منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

انواع شرکت در انگلیس را بشناسید

آشنایی با انواع شرکت در انگلیس
آشنایی با انواع شرکت در انگلیس

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

اگر قصد دارید در انگلیس تجارت کنید یا کسب و کاری راه اندازی کنید بهتر است انواع شرکت در انگلیس را بهتر بشناسید. انتخاب ساختار شرکتی مناسب در کشور مقصد به شما کمک می کند که بتوانید برنامه ریزی های تجاری خودتان را بهتر مدیریت کنید.

در این مقاله دکتر محمد مسعودی ، وکیل بین المللی و متخصص در حقوق تجارت بین الملل انواع ساختارهای شرکتی در انگلیس را مورد بررسی قرار می دهد و جزئیات آنها را برای افزایش آگاهی شما بررسی می کند. با ما در این مقاله همراه شوید.

وقتی که ما از مالکیت یک شرکت در انگلستان صحبت می کنیم مسلما بحث نوع شرکت مطرح می شود. منظور ما از نوع شرکت ، چارچوب و تعریفی است که از هر شرکت در قانون کشور انگلستان وجود دارد. نوع شرکت ، ویژگی ها ، تکالیف و تشریفات آن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

 

نگاهی به انواع شرکت در انگلیس

در انگلستان ما به شکل استاندارد 4 نوع شرکت (ساختار شخصیت حقوقی) داریم:

  • شرکت سهامی عام
  • شرکت سهامی خاص
  • شرکت مسئولیت محدود
  • شرکت تضامنی خصوصی

در ادامه به معرفی انواع شرکت در انگلیس می پردازیم و خلاصه وار برخی از ویژگی های آنها را بررسی می کنیم.

 

شرکت سهامی عام در انگلیس ( Public limited company)

یکی از انواع شرکت در انگلیس ، شرکت سهامی عام است. این نوع شرکت که به صورت اختصاری PLC مالکیتش برای عموم مردم باز است. به گفته دیگر هر کسی از جامعه می تواند در این نوع شرکت سهم بخرد.

در حقیقت مهم ترین تفاوت شرکت سهامی عام با سهامی خاص در همین موضوع است که برعکس سهامی خاص ، در شرکت سهامی عام ، سهام شرکت می تواند به صورت عمومی عرضه شود و مردم نیز آزادانه اقدام به خرید کنند.

بیشتر بدانید!
نحوه قرارداد بستن با شرکت ها

مسولیت سهامداران در شرکت سهامی عام در انگلیس محدود به میزان سرمایه گذاری شان در این شرکت است. به فرض مثال اگر کسی در شرکت سهامی عام 500 پوند سهام خریده باشد ، در صورت ورشکستگی شرکت فقط به میزان همان 500 پوند در مقابل بدهی های شرکت مسئول است نه بیشتر.

البته شرکتهای سهامی عام در انگلیس معمولا به شکل همان سهامی خاص شروع به کار می کنند و بعد از سپری شدن مدتی مجوزهای لازم را می گیرند و به سهامی عام تبدیل می شوند. از این طریق این شرکتها می توانند اقدام به جذب سرمایه به صورت عمومی کنند.

برای اینکه شرکتها در انگلیس بتوانند به سهامی عام تبدیل شوند باید حداقل 50 هزار پوند یا بیشتر در سرمایه ثبتی خود داشته باشند. 25 درصد این سرمایه باید قبل از شروع به کار شرکت تامین شده باشد. در این نوع شرکت باید حداقل دو مدیر و یک منشی شرکتی حضور داشته باشند.

نکته ای که باید بدانید این است که همه شرکتهایی که در بازار بورس سهام فعالیت می کنند از نوع سهامی عام هستند.

 

شرکت سهامی خاص ( Private Company Limited By Shares )

با حدود 2 میلیون ثبت فعال در Companies House (اداره ثبت شرکتهای انگلیس) شرکت سهامی خاص محبوب ترین ساختار شرکتی در انگلیس است.

این نوع شرکتها به طور عمومی در انگلیس شرکت Limited خطاب می شوند و یا اینکه در انتهای نامشان از عبارت Ltd استفاده می کنند. موضوعی که در مبحث انواع شرکت در انگلیس،  ایرانی ها اکثرا در خصوص آن برداشت اشتباه دارند همین کلمه اختصاری Ltd است.

آنها گمان می کنند که Ltd برای شرکتهای مسئولیت محدود استفاده می شود ولی همانطور که اشاره کردیم این طور نیست و این کلمه اختصاری مخصوص شرکتهای سهامی خاص در بریتانیاست.

بیشتر بدانید!
مجازات ورشکستگی و نقش طلبکار

یکی از دلایل محوبیت شرکت سهامی خاص در انگلیس مربوط به میزان مسئولیت در شرکت است. اینجا مسئولیت شرکت فقط محدود به دارایی های خود شرکت است.

یعنی اگر شرکت سهامی خاص 10 میلیون پوند سرمایه داشته باشد و در زمان ورشستگی 30 میلیون پوند بدهی داشته باشد فقط موظف است که 10 میلیون پوند آن را پرداخت کند! از طرفی مسئولیت سهامداران نیز در مقابل بدهی ها محدود به میزان سهام آنها در شرکت است.

در مقابل اگر یک بازرگان معمولی که بدون شرکت فعالیت می کند اگر ورشکسته شود مسئول پرداخت کل بدهی هاست و کلیه اموالش در مقابل این بدهی ها قابل توقیف است.

بر خلاف شرکت سهامی عام ، در بریتانیا حداقل میزان سرمایه ای برای ثبت شرکت سهامی خاص وجود ندارد. در نتیجه بسیاری از این شرکتها با سرمایه بسیار کمی به ثبت می رسند.

از هر 10 شرکت سهامی خاص که در بریتانیا ثبت می شود 9 تای آنها به عنوان شرکت کوچک و متوسط طبقه بندی می شوند. این موضوع به مدیران این شرکتها کمک می کند تا حسابرسی بسیار ساده تری در تعامل با اداره ثبت شرکتها داشته باشند.

 

شرکت مسئولیت محدود ( Private Company Limited By Guarantee )

از جمله انواع شرکت در انگلیس ، شرکت مسئولیت محدود است. مسئولیت در این شرکت محدود به میزان مبلغی است که از پیش تعیین شده است. در فرض ورشکستگی شرکت ، فقط تا سقف همین مبلغ برای پرداخت مسئولیت وجود دارد نه بیشتر.

به طور معمول شرکتهای غیر انتفاعی ، موسسات خیریه ، کلوپ ها ، انجمن های دانشجویی و اجتماعی در این ساختار شرکتی ثبت می شوند. هدف هم این است که در فرض ورشکستگی مسئولیت افرادی که در شرکت هستند ، محدود به همان مبلغ تعیین شده و قراردادی باشد.

بیشتر بدانید!
آشنایی با منطقه آفشور بلیز

در این نوع شرکت ما سرمایه به شکل سهام نداریم و همچنین سهامداری هم وجود ندارد. در انگلیس به اعضای این نوع شرکت، ضامن یا Guarantor گفته می شود.

 

شرکت تضامنی خصوصی ( Private Unlimited Company)

 

واقعیت این است که در مقایسه با بقیه شرکتها در انگلیس نمی توان شرکتهای زیادی پیدا کرد که به صورت تضامنی ثبت شده باشند.

در این نوع شرکت در انگلیس محدودیتی برای میزان مسئولیت اعضای شرکت در فرض ورشکستگی وجود ندارد. در نتیجه این نوع شرکت معمولا زمانی استفاده می شود که ریسک ورشکستگی بسیار پایین باشد.

یک تفاوت عمده شرکت تضامنی با بقیه شرکتها این است که مدیران این نوع شرکتها تکلیفی ندارند که اظهارنامه سالیانه مالی به اداره ثبت شرکتها ارسال کنند. به همین دلیل این نوع شرکتها برای کسانی که می خواهند در کسب و کارشان محرمانگی بیشتری داشته باشند محبوبیت بیشتری دارد.

 

نتیجه گیری

شما در این مقاله با چهار نوع اصلی و استاندارد شرکتها در انگلستان آشنا شدید. امیدوار هستیم که این مقاله به شما کمک کرده باشد که انواع شرکت در انگلیس را بهتر بشناسید.

البته تعدادی هم ساختار غیر استاندارد شرکتی هم همچون شرکتهای CIC و RTM و SE نیز وجود دارند که برای موقعیت های خاص و نیاز های ویژه استفاده می شوند.

در صورتیکه برای انتخاب ساختار شرکتی مناسب کسب و کارتان در انگلیس نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید ، می توانید از صفحه تماس با ما نسبت به رزرو وقت مشاوره با وکیل مسعودی اقدام نمایید.

 

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟