منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

انواع اقامت کاری را بهتر بشناسید

انواع اقامت کاری
انواع اقامت کاری
آشنایی با انواع اقامت کاری به شما کمک می کند که برای آینده خود بهتر برنامه ریزی کنید و همچنین راه را به روی سوء استفاده گران و کلاهبرداران ببندید. در این مقاله در خصوص این موضوع صحبت می کنیم.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

یکی از موضوعاتی که همواره مورد توجه مخاطبین اریکه عدل بوده و ما تماسهای خیلی زیادی در خصوص آن داریم بحث مهاجرت کاری است. در این مقاله قصد داریم که در خصوص انواع اقامت کاری صحبت کنیم تا هم شما را با چارچوب این نوع مهاجرت آشنا کنیم و هم اینکه از بسیاری از سوء استفاده هایی که این روزها جریان دارد شما را آگاه کنیم.

سوء استفاده ها و سودجویی هایی که این روزها از داخل و خارج از کشور به تن نحیف جامعه متخصص ایرانی ضربات مهلکی وارد می کند و بسیاری از انگیزه ها را برای یک مهاجرت موفق از بین می برد.

شما اگر در خصوص انواع اقامت کاری و بستر هایی که می توان از طریق آنها وارد این پروسه اقامتی شد آگاه باشید ، احتمال اینکه در دام سودجویان و کلاهبرداران اسیر شوید را به طرز محسوسی کاهش خواهد داد. از این رو ، این مقاله را به دقت بخوانید و آن را به دوستانتان نیز معرفی کنید.

اقامت کاری چیست؟

قبل از ورود به بحث انواع اقامت کاری بهتر است مفهوم این روش مهاجرتی را بهتر درک کنید. اقامت کاری یکی ازروشهای معمول مهاجرتی است که در سراسر دنیا طرفداران ویژه ای دارد. اینجا ما فقط در مورد ایرانیان که قصد دریافت اقامت کاری دارند صحبت نمی کنیم بلکه در تمام دنیا بدست آوردن اقامت یک کشور رده بالا با اشتغال در آن کشور یک هدف ارزشمند است و خیلی ها به دنبال آن هستند.

اقامت کاری زمانی اتفاق می افتد که یک کارفرمای معتبر ما را جهت اشتغال به کشور مقصد دعوت کند و شغل ما از بدو ورود به این کشور مشخص باشد. همین طور تمام پروسه مهاجرتی ما هم بر مبنای همین پیشنهاد شغلی و قرارداد کاری مستقر خواهد شد. ما به کشور مقصد می رویم تا مشخصا در همین سمت شغلی مشغول به کار شویم.

حالا می دانید که شروع اقامت کاری شما و ادامه آن در بحث تمدید و تبدیل اقامت به همان قرارداد کاری و وضعیت اشتغال شما در کشور مقصد ارتباط پیدا می کند.

در ویدئوی زیر نیز می توانید توضیحات کامل را با بیان محمد مسعودی ، وکیل پایه یک و متخصص در حقوق مهاجرت بررسی نمایید.

پخش ویدیو

نگاهی به انواع اقامت کاری

اگر با درک مفهوم اقامت کاری ، اکنون تشخیص داده اید که این روش مهاجرتی می تواند یک گزینه روی میز برای شما باشد، قبل از اینکه هر اقدامی بکنید یا با هر کسی صحبت کنید باید در خصوص انواع اقامت کاری و روشهای رسیدن به این نوع اقامت بیشتر بدانید.

بیشتر بدانید!
وظایف وکیل مهاجرت به کویت برای اقامت کاری

این آگاهی به شما کمک می کند که بتوانید بهتر شرایط خود را ارزیابی کنید و با تمرکز بر روی همان روشی که مناسب شماست ، در زمان ، انرژی و هزینه ها صرفه جویی قابل توجهی بکنید.

در یک نگاه کلی می توان اقامت کاری را به اقامت از طریق پیشنهاد شغلی ، ویزای جستجوی کار و اقامت اسکیلد ورکر ها یا همان نیروی کار ماهر تقسیم کرد. به ندرت اتفاق می افتد که روش مهاجرتی که مبنای کاری داشته باشد در کشوری باشد و مشمول یکی از دیته بندی های بالا نباشد.

هدف این مقاله هم این است که شما با انواع اقامت کاری که در بالا گفتیم آشنا شوید و بتوانید برنامه ریزی صحیح تر و مشخص تری داشته باشید. در ادمه هر کدام ازاین روشها برای دریافت اقامت کاری را تشریح می کنیم.

دریافت اقامت کاری از طریق پیشنهاد شغلی (جاب آفر)

در دسته بندی انواع اقامت کاری ، روش پیشنهاد شغلی یا همان Job offer معمول ترین و پر تقاضا ترین روش محسوب می شود. در این روش حتما باید یک کارفرمای معتبر به شما پیشنهاد شغلی بدهد تا بتوانید اقدام کنید.

از طرفی این پیشنهاد شغلی حتما باید به امضای قرارداد کار در کشور مقصد منتهی شود تا مقدمات اقدام برای دریافت اقامت کاری مهیا شود.

معمولا در تمام کشورها ، کارفرمایان برای اینکه بتوانند به خارجی ها پیشنهاد کار بدهند باید لایسنس و مجوز این کار را از دولت یا نهادهای قانونی ذیربط داشته باشند. پس ما می دانیم که هر شرکتی نمی تواند به ما پیشنهاد شغلی بدهد و ما با آن اقامت بگیریم.

این پیشنهاد کاری و قرارداد کار در ادامه به ما کمک می کند که ویزا بگیریم و بعد از ورود به کشور مقصد برای Work Permit در خواست بدهیم. این مجوز کار به معنای همان کارت اقامت ما در کشور جدید است.

این روش از انواع اقامت کاری بیشتر از همه مستعد کلاهبرداری و سوء استفاده است که در مورد آن در انتهای مقاله توضیحات کامل خواهیم داد. در ادامه همراه ما باشید.

بیشتر بدانید!
دریافت اقامت دبی برای اعضای خانواده

ویزای جستجوی کار ( Job Seeker)

از دیگر انواع اقامت کاری که می تواند ما را به وضعیت مهاجرتی ثابت برساند ویزای جستجوی کار یا همان Job Seeker است. البته این به معنای کارت اقامت نیست بلکه ما از دولت یک ویزا دریافت می کنیم که وارد کشور شویم و به دنبال کار بگردیم.

بعد از اینکه کار پیدا کنیم مجددا باید همه مراحل دریافت اقامت کاری از طریق پیشنهاد شغلی (جاب آفر) که در بالا در مورد آن صحبت کردیم را طی کنیم تا بتوانیم به اقامت کاری دست پیدا کنیم.

در خصوص این نوع اقامت کاری نکته ای که باید مطرح شود این است که همه کشور ها چنین برنامه مهاجرتی ندارند. چند کشور معدود مثل آلمان هستند که شما می توانید در آنها ویزای Job Seeker دریافت کنید.

بنابراین قبل از اینکه بخواهید وارد این پروسه شوید حتما از منابع موثق دولتی تحقیق کنید که آیا کشور مقصد شما ویزای جاب سیکر دارد یا خیر.

اقامت اسکیلد ورکر یا همان نیرو های ماهر

آخرین روش در انواع اقامت کاری بحث Skilled Worker است. این روش با روشهای بالا یک تفاوت عمده دارد. نیازمندی های شغلی و موقعیت های کاری توسط کشور مقصد منتشر می شوند نه کارفرمایان خصوصی.

دولت مقصد بر اساس نیازهایی که به نیرو های متخصص دارد هر سال لیستی از مشاغل حرفه ای را منتشر می کند و بر اساس رزومه و شرایط و توانمندی های متقاضیان به آنها ویزای کار می دهد. معمولا در این روش سیستم امتیازبندی هم وجود دارد که متقاضیان بر اساس آنها رتبه بندی می شوند و شانس پذیرش بالا یا پایین خواهند داشت.

اگر بخواهیم در این زمینه مثال بزنیم می توانیم به دو کشور معروف که روش اسکیلد ورکر را دارند اشاره کنیم. کانادا و استرالیا دو کشور مهم هستند که از سالیان دور سیستم امتیاز بندی دارند و در خصوص جذب مهاجر در روش اسکیلد ورکر فعال هستند.

در امان ماندن از کلاهبرداری های اقامت کاری

همانطور که اشاره کردیم شما الان با همه روشها و انواع اقامت کاری آشنا شدید و بعید است روشی در اقامت کاری باشد که خارج از این سه دسته بندی قرار بگیرد. این موضوع به شما کمک می کند پیشنهادات غیر منطقی برخی سودجویان را سریعا رد کنید.

در روش پیشنهاد شغلی اخیربه کرات دیده می شود که کلاهبرداران خارجی برای ایرانی ها ایمیل ارسال می کنند و به آنها می گویند که ما در شرکتمان به شما نیاز داریم و به شما پیشنهاد شغلی می دهیم. شما تا به جایی رزومه نفرستاده باشید و برای موقعیت شغلی مشخصی درخواست نداده باشید به هیچ عنوان خود شرکت برای شما پیشنهاد نمی فرستد!

بیشتر بدانید!
مهاجرت پزشکان به استرالیا چه مراحلی دارد؟

همین سوء استفاده در ایران هم می تواند اتفاق بیفتد. به طور مثال یک دفتر مهاجرتی ادعا کند که برای شما پیشنهاد شغلی دریافت کرده است اما این موضوع جعلی باشد و واقعیت نداشته باشد. باید به این موضوعات دقت کنید و حتی خودتان با شرکتی که پیشنهاد شغلی داده است مکاتبه کنید و صحت امر را جویا شوید.

از طرفی همانطور که همیشه تاکید کرده ایم از پیشنهادات کاری صوری هم تا می توانید دوری کنید که شما را از چاله به چاه خواهد کشاند.

نتیجه گیری

با آگاهی که در خصوص انواع اقامت کاری کسب کرده اید اکنون می توانید آگاهانه برنامه ریزی کنید و از هرگونه سوء استفاده هم پیشگیری کنید. در هر مورد تحقیق شخصی را فراموش نکنید و صرفا به گفته های دیگران هم تکیه نکنید.

موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل در دپارتمان مهاجرت ، در خصوص پیدا کردن موقعیت های شغلی و ارائه جاب آفر و پیشنهاد شغلی فعالیتی ندارد ولی اگر از قبل یک پیشنهاد شغلی معتبر دریافت کرده اید خوشحال می شویم در امور دریافت ویزا و اقامت به شما کمک کنیم.

امیدوار هستیم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورتیکه  سوالی دارید می توانید در قسمت نظرات مطرح کنید و با ما گفتگو نمایید. همینطور از اینکه به این مقاله امتیاز می دهید بی نهایت سپاسگزاریم.

 

پرسش و پاسخها

آیا برای اقامت کاری مدرک زبان نیاز است؟

بله حتما ، مدرک زبان انگلیسی یا زبان کشوری که قصد اپلای کردن برای آن را دارید باید دریافت شود.

ویزای جاب سیکر چقدر اعتبار دارد؟

این نوع ویزا معمولا برای مدت 6 ماه صادر می شود که بعد از آن شخص باید نوع اقامت خود را بر اساس کاری که پیدا می کند تغییر دهد.

سریع ترین روش اقامت کاری کدام است؟

سریع ترین روش دریافت اقامت کاری را می توان همان داشتن جاب آفر و پیشنهاد شغلی در کشور مقصد دانست.

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟