منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

انواع واردات از نظر ارزی و ورود موقت کالا

انواع واردات از نظر ارزی، ارز صادراتی، واردات از نظر گمرکی، انواع ترانزیت داخلی، ورود موقت کالا
انواع واردات از نظر ارزی، ارز صادراتی، واردات از نظر گمرکی، انواع ترانزیت داخلی، ورود موقت کالا
اولین گام در تجارت بین الملل توجه به اصول و روال واردات و صادرات می باشد. واردات از نظر ارزی و گمرکی با چندین روش انجام می شود مانند واردات موقت یا قطعی. واردات با انتقال ارز هم یکی از مطمئن ترین نوع واردات از نظر ارزی است. آشنایی با روند صحیح و نکات اصولی و قانونی واردات و صادرات از جمله زمان سفارش کالا، پرداخت مبلغ خریدکالا و ضمانت های لازم برای ورود کالاهای خارجی، پروسه واردات و صادرات را برایتان آسانتر می نماید.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

در پروسه واردات لازم است که محل تامین ارز را برای خود مشخص نموده و به انواع واردات از نظر ارزی نیز توجه داشته باشید. در مقابل منابع تامین ارز صادراتی نیز از موضوعات قابل بحث در امر صادرات می باشد. نتایج مطالعات موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل بر این است که در انواع ترانزیت داخلی، گمرک نقش اصلی در انتقال کالاهای وارداتی دارد. علاوه بر آن ورود موقت کالا نیز برای کارخانه هایی مجاز است که پروانه معتبر جهت فعالیت های خود داشته باشند. طبق قانون، واردات از نظر گمرکی روش های گوناگونی مانند واردات قطعی و واردات موقت دارد که البته هر کالایی باید شرایط لازم را برای ورود به کشور داشته باشد. آشنایی با انواع کالاها از جمله کالاهای مرجوعی، قوانین و فرایند واردات و صادرات، بیمه و قوانین گمرکی از الزامات مهم برای امر واردات و صادرات می باشد. در توضیح این نکات با ما همراه بمانید.

 

انواع واردات از نظر ارزی

اگر در مهاجرت خود به کشورهاو شهرهای خارجی مانند مهاجرت به دبی هدف تان انجام فعالیتهای تجاری و بازرگانی بین المللی در قالب صادرات و واردات است، پس بهتر است که با انواع و روش های گوناگون صادرات و واردات و قوانین بین المللی آن آشنا شوید. بدین منظور مطالبی پیرامون انواع واردات ارائه می گردد. انواع واردات از نظر ارزی به چهار گروه زیر تقسیم می شود:

1- واردات با انتقال ارز: وارداتی است که در آن وجه معامله از محل ارز دولت تامین و از طریق گشایش اعتبارات اسنادی و توسط بانک های مجاز به فروشنده پرداخت می شود.

2- واردات بدون انتقال ارز: وارداتی است که در آن وجه معامله از محل ارز دولت تامین نمی شود و وارد کننده خود مسئول تامین ارز برای واردات کالا بوده و نحوه پرداخت به فروشنده نیز با توافق فروشنده و خریدار تعیین می شود.

3- واردات با ارز منشای خارجی وارداتی است که در آن وجه معامله باید ابتدا از خارج از کشور به حساب ارزی وارد کننده در داخل کشور واریز و سپس برای فروشنده خارجی تخصیص یافته و ارسال گردد.

4- واردات با ارز حاصل از صادرات: وارداتی است که در آن وجه معامله از محل ارز حاصل از فروش کالاهای صادراتی در خارج از کشور تامین و سپس برای خرید کالا اختصاص می یابد.

بیشتر بدانید!
مزاحمت تلفنی و پیامکی

 ارز صادراتی

با استناد بر آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، ارز حاصله از موارد زیر ارز صادراتی و ارز حاصل از صادرات تلقی می شود و ورود کالا با این ارزهای صادراتی بلامانع است.

1- ارز حاصل از صدور خدمات فنی و مهندسی

2-ارز حاصل از خدمات  هتل داری و  خدمات تجاری

3- ارز حاصل از حمل و نقل و ترانزیتی

4-ارز حاصل از  خدمات انسانی

5- درآمد کارکنان و کارگران ایرانی خارج از کشور

6- سایر موارد خدماتی

منشا ارز صادراتی باید در لیست قوانین و مقررات صادرات و واردات لحاظ شده باشند تا بتوان با آن به واردات کالا پرداخت. دوستان ،اگر هم در کنار پرداختن به موضوع صادرات و واردات، قصد خرید ملک خارجی را با اهداف گوناگون مانند اخذ اقامت یاشهروندی داشته باشید، می توانید برای خرید ملک در کشور مورد نظرتان به سایت املاک بین المللی اینوستایم رجوع نمایید.

ورود موقت کالا

واردات از نظر گمرکی

با توجه به قانون امور گمرکی مربوط به کالاهای وارده به کشور می توان نوع کالا را با یکی از عناوین زیر به اداره گمرک اظهار نمود، واردات از نظر گمرکی به روشهای گوناگون انجام و اظهار می شود مانند:

1- واردات قطعی: وارداتی است که کالا به منظور فروش یا مصرف در قلمرو گمرکی کشور وارد می شود.

2- واردات موقت: وارداتی است که کالا برای تحقق اهداف معینی وارد کشور می شود و پس از نیل به آن اهداف باید به خارج از کشور اعاده  و برگردانده شود.

3- ترانزیت: عبارت است از انتقال کالا از یک گمرک در داخل قلمرو گمرکی به گمرک دیگری به منظور انجام تشریفات.

4- ترانزیت خارجی: عبارت است از سلسله مراحلی از عملیات گمرکی که طی آن کالایی از مبادی ورودی خارجی به مقصد کشور ثالث و یا نگهداری آن در مناطق حراست شده و ترتیب حمل تدریجی آن از قلمرو کشور ایران، از یک نقطه مرزی وارد و از همان نقطه یا از دیگر نقاط مرزی کشور خارج می شود همچنین واردات از نظر گمرکی باید تمامی شرایط کافی و لازم را داشته باشد تا برای ورود به قلمرو کشور مجاز شناخته شود.

بیشتر بدانید!
قیمت بین المللی کالا در فرایند واردات

انواع ترانزیت داخلی

انواع ترانزیت داخلی به شرح ذیل می باشد:

1- ترانزیت داخلی اداری: اگر عملیات ترانزیت توسط گمرک و با مسئولیت گمرک انجام شود ترانزیت داخلی اداری نامیده می شود.

2- ترانزیت داخلی شخصی: اگر عملیات ترانزیت توسط وارد کننده و با مسئولیت وارد کننده انجام گیرد، ترانزیت اداری شخصی نامیده می شود در ترانزیت های اداری شخصی، گمرک برای انتقال کالا به مبدا از گمرک مقصد، تضمین های معتبر را اخذ می نماید، تعاریف و انواع ترانزیت داخلی جهت آشنایی شما ارائه گردید. همانطور که از نامش پیداست ترانزیت و انتقال کالا در داخل کشور انجام می شود.

مرجوعی ( اعاده کالا به خارج )

کالاهای مرجوعی کالاهایی هستند که پس از ورود به گمرک به دلایلی از قلمرو گمرکی به خارج از کشور اعاده می گردد که برخی از دلایل مرجوع شدن کالا بدین قرار می تواند می باشد:

1- غیر استاندارد بودن کالا

2- غیر بهداشتی یا غیر قابل مصرف بودن کالا

3- ممنوع الورود بودن کالا

ورود موقت کالا

به استناد قانون مقررات صادرات و واردات ورود موقت کالا و مواد مورد مصرف برای تولید و کالاهای مورد مصرف برای تکمیل تولید، کالاها و مواد مورد نیاز برای آماده سازی و بسته بندی کالاهای صادراتی بلامانع می باشد. شرایط ورود موقت و تحویل کالا و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید و تکمیل کالاهای صادراتی طبق آئین نامه اجرای قانون و مقررات صادرات و واردات بدین شرح می باشد:

واردات از نظر گمرکی

الف- اجازه ورود موقت کالا فقط به کارخانجات و واحدهای تولیدی اعم از صنفی یا صنعتی که دارای پروانه معتبر می باشند داده خواهد شد. به دنبال این قانون واحدهای بازرگانی و تعاونی ها در صورتی می توانند از این مقررات استفاده نمایند که با واحدهای تولیدی دارای پروانه معتبر قرارداد منعقد نموده باشند.

ب – حداکثر میزان واردات مواد اولیه و کالاهای مورد مصرف معادل ظرفیت اسمی سالانه واحد تولیدی می باشد.

پ – ارزش کالای صادراتی حداقل باید 125 درصد ارزش مواد یا کالاهای ورود موقت باشد.

ت – چنانچه بخشی از کالا های تولیدی برای فروش و مصرف در داخل کشور در نظر گرفته شود، واردات قطعی محسوب می گردد و مشمول پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی میشود. کالاهای این ماده از کسب مجوزهای مقرر در قانون و مقررات صادرات و واردات معاف می باشد.

بیشتر بدانید!
قرارداد تجاری بین المللی چه اصولی دارد؟

 

زمان تعیین شده برای صادرات

مهلت صدور کالاهای ساخته شده از مواد اولیه و کالاهای وارد شده یک سال از تاریخ ورود موقت کالا و مواد می باشد که این مهلت برای کالاهایی که نیاز به زمان بیشتری دارند، با تشخیص و موافقت گمرک ایران تا یک سال دیگر قابل تمدید است و چناچه کالاهای ساخته شده از مواد و کالاهای وارداتی ظرف مهلت تعیین شده صادر نشود، گمرک موظف است وارد کننده را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

تضمین

الف –  سازمان ها و شرکت های دولتی برای ورود موقت کالاهای خود باید تعهد کتبی بدهند.

ب – واحد های غیر دولتی برای واردات موقت یا ورود موقت کالاهای خود باید به میزان و اندازه حقوق ورودی سفته بسپارند.

باید بدانیم که وارد کننده شخصا ملزم به صادرات نیست، بلکه صادرات با ارائه پروانه گمرکی برای رفع تعهد کافی است. که در ضمن مرجوع نمودن عین کالا و مواد اولیه ورود موقت بلا مانع است و تشخیص و انطباق مواد و کالاهای مرجوعی با مواد و کالاهای ورود موقت با گمرک است.

 

واردات و صادرات

اولین گام در بازرگانی و تجارت بین الملل توجه به اصول و روال واردات و صادرات می باشد. واردات از نظر ارزی و گمرکی با چندین روش انجام می شود مانند واردات موقت یا قطعی. واردات با انتقال ارز هم یکی از مطمئن ترین نوع واردات از نظر ارزی است. آشنایی با روند صحیح و نکات اصولی و قانونی واردات و صادرات از جمله زمان سفارش کالا، پرداخت مبلغ خریدکالا و ضمانت های لازم برای ورود کالاهای خارجی، پروسه واردات و صادرات را برایتان آسانتر می نماید.

 

 

و شما علاقمند گرامی چنانچه مایل به دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع واردات داشتید میتوانید با مشاوران اریکه عدل تماس گرفته تا ارتباط زنده ویدیوکال داشته و یا برای مشاوره حضوری با وکیل مرتبط با کار خود وقت رزرو نمایید، در ضمن از اینکه مقالات گردآوری شده ما را با دقت مطالعه می فرمایید کمال تشکر را داریم.

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
نوشته ای از:
زینت طاهری
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟