آشنایی هر چه بیشتر شما عزیزان با این اصطلاحات نمونه های دیگری طبق ذیل معرفی می شود:

بیشتر بدانید!
بیمه کالا در تجارت بین الملل چگونه است؟

location =   محل برگزاری جلسات مذاکره

Date =  تاریخ برگزاری جلسه

Time = ساعت دقیق شروع و پایان جلسه

commitment=  تعهدات در خصوص قیمت، اسناد مورد نیاز، شرایط تحویل

validity = مدت اعتبار قرارداد

signature=  امضای طرفین قرارداد

delicate goods= کالاهای حساس ولی ارزان قیمت

sophisticated  good کالاهای حساس ولی گران قیمت مانند مواد اولیه دارو، تجهیزات بیمارستان

ckd parts = قطعات خرد و ریز

skd parts = قطعات بزرگتر

ic) inspection certificate) گواهینامه های بازرسی

inspection costs= هزینه های بازرسی در مبدا و مقصد

consume goods= کالاهای مصرفی مانند محصولات کشاورزی و مواد غذایی

manufacture= شرکت یا شخص سازنده که کار ساخت یا ارائه خدمات پس از فروش را انجام می دهد

producer= شخص یا شرکت تولید کننده که کار مونتاژ و تولید را بر اساس تقاضای مشتری انجام می دهد.

واژه های بازرگانی خارجی

قوانین تجارت بین الملل

در بررسی قوانین تجارت بین الملل باید به قوانین مصوب و رایج طبق قوانین اتاق بازرگانی سوئیس اشاره داشت که با رعایت قوانین تجاری بین المللی از جمله مقررات صادرات و واردات بهتر میتوان با دیگر اتباع خارجی از کشورهای گوناگون مبادرت به معاملات کالا، اجناس و دیگر تولیدات متنوع نمود، علاوه بر آن مفاد قراردادها نیز باید طبق قوانین تجارت بین الملل باشد.

مراحل تنظیم قرارداد خارجی تجاری بدین ترتیب است که بعد از تنظیم صورت جلسه، باید یادداشت تفاهم تهیه شود که به یادداشت تفاهم (MOU)  Memorandum of understanding گفته می شود. مواردی از صورت جلسه که توسط طرفین به توافق می رسد را یادداشت تفاهم می گویند ولی این یادداشت هیچ گونه ضمانت اجرایی و حسن انجام کار ندارد. چنانچه مدت زمان یادداشت تفاهم بیش از 10 روز طول بکشد، یادداشت تفاهم مذکور، غیر قانونی تلقی می گردد. یعنی هر یادداشت تفاهمی فقط 10 روز اعتبار دارد.

یادداشت تفاهم

در تنظیم قراردادهای داخلی هم شما نیاز به مشاوره با وکیل قرارداد خواهید داشت. همچنین اشاره می شود که در یادداشت تفاهم مواردی از قبیل تاریخ، زمان، محل برگزاری جلسات، مشخصات و اسامی طرفین قرارداد باید ذکر شود همچنین آدرس طرفین قرارداد و نام شرکتها با ذکر موقعیت و سمت طرفین و تعهدات ایشان باید لحاظ شود.

هنگامی که شرایط خاص قرارداد با شرایط عمومی ادغام شود این یادداشت تفاهم تبدیل به قرارداد می گردد. که بعد از امضا و داشتن ضمانت اجرایی یک قرارداد واقعی محسوب می شود. نکته اصلی اینکه رعایت اصول و قواعد قرارداد تجاری باعث ضمانت در روند اجرای قراردادها در سطح بین الملل می شوند.

موضوع مهم دیگر اینکه اهمیت امضای طرفین معامله در قراردادهای بازرگانی خارجی بسیار مهم است، خواه مدیر بازرگانی و یا مدیر عامل شرکت این قرارداد را امضا نماید. قراردادها با امضای مدیران بازرگانی و یا دیگر مسئولان شرکتی یک تعهدات و مسئولیت های حقوقی جداگانه ای پیدا می کنند که در پاراگراف بعدی به این نکته اشاره خواهد شد.

قواعد قرارداد تجاری

اگر هر قرارداد بر اساس اصول و قوانین مربوطه تنظیم و انعقاد شود در اجرای آن نیز می توانید پشتوانه های حقوقی آن را داشته باشید. یکی از قواعد قرارداد تجاری در سطح بین الملل توجه به نکاتی مانند گارانتی و وارانتی می باشد. در قرارداد بین المللی باید در مورد گارانتی و وارانتی مواردی ذکر شود و اگر مدت گارانتی یک قرارداد یکساله باشد باید 2 سال وارانتی داشته باشد.

بیشتر بدانید!
امور حقوقی ثبت شرکت بین المللی و انواع آن

همچنین اگر اعتبار قرارداد 2 ساله باشد باید مدت وارانتی آن 4 ساله باشد، مدت زمان وارانتی هر قراردادی دو برابر مدت زمان قرارداد می باشد، قراردادهای معتبر بین المللی معمولا یکساله، دو ساله، پنج ساله و ده ساله می باشند. اصطلاحات وارانتی و گارانتی دو کلمه از واژه های رایج در اصطلاحات بازرگانی بین المللی هستند.

علاوه بر آن امضای اسناد در تنظیم و تکمیل یک قرارداد بین المللی بسیار مهم هستند. اگر هم قرارداد تجاری با شرکت خارجی داشته و برای تکمیل پروسه فعالیت تان نیاز به خرید ملک تجاری در خارج دارید اینوستایم گزینه های ملکی مناسبی را برایتان پیشنهاد دارد.

چنانچه اگر اسناد و مدارک قرارداد تنظیم شده، توسط رایزن بازرگانی امضا شود این اسناد را Notify شده می گویند ولی اگر توسط مدیر بازرگانی مهر حقوقی برجسته و امضا شود NOTARIZE گفته می شود. همچنین اگر مدیر بازرگانی فقط سند را امضا نماید به آن legalize می گویند. البته هزینه NOTARIZE به عهده شرکت فروشنده می باشد. با رعایت قواعد قرارداد تجاری خارجی نتایج بهتری از توافق خود با تولید کنندگان و ارائه دهندگان خدمات از دیگر کشورهای خواهید داشت.

قرارداد تجارت بین المللی

قرارداد تجارت بین المللی

شرکت های تجاری و بازرگانی باید در تنظیم قرارداد تجارت بین المللی به انواع ضمانتنامه ها در قراردادهای تجاری بین المللی توجه کافی داشته باشند و بایستی نوع ضمانت نامه را نیز در قرارداد درج نمایند، این ضمانت ها بدین عبارتند:

  • ضمانت حسن انجام کار = ضمانت تا پایان دوره قرارداد و تا زمان تحویل کالا
  • ضمانت حسن انجام تعهدات =  ضمانت تا پایان دوره وارانتی

ضروری است که برای تنظیم قراردادهای تجاری بین المللی باید اطلاعات حقوقی را به خوبی بدانید همچنین به قوانین تجاری هر دو کشور نیز آگاه باشید، مثالی می آوریم که نشان دهنده دقت در کلمات و حتی نشانه ها می باشد مثلا اگر علامت درصد بعد از عدد باشد %9 بدین معنی است که مبلغ فیکس و ثابت است اما اگر علامت درصد قبل از عدد باشد 9% بدین مفهوم است که این مبلغ قابل مذاکره و تغییر می باشد.

انواع قرارداد

قراردادهای تجاری بین الملل معمولا سه نوع هستند، یک طرفه، دو طرفه و قرارداد چند جانبه. در قراردادهای تجاری یک طرفه برخی از محدودیت ها اجبارا به طرف دیگر قرارداد تحمیل می شود که معمولا شرکت های بزرگ و قوی این نوع قراردادها را تحمیل می کنند. در این نوع قرارداد سود حاصله از تجارت فقط به نفع یکی از طرفین می باشد. اما در دنیای تجارت پر رقابت امروزه خیلی این نوع قرارداد عام و معمول نیست.

در قراردادهای دوجانبه، هر دو طرفین قرارداد می توانند به بازارهای یکدیگر ورود پیدا کنند و هر دو به سود معقولی از توافقنامه های تجاری خود برسند. در این نوع قرارداد، طرفین معامله تعرفه ها و مالیات را برای صادرات و واردات کالاهای یکدیگر بر می دارند. اما قراردادهای تجاری چند جانبه معمولا بین  سه و یا چندین کشور است. دوستان هنگام امضای و انعقاد قرارداد، توجه به نکات حقوقی تنظیم قرارداد بین الملل را نیز در نظر داشته باشید.

بیشتر بدانید!
سامانه هوشمند تنظیم قرارداد آنلاین در 5 دقیقه

قرارداد های چند جانبه

معمولا کشورهای توسعه یافته مایل به انعقاد قراردادهای تجاری چند جانبه هستند زیرا در صادرات خود به دیگر کشورها، با مالیات های کمتری مواجه خواهند شد. همچنین از دیگر مزایای قراردادهای چندجانبه این است که همزمان چندین کشور در امور صادرات و یا واردات خود به توافق می رسند. با توجه به این اوصاف، انعقاد قراردادهای چندجانبه تجاری خارجی برای بازارهای رقابتی بازرگانی امروزه مناسب تر هستند.

علاوه بر آن قراردادهای چند جانبه کارایی های بیشتری در اموری مانند صادرات و واردات دارد. قرارداد خرید و فروش، قرارداد نمایندگی، قرارداد توزیع کنندگی، قرارداد نمایندگی انحصاری، قرارداد واردات و قرارداد صادرات، قرارداد وارد کننده انحصاری از انواع گوناگون و متداول قراردادهای تجاری بین المللی هستند. در هر نوع قراردادی قواعد قرارداد تجاری را در نظر داشته باشید.

سازمان تجارت جهانی

در ادامه مطالب عنوان می شود که با توجه به تنوع در نوع فعالیت های تجاری، اقتصادی و تولیدی شرکت های گوناگون در کشورهای مختلف دنیا، نیاز به قوانین و دستورالعمل های یکپارچه جهت مدیریت این فعالیتها بسیار ضروری بنظر می رسد، تا بتوان به بازارهای بین المللی ورود پیدا کرده و علیرغم آن به اهدافی مانند توافقنامه تجاری برای برخورداری از کاهش تعرفه ها و مالیات برسیم.

همچنین بتوانیم به توسعه تجارت در سطح بین الملل نیز اقدام نماییم. این امر مهم در سازمانی بنام سازمان تجارت جهانی به تحقق میپیوندد. سازمان تجارت جهانی WTO متشکل از اعضا و گروه های تجاری بین المللی است که تجارت آزاد را در سطح دنیا مدیریت و توسعه می دهد.

یکی از کارهای این سازمان، اجرا کردن قراردادهای تجاری چندجانبه می باشد. هر کشوری که عضو این سازمان باشد می تواند در صادرات خود به کشورهای دیگر تعرفه ها و مالیات های کمتری داشته باشد. همچنین اگر کشوری عضو این سازمان جهانی باشد، در هنگام بروز اختلاف با طرف قرارداد خود، می تواند با کمترین هزینه از طریق این سازمان مناقشات خود را با طرف مقابل برطرف نماید. 164 کشور عضو این سازمان تجاری جهانی هستند.

قراردادهای تجاری

طرفین قراردادهای تجاری از کشورهای مختلف علاوه بر اینکه می توانند مفاد و شرایطی را برای رسیدن به منافع محلی و منطقه ای شان در قرارداد لحاظ کنند بلکه مکلف به رعایت اصول و قوانین تصویب شده بین المللی طبق شرایط اینکوترمز و یا سازمان تجارت جهانی هستند. که در پروسه انعقاد و اجرای این قراردادها مشاوره با وکیل قراردادهای بین المللی بسیار الزامی و مهم می باشد.

 

و شما علاقمند گرامی چنانچه اطلاعات بیشتری در خصوص اصول قوانین در انعقاد قراردادهای تجاری بین المللی لازم داشتید به راحتی میتوانید با مشاوران اریکه عدل تماس گرفته و درخواست ارتباط زنده ویدیو کال داشته و یا برای مشاوره حضوری با وکیل کار خود وقت رزرو نمایید، پیشاپیش از حوصله و صبر شما در مطالعه مقالات مان قدردانی می نماییم.

 

کلمات کلیدی: قرارداد تجاری بین المللی، واژه های بازرگانی خارجی، قوانین تجارت بین الملل، قواعد قرارداد تجاری، قرارداد تجارت بین المللی

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
نوشته ای از:
زینت طاهری
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟